16.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

دلیل افت رتبه الکسا درچند روز اخیر برای سایت های ایرانی چیست

دلیل کاهش رتبه الکسا چیست

رتبه الکسا یکی از فاکتور های به نسبت مهم برای اولویت بندی سایت ها می باشد و بسیاری از سایت های ایرانی و خارجی مخصوصا سایت های تبلیغاتی بر روی این موضوع بسیار تاکید دارند .

یکی از مشکلاتی که در چند هفته اخیر شاهد آن بودیم و می توان  گفت دلهره شدیدی بر دل وب مسترها انداخته است افت رتبه الکسا می باشد . در این مقاله قصد داریم که به شما به طور کامل بگوییم بگوییم که روند کار الکسا چگونه است , چگونه می توان رتبه الکسا را کاهش داد و نتیجه بهتر گرفت و همچنین دلیل افت رتبه الکسا سایت های ایرانی در چند هفته اخیر چیست سعی کرده ایم در این مقاله اکثر سوال ها در باره رنکینگ الکسارا به طور واقع بینانه بررسی کنیم .  با تک دیتا همراه باشید .

الکسا به زبان ساده  یک سایت برای رتبه بندی سایت ها می باشد و بیشتر مردم صاحبان مشاغل از این سایت برای گرفتن بازخورد استفاده میکنند ولی آیا تا به حال فکر کرده اید که الکسا چگونه کار میکند ؟

الکسا چگونه کار می کند و چگونه به سایت ها رتبه می دهد 


الکسا در واقع می توان گفت به عنوان یک سایت رتبه دهی هیچ معیار دقیقی برای رتبه بندی سایت شما ندارد ولی این سوال پیش می آید که الکسا چکونه سایت شما را رنک می کند . حتما اسم تولبار الکسا یا Alexa Toolbar به گوشتان خورده است الکسا اعلام کرده است که فقط بازدید هایی را ثبت میکند که کاربران آن  , افزونه , یا تولبار آن را بر روی مرورگر خود نصب کرده باشند البته الکسا گفته است که اسکریپت خود را در 2500 افزونه دیگر نیز نصب کرده است در واقع شمابا بازدید از سایت های مختلف این افزونه ها درخواست رنک دهی را به سرور های الکسا ارسال میکنند .

رنک الکسا خیلی دقیق نیست

میتوان گفت رنک های کرفته شده توسط الکسا به مراتب دقیق نیست . چرا ؟ شما فرض کنید که خیلی از مردم هیچ افزونه ای را بر روی سیستم خود نصب نکرده اند و وارد سایت شما می شوند و الکسا کاربران شما را نادیده می گیرد ولی الکسا اعلام کرده است که  برای حل این مشکل هر یک نفر که این تولبار الکسا را نصب کرده اند را برابر 1000 بازدید در نظر میگیرد و همین نشان می دهد که دقت Alexa در رنک بندی سایت ها دقیق نیست .

ولی الکسا را میتوان به عنوان یک معیار گیر ساده در نظر گرفت که میتواند میزان سرچ و یا میزان پرش یا Bounce rate شما را نشان دهد .

بهترین راه برای انالیز کردن سایت استفاده از گوگل انالایتیکس Google Analytics می باشد که میتواند رفتار تمامی سایت شما را در بر بگیرد و 100 درصد دقیق است زیرا اسکریپت آن در تمام صفحات سایت شما لود می شود . با اینکار شما می توانید میزان ورودی های مستقیم و تعداد سرچ خود را روزانه ببینید و بر اساس آن روی سایت خود سرمایه گذاری کنید .

علت افت رتبه سایت در الکسا چیست

مقاله های زیادی درباره ی این که چگونه رتبه الکسا را افزایش دهیم و جلوی کاهش رنک الکسا را بگیریم  وجود دارد ولی این بار قصد داریم چند مورد کلیدی را که شاید در بعضی از سایت های دیگر گفته نشده است را بیان کنیم و از توصیه های کلیشه ای خود داری کنیم .

شاید اولین موضوع را همیشه شنیده باشید ولی این موضوع به قدری مهم است که باید اینجا هم گفته شود .

محتوا مفید تولید کنید


دقت کنید تولید کردن محتوا راحت است و هرکس می تواند آن را انجام دهد ولی شما باید سعی کنید محتوایی تولید کنید که از اصول Seo پشتیبانی کند و بتواند مخاطب را جذب کند بله شاید سخت باشد ولی هر کاری زحمتی دارد ! و نکته مهم سعی کنید روزانه 2 محتوا در سایت خود بگذارید و از عکس در سایت خود استفاده کنید  و البته نه محتوا هایی که زیر 400 کارکتر هستند .

لینک بیلدینگ داخلی کنید


صفحه های قوی خود را که حتی کمی بیشتر از صفحات دیگر بازدید گننده دارند را به یک دیگر لینک بدهید و بگذارید کاربران بیشتر در سایت شما چرخ بزنند .

