14.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
شبکه

تین کلاینت (thin client)چیست ؟ و چه ویژگی و کاربردی دارد؟

تین کلاینت چیست؟

تین کلاینت یا همان مینی پی سی (mini pc) به کامپیوتر همراه با نرم افزاری اطلاق می شود که جهت انجام  بسیاری از کارهای خود به شدت وابسته به کامپیوتر دیگر است به عبارت دیگر قسمتی از یک شبکه است که در آن نرم افزار یا کامپیوتر به عنوان رابط عمل می کند ، در حالی که سرور تمام کارهای واقعی را انجام می دهد . تین کلاینت به عنوان یک کامپیوتر به تنهایی و یا به عنوان قسمتی از یک شبکه بزرگتر می باشد ، مثلاً در یک شرکت یا مدرسه این نوع کامپیوتر شامل اطلاعات کافی جهت راه اندازی و برقراری ارتباط با سرور شبکه است و سرور سایر توان محاسباتی را فراهم می کند .

تین کلاینت تمام اطلاعات و امکاناتی را که در یک بخش از نرم افزار موجود روی سرور است ، می بیند و به آنها دسترسی دارد . اما در پشت پرده برنامه ایی دیگر در سرور فعال است که تمامی کارها را انجام می دهد . دلایلی که ممکن است افراد تین کلاینت را به کار گیرند شامل کاهش هزینه (قیمت پایین و مصرف برق کم با توجه به حذف یارانه ها )، سهولت در نگهداری و کاربرد و همچنین امنیت آن است . تین کلاینت خیلی ساده تر از یک کامپیوتر کامل و هزینه تهیه آن برای افرادی که عمدتاً کار مشابهی انجام می دهند پایین تر است . زیرا تین کلاینت ها نسبتاً ساده هستند و تعمیر و نگهداری آنها ساده تر می باشند .تین کلاینت ها از اجزای کمتری نسبت به یک کامپیوتر استاندارد تشکیل شده اند و اجزای کمتر به معنای اشتباه و خرابی کمتر است . افرادی که شناخت زیادی از کامپیوتر ندارند ، با تین کلاینت ها بسیار راحت تر از کامپیوترهای استاندارد با برنامه های نرم افزاری ارتباط برقرار می کنند. تین کلاینت ها با خصوصیات و کارهای کمتر ، دامنه یادگیری افراد را کوتاه و آسان می کنند و با محدود کردن دسترسی کاربران به برنامه های نفوذگر و مخل امنیت شبکه زمینه افزایش امنیت شبکه را فراهم می سازد . 

در کل میتوان گفت Thin Client چیزی جز یک کامپیوتر جمع و جور نیست اما این کامپیوتر برای استفاده به صورت یک پایانه ی شبکه ای طراحی و تنظیم شده است. شکل فوق نمونه ای از یک Thin Client ساخت datasheen را نشان می دهد.

یک شبکه مبتنی بر Thin Client چگونه فعالیت می کند؟
یک شبکه مبتنی بر این تکنولوژی دارای یک یا چند سرور با ویژگی های خاص می باشد. سیستم عامل این سرورها می تواند هریک از سیستم عامل های موجود (با توجه به برنامه های کاربردی موردنظر) نظیر یونیکس، لینوکس،
(Windows NT Terminal Server Edition (NT TSE ، یا ویندوز باشد. علاوه بر سیستم عامل، بر روی هر یک از این سرورها یک نرم افزار کنترلی وجود دارد که فعالیت های Clientها را کنترل می نماید. بسیاری از این نرم افزارهای کنترلی به صورت رایگان عرضه می*شوند و معمولا ً توسط شرکت های نرم افزاری، تولید می گردند.

کاربردها

این شبکه ها در بسیاری از سازمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. اما بزرگترین مشتریان این شبکه ها، بانک ها، آژانس های هوایی و سازمان هایی هستند که دارای شعبات متعدد می باشند. امروزه از این تجهیزات برای تجهیز مدارس نیز استفاده می شود. با توجه به این نکته که سیستم های Thin Client دارای هارددیسک نمی باشند و امکان download کردن نرم افزار نیز روی آن ها وجود ندارد، هیچ نوع ویروسی نمی تواند سیستم را مورد حمله قرار دهد. به این ترتیب امنیت این نوع سیستم ها تضمین شده می باشد. ارتقاء و نگهداری Thin Clientها بسیار ساده و مقرون به صرفه است. زیرا برای ارتقاء شبکه لازم است فقط سرور مربوطه را upgrade نمود.

به طور کلی تین کلاینت ها شامل ویژگی های زیر میشوند 

ویژگی های شبکه های مبتنی بر تین کلاینت

مدیریت پذیری

در این شبکه فقط کافی است سرور مدیریت گردد.

