17.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
شبکه

راهنمای خرید روتر شبکه برای مصارف خانگی و سازمانی

راهنمای خرید روتر

امروزه روتر ها چه در سازمان ها و شرکت ها و چه در خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد برای خرید روتر باید نکته هایی را سنجش کنید که بتوانید یک جنس خوب و کارآمد را خریداری کنید . در این مقاله قصد داریم چندین نکته را برای شما شرح دهیم که باید در هنگام خرید روتر به آن ها توجه کنید .با تک دیتا همراه باشید .

بسیاری از افراد بر این باورند که تمامی روتر ها و مودم های وای فای کاربری یکسانی دارند و تنها چیزی که آن هارا از یک دیگر متمایز میکند قیمت آن ها است در صورتی که اینطور نیست قیمت فقط بخشی از نکته هایی است که باید در هنگام خرید روتر به آن توجه کنید  وفقط به این فکر نکنید چون مارک یک روتر وای فای شناخته شده است میتواند تمامی نیاز های شما را بر آورد کند . برای اولین قدم شما باید نیاز های خود را بسنجید در ادامه بیشتر در باره آن ها شرح خواهیم داد .

روتر چیست 


روتر یا مسیریاب، دستگاهی است که داده‌های اینترنتی را در بستر  شبکه مسیریابی می‌کند. در واقع یک روتر دارای چندین اینترفیس یا پورت است که بر روی هر کدام از این اینترفیس‌ها، یک شبکه محلی یا LAN متصل گشته است

روتر دوبانده بخرید


یک روتر دو بانده قادر است داده‌ و اطلاعات  را روی دو فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 5 گیگاهرتز انتقال دهد. تفاوت این دو در این است که فرکانس 2.4 گیگاهرتز مصرف برق کمی دارد و منطقه بزرگی را پوشش میدهد و لی میتوان گفت سرعت راضی کننده ای ندارد . در حالی که باند 5 گیگاهرتز از سرعت بالایی برخوردار بوده و انرژی بیشتری مصرف می‌کند. در حالی که فرکانس 2.4 گیگاهرتز از سوی همه دستگاه‌ها پشتیبانی می‌شود اما در برخی موارد ممکن است باعث ایجاد تداخل شده و روی عملکرد سایر دستگاه‌ها تاثیر منفی بگذارد.

با استاندارد 802.11ac  آشنا شوید


استاندارد جدید 802.11ac در مقایسه با 802.11n، 802.11g و 802.11b به لحاظ سرعت شبکه وای‌فای، محدوده پوشش‌دهی گسترده‌تر و سازگاری بیشتر عملکردی بهتر دارد. این حرف به معنای آن است که یک روتر 802.11ac به خوبی می‌تواند با دستگاه‌های مختلف منجمله دستگاه‌های قدیمی حتا آن‌هایی که  از 802.11ac پشتیانی نمی‌کنند کار کند. به واسطه آن‌که استاندارد ac با استاندارد n که دستگاه‌های قدیمی بر مبنای آن کار می‌کنند سازگاری دارد، اما در این حالت سرعت ارتباطی این دستگاه‌ها پایین از دستگاه‌هایی خواهد بود که از وای‌فای ac پشتیبانی می‌کنند. فراموش نکنید امروزه اکثر گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها از استاندارد 802.11ac پشتیبانی می‌کنند.

پشتیبانی از MU-MIMO


به طور ساده میخواهیم در یک پاراگراف مزیت پشتیبانی از قابلیت MU-MIMO در روتر  های وای فای را شرح دهیم . فناوری MU-MIMO این قابلیت را برای روتر فراهم میکند که همزمان داده ها را به چندید دیوایس ارسال کند در صورتی که سرعت شبکه کاهش پیدا نکند در این صورت مدت زمان انتظار کاهش پیدا میکندو سرعت شبکه به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند .

Quality of service


کیفیت سرویس این امکان را فراهم میکند که دستگاه‌ها با ترافیک خاصی را اولویت‌بندی کند. این قابلیت در بیشتر روترها حتی روترهای ارزان‌قیمت نیز وجود دارد، اما فراموش نکنید که در روترهای ارزان‌ قیمت کارایی این قابلیت محدود بوده و تنها قادر است کمترین یا بیشترین سرعت وای‌فای برای دستگاه‌های مختلف و توزیع ترافیک در شبکه را مشخص کند. ولی در مودم های گران قیمت به این صورت نیست وقابلیت‌های بیشتری همچون اولویت‌بندی پورت‌ها مختلف و نرم‌افزارها دسترسی خواهید داشت.

پشتیبانی از شبکه محدود شده یا مهمان


حتما برای شما هم پیش آنپه است که بخواهید اینترنت خود را برای مهمان ها به اشتراک بگذارید اگر روتر شما این قابلیت را داشته باشد میتوانید به راحتی یک نام کاربری و پسورد مشخص در نظر بگیرید و این مشخصات را برای مهمان های خود در نظر بگیرید شما میتوانید میزان حجم مصرفی و یا پهنای باند مشخصی را برای این نام کاربری و پسورد مشخص کنید .

به اترنت مهاجرت کنید


 برای افزایش سرعت و بازدهی باید از وایفای به اترنت مهاجرت کنید . نکته‌ای که در این زمینه باید به آن توجه داشته باشید این است که Fast Ethernet و Gigabit Ethernet دو مفهوم متفاوت از یکدیگر هستند. در حالی که سرعت Fast Ethernet برابر با 100 مگابیت بر ثانیه است، اما در مقابل پورت‌های اترنت گیگابیتی قادر هستند سرعتی معادل 1000 مگابیت بر ثانیه را ارائه کنند. توجه داشته باشید که پورت اترنت گیگابیتی یکی از ملزومات اصلی برای شبکه‌های سریع خانگی به شمار می‌رود.

قابلیت اتصال آنتن خارجی


در حالت کلی آنتن‌های خارجی پایداری بیشتر یک ارتباط وای‌فای را نسبت به آنتن‌های داخلی به ارمغان می‌آورند. این حرف به معنای محدوده وسیع‌تر و سیگنال‌های قدرتمندتر است.

پشتیبانی از پورت USB


این قابلیت برای روتر هایی که در بستر شبکه استفاده می شود ممکن است هنگام دانلود یک فایل  شما ظرفیت کافی برای ذخیره آن در کامپیوتر ویا دستگاه خود نداشته باشید شما میتواند با اتصال یک هارد دیسک داده هارا بر روی آن ذخیره کنید  و یا میتوانید همان فایل را در بستر شبکه بین کاربران به اشتراک بگذارید .

در این پست سعی کردیم مهم ترین تکنه هایی که در هنگام خرید روتر باید به آن ها توجه کنید را شرح دادیم امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد .

به نظر شما یک روتر خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد ؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید

Rate this post

نظر شما چیه؟

2 × یک =