14.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

استانداردهای اتاق سرور

انواع استانداردهای اتاق سرور

انواع استانداردهای اتاق سرور


در بحث مراکز داده و اتاق سرور استاندارهایی وجود دارد که به طراحی، ساخت، اجرا و بهره برداری از آن کمک می کند. یک دیتاسنتر و اتاق سرور استاندارد از نظرANSI/TIA از بخش های متعددی تشکیل می شود. با توجه به محدودیت منابع ، ﻫﺰﯾﻨﻪ و اﻃﻼﻋﺎت در ﺷﺮﮐﺖﻫﺎ، ﺳﺎزﻣﺎنﻫﺎ و ﻣﻮﺳﺴﺎت ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﮐﻮﭼﮏ، راه اﻧﺪازی ﯾﮏ اﺗﺎق ﺳﺮور اﺳﺘﺎﻧﺪارد در اﯾﻨﮕﻮﻧﻪ ﻣﺮاﮐﺰ ﮐﺎﻓﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ.

یکی از بحث های مهم استانداردهای اتاق سرور اﯾﺠﺎد ﻣﮑﺎﻧﯽ با امنیت بالا برای ﻣﺘﻤﺮﮐﺰ ﮐﺮدن ﺳﺮورﻫﺎی ﺷﺒﮑﻪ و اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﺸﺘﺮک ﻧﮕﻬﺪاری ، از عوامل مهم و تاثیرگذار پیشبرد کاری یک سازمان است. اهداف اصلی در پیاده سازی اتاق سرورعبارتند از مقاومت سازه ، ایمنی نفوذپذیری و اطمینان از صحت داده ها. در این نوشتار مواردی که در طراحی و پیاده سازی اتاق سرور استاندارد مبتنی براستاندارد مدیریت امنیت اطلاعات مد نظر می باشد اورده شده است.

البته این نکته حائز اهمیت بوده که اتاق سرور باید از ایمنی بالایی بهره ببرد و در طراحی آن نیز به این موضوع باید توجه فراوانی شود. طراحی اتاق سرور استاندارد با بهره گیری از استانداردهای اتاق سرور ، امر آسانی نیست و باید توسط افرادی متخصص انجام گیرد. زیرا این افراد بایستی تمامی عوامل ایمنی را در اتاق تعبیه کنند تا برای شرکت یا سازمان مربوطه یک اتاق سرور کاملی را طراحی نمایند.

فواصل مجاز:

* فاصله مرکز داده تا فرودگاه چقدراست؟

طبق استاندارد TIA942 در استانداردهای اتاق سرور ، فاصله تا فرودگاه کمتر از یک کیلومتر در نظر گرفته شده در حالی که این فاصله در استاندارد BICSI بین 8 تا 48 کیلومتر در نظر گرفته شده.

در حادثه تلخ سقوط هماپیما در شهرک توحید تهران فاصله تا فرودگاه در حدود 3 کیلومتر بوده.

* فاصله تا راه آهن:

استاندارد TIA942 این فاصله را کمتر از یک کیلومتر مشخص کرده ولی در استاندارد BICSI این فاصله 1.6Km مشخص شده با این حال بررسی سوابق موارد خاصی مثل حادثه انفجار قطار باری نیشابور در بهمن ماه 1382 اهمیت این فاصله را بیشتر می کند.

* فاصله تا مراکز نظامی

در استاندارد TIA942 این فاصله کمتر از یک کیلومتر تعریف شده و در استاندارد BICSI این فاصله 13 کیلومتر. برای پی بردن به اهمیت هر یک از این موارد نمونه های بسیاری می توان یافت انفجارسال 1390 یک مرکز نظامی در اطراف کرج یکی از این موارد است.

* فاصله تا پمپ بنزین

در TIA942 تعریف نشده در BICSI فاصله 1.6Km

* فاصله تا بزرگراه

در TIA942 این فاصله 800 متر و در BICSI فاصله 1.6Km

* فاصله با خطوط فشار قوی

در TIA942 تعریف نشده در BICSI فاصله 1.6Km

* فاصله تا نیروگاه بسته به نوع سوخت نیروگاه متفاوت است.