ویدجت الکسا


می توانید ویدجت الکسارا نیز در سایت خود نصب کنید با توجه به گفته السکا این کار هنوز در سال 2018 جواب گو هست ولی با تجربه های گرفته شده از سمت کاربران این کار تاثیری بر روی آن ها نذاشته است .

سرعت سایت را افزایش دهید


این فاکتور میتواند یکی از مهمترین نکات یک سایت باشد که علاوه بر الکسا برای رنک گوگل هم خیلی مهم است . نرخ پرش کاربر را کاهش می دهد .

در بالا 4 نکته از مهم ترین راه های  افزایش رنک در الکسا  و گوگل را به شما گفتیم در ادامه بررسی به چند نکته اصلی وکلیدی خواهیم پرداخت که دلیل افزایش رنک الکسا چیست ؟

شما از کاربرانی استفاده میکنید که از تولبار استفاده نمی کنند . این نکته بسایر مهم است ممکن است که اگر شما تعداد زیادی ترافیک داشته باشید ولی اگر هیچ کدام یک تولبار نداشته باشیند رنک شما بی تاثیر خواهد ماند .

همانطور که میدانید الکسا میزان رنک شما را بر اساس میزان ترافیک سایت های دیگر می سنجد ممکن است که سایت های رقیب بیشتر از شما ترافیک بگیرند و رنک شما افت کند .

اگر سایت شما تازه کار هست ممکن است که در مدت کم به تازگی رشد کند و لی پس از مدتی الکسا با محبوب شدن سایت شما رنک دهی را سخت گیرانه تر انجام می دهد وممکن است که شما همان ترافیک قبل را داشته باشید ولی روند الکسا به این گونه است که  با شناخته شدن سایت الکسا دقیق تر رتبه بندی میکند .

الکسا یک ربات است پس انتظار خیلی دقیق بودن را از آن نداشته باشید تا به حال خطا هایی در الکسا به وجود امده است که رنک سایت  به سادگی و بدون دلیل  از دست رفته است در آن صورت نگران نباشید الکسا دوباره رنک شما را باز خواهد گرداند .

افت شدید رتبه الکسا

موضوع اصلی بحث : علت افت رتبه الکسا به تازگی چیست


ولی بعضی مواقع کلا  سایت بدون هیچ دلیلی رنک خود را در الکسا (نه گوگل) از دست می دهد این در این صورت چه کار باید کرد ؟

اگر رنک شما هم در گوگل و هم در الکسا از دسته رفته است مطمن باشید که یک ارور یا اتفاقی در سایت شما روی داده است و یا شما از طرف گوگل جریمه ویا پنالتی شده اید ولی مشکلی که بساری از وب مستر ها این روز ها باآن دست پنجه نرم میکنند افت شدید رنک Alexa است در صورتی که از طرف گوگل اتفاقی نیفتاده است و سایت بدون ارور و بابازدید های حتی بیشتر از قبل روبه رشد است .

امروزه سایت های مشهور  زیادی شاکی و شاهد از دست رفتن رنک خود هستند دلیل این مورد عوض شدن الگوریتم رنک دهی الکسا می باشد که الکسا به تازگی الگوریتم خودرا عوض کرده است و می توان گفت نگه داشتن یک سایت زیر رتبه  10000 به طور کشوری کار سخت و دشواری است .

بر طبق گزارشات رسیده از بسیاری از وبمسترها و کاربرانی که هر یک به نوعی با سایت و مباحث SEO در ارتباط هستند، متوجه شدیم بسیاری از سایتهای ایرانی در دو هفته گذشته با افت ناکهانی رنک در الکسا موتجه شده اند  و این در حالی است با توجه به گوگل انالایتیکس  که ترافیک روزانه آنها یا مثل سابق بوده و یا افزایش داشته و تغییر محسوسی در ترافیک سایتهای مذکور رویت نشده است؛ سایت تک دیتا در ادامه به تغییر الگوریتم جدید گوگل که از تاریخ ۱۲ دسامبر ۲۰۱۷ فعال شده و گوگل از ان با عنوان Google Maccabees Update 2018 یاد کرده، می پردازد.

از این پس گوگل و الکسا می توانند تمامی سایت هایی که از ترافیک غیر واقعی استفاده میکنند را تشخیص دهد و جرایمی را برای آن سایت ها در نظر بگیرد مانند حذف لینک های سایت از صفحات جستجو .

از ویژگی هایی که در  آپدیت جدید گوگل رونمایی شده است keyword permutations است که به معنی جایگشت کلمات کلیدی مورد استفاده است به طوری که گوگل کلمات کلیدی بی ربط به مقاله وسایت را  را قبول نمی کند و در صورت تشخیص این مورد، برای آن سایت و آن مطلب جریمه در نظر می گیرد .

