20.4 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
شبکه

آرایش رک و زیباسازی اتاق سرور

آرایش رک

آرایش رک | بایدها و نبایدها و راهنمایی


اهمیت آرایش رک

وقتی تجهیزات مختلف مورد نیاز نظیر سرورها، وسایل ذخیره سازی، سوئیچ ها و روترها را در رک قرار می دهید تعداد زیادی کابل ارتباطی در رک شما به وجود می آید که در اغلب موارد مدیریت این کابل ها نادیده گرفته می شود. اینجاست که  مرتب سازی و آرایش رک یکی از مهمترین کارهای مربوط به شبکه کامپیوتری می شود.اگر نحوه قرارگیری و مرتب سازی کابل ها به درستی صورت نپذیرد، تمامی کابل های قرارگرفته در رک به هم ریخته می شود و این مورد علاوه بر خراب کردن ظاهر رک و در مجموع اتاق سرور یا دیتاسنتر، باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود.

آرایش رک

چرا نیازمند آرایش رک هستیم؟

 اگر مسیر قرارگیری کابل‌های شبکه به صورت نامناسبی باشد، به‌مرور زمان مشکلاتی برای سرور و در نتیجه کل مجموعه به وجود می‌آید. عدم رسیدگی به کابل های داخل رک ها در ابتدا امکان پیچیده شدن مسیرها را به وجود می آورد و مکن است باعث بروز خطا در زمان اتصال مجدد کابل‌ها شود. مدیریت کابل های شبکه در رک می تواند تاثیراتی در سخت‌افزارهای به کار رفته نیز داشته باشد. تمامی تجهیزات شبکه موجود در رک به علت تولید گرما باعث به وجود آمدن حرارت بالایی در مجموع می شود، بنابراین باید در آرایش رک های دیتاسنتر یا اتاق سرور نهایت دقت را به کار برد و فضای مناسبی جهت تهویه هوا در نظر گرفت.

این چیدمان کابل ها باید به گونه ای انجام شود که هوا بتواند به راحتی از بین اجزا عبور کند  و این امر با آرایش رک به صورت استاندارد قابل دستیابی است. همچنین باید توجه داشت برچسب زدن کابل ها که یکی از اقدامات مهم در آرایش رک می باشد باعث می‌شود زمان مورد نیاز برای رفع مشکلات کاهش یابد و به راحتی می توان در آینده در صورت بروز مشکل برای هر قطعه کابل های متصل به آن را به سادگی پیدا کرد.

آرایش رک

چه طور باید اقدام به آرایش رک کرد؟

پیش از سازمان‌دهی کابل‌ها و آرایش رک نیازمند مواردی هستیم که به آن اشاره می‌کنیم:

مشخصات رک

یکی از عوامل مهم در ساماندهی تجهیزات و کابل‌ها و شکل کلی دیتاسنتر و اتاق سرور، انتخاب رک مناسب است. به‌طورکلی رک‌ها در دو نوع دیواری و ایستاده و در ابعاد مختلف تولید می‌شوند و هر مجموعه‌ای با توجه به نیاز خود، به سراغ یکی از این دو نوع رک می‌روند. پس لازم است با توجه به نیازها، و همچنین فضایی که در اختیاردارید بتوانید رک شبکه‌ی مناسب، با اندازه و یونیت‌های مناسبی انتخاب کنید تا پس‌ازآن دچار مشکل نشوید.

شرکت تک دیتا ، به‌عنوان مشاور، شما را در انتخاب رک و سایر تجهیزات اتاق سرور راهنمایی می کند.

اصول آرایش رک | قوانین و بایدها و نبایدها

موقعیت و جای تجهیزاتی که در داخل رک قرار می‌گیرند برای حداکثر استفاده از فضای داخل رک بسیار مهم است.  جهت استفاده حداکثری از فضای داخل رک، نحوه قرار دادن تجهیزات در درون آن دارای اهمیت است.قبل از سوار کردن تمامی تجهیزات شبکه، برنامه‌ریزی برای آرایش رک سرور در محیط‌های متراکم اهمیت زیادی دارد.در استانداردهای شبکه ابتدا تجهیزاتی که دارای وزن سنگین‌تری هستند مانند یو پی اس و سرورها در قفسه‌های پایینی رک قرار می‌گیرند.

تجهیزاتی نظیر کنسول مانیتور و کیبورد به علت سهولت در دسترسی معمولاً در وسط قرار می‌گیرند و سایر تجهیزات نیز مانند سوئیچ‌ها بر اساس وزن در طبقات بالایی قرار می‌گیرند. به علت اینکه هوای گرم معمولاً بالا می‌رود نیمه پایین رک همواره خنک‌تر از نیمه بالائی آن است می‌تواند تأثیرگذار باشد.

آرایش رک

نحوه کابل‌کشی در رک

اصول آرایش رک و کابل‌کشی دارای قوانین خاصی است که باید با رعایت آن‌ها بهترین عملکرد را ایجاد کرد. جهت انجام این کار نیازمند وسایلی هستیم که به آن اشاره می‌کنیم.

تجهیزات موردنیاز آرایش رک

پچ پنل:

پچ پنل قطعه‌ای مستطیل شکل است که روی آن به تعداد مشخصی پورت شبکه. بین 24 تا 48 پورت.  وجود دارد . متناسب با نیاز سیستم شبکه و تعداد فعلی و آینده کلاینت‌ها در سیستم، تعداد پچ پنل ها در رک‌ها متغیر خواهد بود.  بنابراین پچ پنل ها به‌عنوان یکی از تجهیزات ضروری جهت مرتب‌سازی رک مورداستفاده قرار می‌گیرند. با استفاده از پچ پنل در آینده بدون مشکل می‌توان تجهیزات بیشتری را به شبکه متصل نمود.