فاصله تا نیروگاه های سوخت دیزل یا فسیلی

در TIA942 تعریف نشده در BICSI فاصله 1.6Km

فاصله تا نیروگاه هسته ای

در TIA942 این فاصله 1.6Km و در BICSI فاصله 80Km

استاندارد  Tia-942 و ANSI / BICSI-002  اتاق سرور

در برپایی یک اتاق سرور استاندارد و دیتا سنتر استاندارد ها و نکات زیادی هستند که می بایست مورد توجه و دقت قرار بگیرند. با توجه به اهمیت تامین امنیت در اتاق سرور، شرکت ها در اندازه‌های متوسط و به بالا باید اقدام به راه‌ اندازی اتاق سرور کند و باید اتاق سرور را طبق استانداردهای اتاق سرور راه اندازی کرد تا صرفه جویی در مصرف برق دیتاسنتر صورت گیرد و هم امنیت سرورها و اطلاعات آن ها تامین شود.

در استاندارد سازی اتاق سرور و انواع استانداردهای اتاق سرور ، نام استانداردها برگرفته از نام دو موسسه ANSI / TIA-942) American National Industry Association) بوده و شامل الزامات عملی در جهت بهینه سازی و بهبود دیتاسنتر و اتاق سرور که هدف آن جلوگیری از قطعی های احتمالی می باشد.

استاندارد BICSI اتاق سرور چیست؟

ANSI / BICSI-002

استاندارد بیکسی نیز یکی از انواع استانداردهای اتاق سرور است. بیسکی انجمنی است غیر دولتی/ غیر انتفاعی که هدف آن توسعه راه کارهای اجرایی در طراحی و نصب ساختار یافته اصول کابل کشی زیرساخت شبکه و مخابرات است. این انجمن امروز در زمینه انتشار استانداردهایی برای طراحی زیرساخت دیتاسنتر نیز شناخته شده است.

در سال 2010 یک شرکت خدمات مشاوره ای ساختمانی استاندارد Bicsi 002-2010 The Building Industry Consulting Service International inc را برای دیتاسنتر و اتاق سرور ارائه نمود که در آن مانند ANSI / TIA-742 یک سری دستورات و اقدامات را در خصوص احداث اتاق سرور ارائه نمود. هر دوی این استانداردها در نوع خود کامل بوده اما Bicsi مقداری سخت گیرتر می باشد.از زمان اغاز به کار BICSI خود را کمیته استانداردها برای ایجاد و دستور العمل ها در طراحی و نصب و راه اندازی یکپارچه معرفی کرد .

در سال 1999، BICSI  بر اساس توافق سازمان توسعه استاندارد ها معتبر شد و اولین استانداردهای ANSI – NECA تصویب شد. از آن زمان BICSI نویسنده استانداردهایی مانند سیستم های صنعت انتقال اطلاعات، استاندارد K-12 و BICSI 002-2010، مرکز  داده طراحی و پیاده سازی ANSI BICSI 003-2014 شد.

استاندارد ANSI / BICSI-002 به اصول و قواعد کابل کشی اصولی و استاندارد در خصوص فیبر نوری – کابل های مسی و مقدار انرژی مورد نیاز یک مرکز داده می پردازد.

استاندارد BICSI اتاق سرور در واقع یک استاندارد جدید برای ارائه بهترین شیوه برای طراحی و نصب و راه اندازی مراکز داده است. این استاندارد تحت نام طراحی و پیاده سازی بهترین شیوه مرکز داده ((ANSI /(( BICSI-002 جهت تکمیل نمودن استاندارد مانند TIA-942 و CENELEC EN 50173-5 ، طراحی گردیده است و بیشتر به مبحث کابل کشی مراکز داده میپردازد. این استاندارد یکی از استانداردهای بین المللی BICSI است.

استانداردهای BICSI ، به تعریف شیوه های فعلی و بهبود در کیفیت و سیستم عملکرد بهتر صدا، داده، ایمنی الکترونیکی و امنیتی و فن آوری های صوتی و تصویری، و همچنین در بر گرفتن کابل کشی فیبر نوری و کابل های مسی و سیستم های توزیع مبتنی بر بی سیم پرداخته است.

