9.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
اخبار جدید

دیتاسنتر مایکروسافت پس از دو سال از زیر آب بیرون آمد

دیتاسنتر مایکروسافت

دیتاسنتر مایکروسافت پس از دو سال دیتاسنتر زیر آب خود را با نتایج امیدوار کننده به سطح زمین آورد


در حدود دو سال پیش مایکروسافت در یک پروژه تحقیقاتی به نام Project Natick یک دیتاسنتر با 876 سرور را در داخل کپسولی 12 متری در عمق 35 متری آب‌های جزایر Orkney در اسکاتلند قرارداد. هدف از این کار تحلیل شرایط و سنجش این ماجراست که  آیا دیتاسنترهای زیرآبی می‌توانند جایگزینی برای دیتاسنترهای روی خشکی باشند یا خیر؟ ساخت دیتاسنتر مایکروسافت علاوه بر این موضوع، به دنبال هدفی فراتر بود که درنتیجه آن کم شدن اثرات منفی دیتاسنترها بر روی محیط‌ زیست هست.

دیتاسنتر مایکروسافت

مایکروسافت پس از دو سال دیتاسنتر زیرآب خود را با نتایج امیدوارکننده به سطح زمین آورد که حالا نتایجش امیدوارکننده به نظر می‌رسد. اکنون این مرکز داده از زیرآب بیرون آورده شده و بازیابی شده است و محققان شرکت در حال آزمایش آن هستند تا ببینند که عملکرد آن چقدر خوب بوده است. ابتدا اینکه ظاهر کپسول به‌شدت در این دو سال دچار تغییرات شده است.

“اسپنسر فاورز”  عضو اصلی گروه تحقیقاتی مایکروسافت گفت: ما درواقع از تمیز ماندن دیتاسنتر مایکروسافت کاملاً تحت تأثیر قرار گرفتیم، چراکه جلبک و امثالهم رشد زیادی روی آن نداشته است و بیشتر کثیفی‌های آن ناشی از زباله‌های دریایی بود. اما شاید بزرگ‌ترین درسی که باید از “پروژه ناتیک” گرفته شود، نحوه استفاده از انرژی به روش پایدارتر است.

یکی از اولین مواردی که محققان متوجه آن شدند این بود که مرکز داده در بستر دریا از نرخ خرابی کمتری نسبت به یک مرکز داده معمولی برخوردار بود . این سرورهای زیرآبی هشت برابر خرابی کمتری نسبت به سرورهای مشابه در خشکی در زمان مشابه داشتند و از ۸۵۵ سرور موجود فقط ۸ مورد آن‌ها طی این زمان ازکارافتاده‌اند، که بهبود عظیمی در مقیاس دیتاسنترها هست.‌
‌محققان مایکروسافت کپسول حاوی دیتاسنتر مایکروسافت را قبل از فرستادن به زیرآب با گاز نیتروژن پر کردند. تئوری آن‌ها این بود که گاز نیتروژن خورندگی کمتری نسبت به اکسیژن دارد و این سرورها در زیرآب از رطوبت هوا و تغییرات دما ایمن هستند بنابراین عدم وجود این شرایط، باعث واکنش‌های شیمیایی کمتر و درنتیجه خرابی کمتر قطعات می‌شود. همچنین دیتاسنترهای زیرآبی در دسترس انسان نیستند، بنابراین تنفس انسان یا خرابی‌های فیزیکی ناشی از حرکات انسان در آنجا اتفاق نمی‌افتد. ‌

‌دیتاسنترهای زیرآبی که دیتاسنتر مایکروسافت نیز یکی از شاخصترین آنهاست، مزایای بزرگ دیگری نیز دارند. ازجمله اینکه هزینه خنک کردن آن‌ها بسیار کمتر است زیرا امکان این وجود دارد که سرمایش طبیعی اقیانوس‌ها باعث خنک شدن آن‌ها شود. همچنین خرید یا اجاره کردن زمین برای دیتاسنترها در شهرهای بزرگ که کاربران بیشتری آنجا هستند بسیار پرهزینه است، اما استفاده از کف اقیانوس هزینه بسیار کمتری از این بابت دارد.

Rate this post

نظر شما چیه؟

نوزده − سیزده =