آرایش رک

مدیریت کننده کابل‌های افقی و عمودی:

مدیریت کننده‌های افقی در آرایش رک بین پچ پنل و سوئیچ‌های شبکه قرار می‌گیرند  هدف استفاده از آن‌ها ایجاد نظم و مسیر مناسب برای انتقال پچ پنل ها بین سوئیچ‌ها و پچ پنل های شبکه است. با این کار آسیب وارده به پچ پنل ها کاهش می‌یابد. مدیریت کننده‌های عمودی محل عبور کابل‌های قطور است و از سستی و شل شدن کابل‌ها جلوگیری می‌کند.  در محیط‌های ایستا می‌توانید پشت قفسه از یکی دیگر از این مدیریت کننده‌ها استفاده کنید تا دسترسی به اجزا در فضای بین رک‌ها مسدود نشود.

 بست کمربندی:

بست کمربندی نوعی نگه‌دارنده برای خوشه کردن سیم‌ها یا کابل‌های الکتریکی است. بست های کمربندی را می‌توان به دو گروه بست های کمربندی پلاستیکی (نایلونی)، و بست های کمربندی استینلس استیل تقسیم‌بندی نمود. از این ابزار برای سازمان‌دهی کابل‌های شبکه در رک استفاده می‌شود و کاربرد زیاد در آرایش رک دارد و در صورت استفاده از این ابزارها، مدیریت کابل‌ها راحت‌تر انجام می‌شود.

لیبل کابل شبکه

در آرایش رک با لیبل گذاری روی کابل‌های شبکه دردسرهای بعدی شما کاهش پیدا می‌کند. با لیبل گذاری سرعت عیب‌یابی و رفع عیب افزایش پیدا می‌کند .استفاده از لیبل در کابل‌کشی جهت برطرف نمودن سریع مشکلات شبکه راه حل مناسبی است و سرعت انجام آن را بیشتر می‌کند.

پچ پنل فیبر نوری

پچ پنل فیبرنوری امکان مدیریت کابل‌های فیبر را در یک محفظه با دسترسی مناسب به پورت‌ها فراهم می‌کند که جدیداً این امر در آرایش رک بسیار مهم شده است. پچ پنل رک مونت فیبر نوری برای استفاده در رک طراحی شده است. کابل‌ها در ابتدا به داخل رک کشیده شده و در نهایت وارد پچ پنل می‌شوند.پچ پنل رکمونت، فیبرهای نوری را به صورت افقی نگه می‌دارد. پچ پنل رکمونت دارای آپشن های متفاوتی است مانند انواع مختلف پورت آداپتور فیبر نوری و انواع سینی‌های درونی از پیش نصب شده و لوازم جانبی دیگر.

بلنک پنل:

بلنک پنل یک قطعه فلزی مستطیل شکل است که بر روی ستون‌های رکمونت نگهدارنده تجهیزات رک نصب می‌شود.از این وسیله برای بخش‌هایی از رک که به هیچ‌کدام از تجهیزات شبکه اختصاص داده نشده استفاده می‌شود با این تجهیز می‌توان نظم رک را افزایش داد و علاوه بر زیبایی ظاهری و شکیل شدن رک، تفکیک تجهیزات را ساده‌تر کرد.

آرایش رک

چند نکته برای آرایش رک زیباتر

با اندازه‌گیری فاصله اتصال تجهیزات از میزان کابل و پچ کورد مصرفی دقیقا مطلع شوید تا هزینه‌ی مصرف کابل شما هم بهینه گردد.از رنگ‌های مختلف کابل استفاده کنید.این به شما کمک می‌کند تا بین انواع مختلف کابل تفاوت قائل شوید و دچار سردرگمی نشوید.حتماً از لیبل گذاری در کابل‌های شبکه استفاده کنید. سعی کنید ابتدا و انتهای کابل‌ها را لیبل یا برچسب بزنید. این به شما کمک می‌کند دقیقاً بدانید کابل به کجا می‌رود و چه استفاده‌ای دارد. با قرار دادن کابل‌های در دو طرف رک می‌توانید زیبایی خاصی به رک خود دهید. از این طریق می‌توانید کابل‌ها را به طرز جالب در گوشه‌ای قرار دهید تا دسترسی به تجهیزات آسان‌تر شود.

چند نکته برای آرایش رک زیباتر

  • – با اندازه‌گیری فاصله اتصال تجهیزات از میزان کابل و پچ کورد مصرفی دقیقا مطلع شوید تا هزینه‌ی مصرف کابل شما هم بهینه گردد.
  • – از رنگ‌های مختلف کابل استفاده کنید.این به شما کمک می‌کند تا بین انواع مختلف کابل تفاوت قائل شوید و دچار سردرگمی نشوید.
  • -حتماً از لیبل گذاری در کابل‌های شبکه استفاده کنید. سعی کنید ابتدا و انتهای کابل‌ها را لیبل یا برچسب بزنید. این به شما کمک می‌کند دقیقاً بدانید کابل به کجا می‌رود و چه استفاده‌ای دارد.
  • -با قرار دادن کابل‌های در دو طرف رک می‌توانید زیبایی خاصی به رک خود دهید. از این طریق می‌توانید کابل‌ها را به طرز جالب در گوشه‌ای قرار دهید تا دسترسی به تجهیزات آسان‌تر شود.

آینده‌نگر باشید چراکه اتاق سرور و تعداد تجهیزات شما همیشه احتمال توسعه دارد. برای اطلاع از چگونگی استانداردسازی اتاق سرور و رک‌ها حتماً با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

Rate this post

نظر شما چیه؟

نه + دوازده =