امنیت

در سیستم های Thin Client به علت عدم وجود نقطه ورود به شبکه، عدم امکان download کردن نرم افزار از اینترنت و نصب آن بر روی Clientها و همچنین عدم وجود هارددیسک، ویروسی شدن سیستم ها غیرممکن است.

کنترل و نظارت

کاربرانی که از  شبکه تین کلاینت استفاده میکنند نمیتوانند هیچ برنامه ای را برروی سیستم نصب کنند و حتی قادر به عوض کردن پیکر بندی سییتم عامل هم نیستند به عبارتی سیستم یک بار پیکر بندی میشود و دیگر توسط کاربر قابل تغییر نیست .

هزینه سخت افزار

از ان جهت که تین کلاینت ها حجم کمی دارند هزینه نگهداری کمی دارند و چون قطعات مکانیکی ندارند کمتر دچار خرابی میشوند.در کل پوسته ی این تین کلاینت ها شامل یک بورد است که سی پی یو بر روی ان سوار شده است ولی کاربر قادر به عوض کردن رم هارد و سیستم های خروجی و ورودی است مثل دانگل وای فای  و…

سهولت ارتقاء

برای اضافه کردن ترمینال های جدید به شبکه، فقط کافی است از طریق نرم افزار مرکزی که روی سرور نصب شده نرم افزار کنترلی را روی Client جدید نصب نمود. در صورت خرابی نیز می توان به راحتی ترمینال مورد نظر را از شبکه خارج نمود.

ذخیره انرژی

نقطه قوت تین کلاینت ها مصرف پایین انرژی است که میتواند برای سازمان ها با تعداد کارمندان زیاد مناسب باشد. در مقایسه با کامپیوترهای شخصی، این سیستم ها انرژی کمتری مصرف می نمایند. در این سیستم ها به علت پردازش پایین، توان مصرفی آنها در حدود ده الی بیست وات در ساعت می باشد. در حالی که توان مصرفی یک کامپیوتر از نوع PC در حدود 250 وات در ساعت می باشد.

وابستگی به سرور

با توجه به ساختار Thin Client، لازم است سرور از امنیت بالایی برخوردار باشد. زیرا در صورت از کار افتادن سرور، شبکه به طور کامل مختل خواهد شد. در نتیجه برای جلوگیری از این امر، روش های مختلفی جهت ایجاد redundancy نرم افزاری و سخت افزاری استفاده می شود. مکانیزم های متفاوت Failover نیز برای پردازنده ها و پایگاه داده مورد استفاده قرار می گیرد. امکان Load balancing سخت افزاری و نرم افزاری نیز برای این سرورها از موارد ضروری می باشد که همه این ها قیمت سرور موردنظر را به شدت بالا می برد.

پهنای باند

مانند سایر شبکه های کامپیوتری، پهنای باند این شبکه نیز وابسته به تعداد Clientها می باشد. با توجه به انجام کلیه فرآیندهای پردازشی توسط سرور، ترافیک این شبکه بسیار بالا است. زیرا کلیه دستورات پردازشی باید به سرور منتقل شده و نتایج به Clientها تحویل گردند.

فضای حافظه

با توجه به ساختار این سیستم ها امکان استفاده از هیچ نوع حافظه جانبی نظیر انواع دیسک ها وجود ندارد. و علت اصلی ان کمبود فضا میباشد که در نسل این سیستم ها از حافظه های SSD استفاده میکنند 

پروتکل های ارتباطی

همان گونه که ذکر شد، دو پروتکل مطرح در این زمینه وجود دارند.

پروتکل Citrix ICA: پروتکلی است محصول شرکت Citrix که به Clientها این امکان را می دهد تا با سرور مرکزی ارتباط برقرار نمایند. با استفاده از این پروتکل بسیاری از applicationهای تحت ویندوز قابل اجرا هستند.
پروتکل RDP: این پروتکل که توسط شرکت مایکروسافت توسعه داده شده، نیز یک پروتکل ارتباطی است که امکان برقراری ارتباط میان سرور و Clientها را میسر می سازد.

اگر قصد خرید یکی از این تین کلاینت ها یا مینی پی سی هارا دارید میتوانید از تک دیتا خرید کنید .

5/5 - (2 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

اینترنت اشیا یا (IOt) چیست؟

زاهد

اینترنت اشیا (IOT) چگونه در بهبود کیفیت زندگی تاثیر میگذارد ؟

زاهد

با یونیکو اشنا شوید; دستگاهی که دندان های شما راکمتر در 3 ثانیه مسواک میزند!

زاهد

نظر شما چیه؟

یازده − 5 =