با توجه به تغییر الگوریتم رنک دهی الکسا این مشکل برای تمامی سایت ها صدق می کند  برای حل این موضوع می توانید ورودی های گوگل خود را بررسی کنید . مطمن شوید که در گوگل پنالتی نشده اید  اگر این طور نیست پس نگران رنک اسکسا نباشید مهم جایگاه شما و میزان ترافیک سایت شما می باشد.

راز هایی که در باره الکسا نمیدانید


جدای متن های بالا شاید دوست داشته باشید که یک سری نکات را درباره الکسا بدانید و برایتان جالبی داشته باشد

الکسا هیچ ربطی به Seo ندارد و تنها چیزی که برایش مهم است میزان ترافیک سایت است که وارد سایت شما می شوند .

اکسا ورودی هایی که از موبالی وارد سایت شما می شوند را نمی فهمد . همان طور که در بالا کفتیم معیار رنک دهی الکسا تولبار افزونه میباشد و با توجه به نداشتن امکان نصب تولیار در گوشی ها الکسا قادر به شناسایی این کاربران نیست .

الکسا سایت های زیر 100000 هزار جهانی را به درستی رتبه بندی نمی کند و در واقع زمان زیادی برای رنک دهی آن هانمی گذارد و فقط یک عدد تقریبی در اختیار شما قرار می دهد از این جهت میزان رنک شما میتواند بسیار متغییر باشد .

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته شود و بتوانید با اطلاعاتی که گرفتید ترافیک و رنک سایت خود را بهتر کنید

ایا شما الکسا را یک معیار خوب برای رتبه بندی سایت ها میدانید ؟ نظرات خود را با ما در  دیدگاه ها در میان بگذارید .

5/5 - (4 امتیاز)

۹ نظرات

حمید ۱۳۹۶-۱۲-۱۸ در ۰۰:۱۵

سلام
بازدید گوگل چندتا از سایت ها که برای دوستان میباشد کاهش یافته تو این چند روز به نظرتون دلیلش چی میتونه باشه؟

پاسخ
سینا زاهد ۱۳۹۶-۱۲-۱۹ در ۱۱:۲۷

سلام خوب این مشکل میتونه بیشتر مواقع پیش بیاد بازدید های سایت میتونه متغیر باشه ولی اگه این روند طولانی بشه میتونه دلیلش از دست دادن جایگاهتون در گوگل باشه میتونید ارور های سایتتون رو داخل گوگل وب مستر چک کنید

پاسخ
مهدی ۱۳۹۷-۰۲-۱۶ در ۰۹:۲۶

سلام
این مشکلی که در مقاله مطرح کردید رو من هم دارم و رتبه کشوریِ من حدود ۲-۳ هفته ای هست که از الکسا خارج شده.
به نظر شما بعد از چند وقت خودش درست میشه یا این کارایی که گفتید رو بکنیم تاثیر داره ؟

پاسخ
سینا زاهد ۱۳۹۷-۰۲-۱۷ در ۱۳:۴۳

سلام همان طور که در مقاله گفته شد رتبه الکسا یک چیز نسبی هستش و یک نتیجه از سه ماه اخیر رو به شما نشون میده و بعضی وقت ها هم این طور مشکل ها برای سایت ها پیش می افتد نگران نباشید و سعی کنید که جایگاه خودتون رو در گوگل حفظ کنید که گوگل از الکسا مهم تر هستش بله اگی کمی تعداد بازدیدتون بیشتر بشه دوباره رتبه الکسا تون برمیگرده و نیازمنده زمان هستش

پاسخ
محسن ۱۳۹۷-۰۳-۰۴ در ۱۷:۲۶

بسیار عالی

پاسخ
جواد ۱۳۹۷-۰۴-۱۰ در ۰۰:۱۱

سلام
به نظرم الکسا مهم و لازم هست چون الان دیگه حتی کاربران عادی اون رو معیار حتی خرید از سایت فرض میکنند.
موفق باشید

پاسخ
majid ۱۳۹۷-۰۷-۰۳ در ۱۵:۱۹

بسیار مفید بود .ممنونم

پاسخ
علیرضا ۱۳۹۷-۰۸-۰۷ در ۰۹:۰۸

رتبه جهانی سایتم داره کم میشه درحالی که رتبه ایران داره به رشد ادامه میده و بعد از مدتی که افت کرد دوباره داره خوب میشه. دلیلیش چی میتونه باشه؟ بازدید سایت و رتبه گوگل تغییر زیادی نداشته و کمی بهتر شده.

پاسخ
ابوذر ۱۳۹۷-۰۹-۰۲ در ۰۸:۴۶

سلام
چطوری میتونم رتبه الکسا سایتم را بهتر کنم

پاسخ

نظر شما چیه؟

8 − یک =