استاندارد BICSI اتاق سرور یا همان استاندارد ANSI / BICSI-002 شامل الزامات نصب و راه اندازی و دستورالعمل برای مراکز داده می باشد و بیش از ۵۰۰ صفحه توسط افراد مختلف ومتخصص از سرتاسر دنیا تهیه و تنظیم گردیده و به مواردی از جمله انتخاب سایت، معماری و طراحی سازه، برق و سیستم های مکانیکی، حفاظت از آتش وسیستم های امنیتی، سیستم های اتوماسیون ساختمان، راه اندازی و نگهداری مراکز داده پرداخته است.

استاندارد TIA942

942 استانداردی است که توسط انجمن علمی صنعت ارتباطات (TIA) در سال2005 برای تعیین راهکارهای علمی برای طراحی و ساخت Data centerها مخصوصا با توجه به سیستم های کابل کشی . طراحی شبکه ایجاد شده است. این استاندارد در دستورالعمل های خود هر دو نوع رسانه ی فیبرنوری و کابل های مسی را مد نظر قرار داده است.TIA942. همچنین مرجعی تعیین کننده برای نیازمندیهای خاص نواحی خصوصی و عمومی Data center در مورد برنامه های کاربردی و دستورالعمل های اجرایی می باشد.

اهداف استاندارد TIA942

هدف مهم این استاندارد که یکی از استانداردهای اتاق سرور می باشد، تهیه نیازمندی ها و راهنمایی های لازم برای طراحی و نصب Data center و یا اتاق کامپیوتر می باشد. این استاندارد مد نظر طراحانی است که احتیاج به فهم گسترده در مورد طراحیData center شامل طرح ریزی ساختمان ، سیستم های کابل کشی و طراحی شبکه دارند.

استاندارد TIA942 چهار ناحیه اصلی را در Data center متصور شده است که عبارتند از :

1_اتاق ورودی

2_اتاق کامپیوتر شامل نواحی :ناحیه توزیع اصلی(MDA)_ناحیه توزیع افقی(HAD)_ناحیه توزیع دسته بندی شده(ZDA)_ناحیه توزیع تجهیزات(EDA)

3_اتاق مخابرات

4_اتاق تجهیزات مکانیکی و الکتریکی

 

در انواع استانداردهای اتاق سرور و استاندارد TIA942 اتاق سرور بیشتر به مواردی همچون فراهم کردن الزامات لازم برای طراحی زیرساخت های مخابراتی مرکز داده ، استاندارد فیزیکی و سیستم های موجود در یک اتاق سرور پرداخته است . استاندارد TIA942 بیشتر به مواردی همچون استاندارد فیزیکی و سیستم‌های موجود در اتاق سرور می‌پردازد.

استاندارد ارائه شده با اخرین تغییرات TIA-942 به موارد ذیل می پردازد:

Network architecture
Electrical design
File storage, backup and archiving
System redundancy
Network access control and security
Database management

Web hosting
Application hosting
Content distribution
Environmental control
Protection against physical hazards (fire, flood, windstorm)
Power management

معماری شبکه
طراحی برق
ذخیره سازی فایل، تهیه پشتیبان و آرشیو
افزونگی سیستم
کنترل دسترسی به شبکه و امنیت
مدیریت پایگاه داده

میزبانی وب
مدیریت نرم افزار ها
توزیع محتوا
کنترل محیط زیست
محافظت در برابر خطرات فیزیکی (آتش سوزی، سیل، گردباد)

انواع استانداردهای اتاق سرور

سطح‌ها (TIERS) در مراکز داده data center 

برای تدوین سیستمی که نیازهای مشخص یک مرکز داده را تعیین کند، ضمیمه‌ای به همراه استاندارد TIA-942 مربوط به انواع استانداردهای اتاق سرور ارایه شده است که اطلاعات مفیدی را در ارتباط با دسترس‌پذیری مراکز داده به ترتیب سطح (Tier) تعریف نموده است. این سطوح براساس اطلاعات موسسه آپ تایم (Uptime Institute) گردآوردی و تهیه شده‌اند. (موسسه آپ تایم کنسرسیومی است که همواره بهترین شیوه‌ها و معیارهای سنجش را در راستای بهبود طراحی، مدیریت مراکز داده و همچنین تضمین دسترس‌پذیری آنها ارایه می‌کند.)

