14.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
شبکه مقالات تخصصی

استفاده از سلول های سوختی برای تامین انرژی دیتاسنترها

استفاده از سوخت های هیدروژنی در مراکزداده

شرکت مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که استفاده از سلول های سوختی راهکار بهتری برای تامین انرژی دیتاسنتر و مراکز داده می باشد . مایکروسافت نیز در نظر دارد یک سلول سوختی 10 مگاواتی را در مرکز داده در چند سال آینده بسازد. گفته می‌شود که این فناوری ممکن است بهره انرژی مصرفی را دو برابر کند.

 براساس گفته های جیمزفرید در سال های قبل از گاز طبیعی در سلول‌ها سوختی استفاده برای انرژی دیتاسنتر ها استفاده  می‌شد. بعداً راه کار هایی را ارایه داده شد که  از سوخت پاک , نظیر سوخت هیدوژنی استفاده شود که از انرژی‌های تجدیدپذیر ساخته می‌شود و با همکاری شرکت‌های فعال در انرژی بادی و خورشیدی تأمین می‌شود .

مزایای سلول های سوختی و هیدروژنی


سلول های سوختی در سال 1838 اختراع شدند، این سلول ها در واقع دستگاه‌های الکترومکانیکی هستند که به صورت شیمیایی، سوخت هیدروژنی و هوا را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. این فرآیند تأمین سوخت هیدروژنی با محدودیتی در واکنش شیمیایی مواجه نمی‌شود و الکتریسیته تولید شده می‌تواند در صورت نیاز در باتری‌ها ذخیره شود. مزایای این سلول‌های سوختی نسبت به نوع سنتی این است که پایدار و کربن-خنثی هستند و تخلیه آنها به راحتی انجام می‌شود.

Daimler امتحان های موفقیت‌آمیزی در رابطه با سلول‌های هیدروژنی در ماشین ها داشته است. بنا به گفته ها آنها سلول‌های پیش‌تولید شده در مرسدس GLC F‑CELL می‌تواند در شبکه‌های microgrid مراکز داده نیز استفاده شود. شبکه‌ microgrid یک شبکه‌ انرژی بسیار کوچک است که به صورت خودکار در کنار شبکه الکتریکی اصلی کار میکند .

ممکن است سیستم‌های انرژی microgrid جزیره مانند محبوبیت بیشتری کسب کنند: تکنولوژی های قدیمی و کهنه  ممکن است قابل استفاده  نباشند و همیشه در دسترس نباشند.سازمان ها سعی دارند به داده های خود در هر زمان دسترسی داشته باشند بنابراین علاقه به گرفتن نسخه  پشتیبانی از داده‌ها و توزیع آنها که تا حدی این مشکل را برطرف می‌کند، بیشتر شده است.

در جامعه یک دید منفی درباره  انرژی پشتیبان وجود دارد که می‌تواند سوخت فسیلی باشد. افکار عمومی نسبت به سوخت‌های فسیلی و تأکید دولت بر کاهش کربن به این معنی است که یک سوخت جایگزین و سوخت سبز نیاز  که توسط طبعیت تخریب پذیر باشد. سلول‌های سوختی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و می‌توانند جایگزین خوبی باشند. مراکز داده ایالات متحده تا سال 2020 هر ساله 100 میلیون تن کربن تولید می‌کنند و هیدروژن می‌تواند 20 درصد از این مقدار را تا سال 2050 کمتر کند.

Daimler و شرکای آن در پروژه سلول‌های سوختی مرکز داده، فکر می‌کنند تمام استفاده مرکز داده باید از انرژی سبز باشد. آنها می‌گویند نیروی مصرفی اصلی در مراکز داده باید توسط خورشید و توربین‌های بادی فراهم شود و بقیه انرژی حاصل از آن باید برای ساخت و ذخیره هیدروژن استفاده شود. و سپس سلول‌های سوختی هیدروژنی باید انرژی microgrid را تأمین کنند.

در نتیجه باتوجه به تکنولوژی های جدید که درباره دیتاسنتر ها و مراکز داده رونمایی میشوند از این رو هزینه های نگهداری وپشتیبانی نیز کاملا کاهش پیدا خواهند کرد .

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته باشد مارا با نظرات خود دلگرم کنید .

به نظر شما استفاده از سوخت هیدروژنی برای تامین انرژی مراکزداده مناسب است ؟

Rate this post

نظر شما چیه؟

1 × 2 =