برای هر یک از چهار سطح تعریف شده استانداردهای اتاق سرور در استاندارد TIA-942، جزییات کامل مربوط به معماری، امنیت، سیستم برق‌رسانی، تجهیزات و استانداردهای ارتباطی شرح داده شده است. هر چقدر شماره سطح (Tier) بیشتر باشد، میزان دسترس‌پذیری مرکز داده نیز بیشتر خواهد بود. در ادامه به صورتی خلاصه به توضیح ویژگی‌های هر یک از این چهار سطح می‌پردازیم.

TIER I ، سطح یک (پایه) با نرخ دسترس‌پذیری ۹۹.۶۷۱٪

  • احتمال بالای بروز اختلالات در هنگام انجام فعالیت‌‌های‌ عادی یا پیش‌بینی نشده
  • شاید دارای کف کاذب، UPS و دیزل ژانراتور باشند یا نباشند
  • مسیر یکسان برای توزیع برق و سرما، بدون تجهیزات پشتیبان و فاقد قابلیت افزونگی
  • نیاز به خاموشی کامل به هنگام انجام امورات نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه
  • هر سال حدود ۲۹ ساعت از دسترس خارج می‌شوند
  • مدت زمان لازم برای پیاده‌سازی و اجرا: ۳ ماه

TIER II ، سطح دو (قابلیت افزونگی) با نرخ دسترس‌پذیری ۹۹.۷۴۱٪

  • استعداد کمتر برای بروز اختلالات در هنگام انجام فعالیت‌های عادی یا پیش‌بینی نشده
  • دارای کف کاذب، UPS و دیزل ژنراتور
  • مسیر یکسان برای توزیع برق و سرما، دارای تجهیزات پشتیبان و قابلیت افزونگی (نوع N+1)
  • هر سال حدود ۲۲ ساعت از دسترس خارج ‌می‌شوند
  • نیاز به خاموشی کامل برای انجام امور نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه سیستم برق و سایر تجهیزات زیرساختی
  • مدت زمان لازم برای پیاده‌سازی و اجرا: ۳ الی ۶ ماه

TIER III ، سطح سه (نگهداری همزمان) با نرخ دسترس‌پذیری ۹۹.۹۸۲٪

  • انجام فعالیت‌های عادی بدون ایجاد هیچ نوع اختلال در کارکرد سخت‌افزاری سرورها و تجهیزات، اما احتمال بروز اختلال توسط اتفاقات پیش‌بینی نشده
  • هر سال حدود ۲ ساعت از دسترس خارج ‌می‌شوند
  • چندین مسیر برای توزیع برق و سرما، با یک مسیر همیشه فعال، دارای تجهیزات پشتیبان و قابلیت افزونگی (نوع N+1)
  • مدت زمان لازم برای پیاده‌سازی و اجرا: ۱۵ الی ۲۰ ماه
  • دارای کف کاذب، ظرفیت و پراکندگی کافی برای تحمل بار شبکه از طریق مسیر جایگزین به هنگام انجام تعمیرات در مسیر اصلی

TIER IV ، سطح چهار (توانایی تحمل اختلال غیرمنتظره) با نرخ دسترس‌پذیری ۹۹.۹۹۵٪

  • فعالیت‌های عادی هیچ باری به شبکه وارد نمی‌کنند، و این نوع مرکز داده حداقل یک بار، توانایی تحمل بدترین نوع اختلال پیش‌بینی نشده را دارد، بدون اینکه که هیچ بار محسوسی به شبکه وارد شود.
  • مدت زمان لازم برای پیاده‌سازی و اجرا: ۱۵ الی ۲۰ ماه
  • چندین مسیر برای توزیع برق و سرما و همگی مسیرها همیشه فعال، دارای قابلیت افزونگی (نوع 2N+1)
  • هر سال کمتر از نیم ساعت از دسترس خارج می‌شوند

برخی مطالب برگرفته از وبسایت parsonline.com

4.2/5 - (15 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

دیتاسنتر مطمئن | ویژگی ها و خصوصیات مرکز داده مورد اعتماد چیست؟

vahid fatehi

پنج روند برای سال 2021 سرفصل های مهم زیرساخت دیجیتالی uptime

vahid fatehi

فضای ابری cloud یا مرکزداده | آیا فضای ابری جایگزین مرکز داده می شود؟

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

6 − 3 =