14.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

راهکار افزایش سرعت و قدرت وای فای

امروزه با توجه به افزایش چشم گیر اینترنت و سوق داده شدن تمامی کار ها به دنیای آنلاین همگی ما در خانه یک مودم وای فای داریم ولی یکی از مشکل هایی که همه ما از آن رنج می بریم قدرت و سرعت کم اینترنت است که در این مقاله قصد داریم چند راهکار را برای افزایش قدرت وای فای را شرح دهیم با تک دیتا همراه باشید .

مطمئن باشید که از آحرین تکنولوژی استفاده میکنید .

یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن اینترنت سریع، قابل‌اعتماد و پرقدرت استفاده از جدیدترین تکنولوژی و استاندارد موجود است. پیش‌تر استانداردهای A، B، G و N مرسوم بودند اما این استانداردهای قدیمی دیگر پاسخ‌گو نیستند. در حال حاضر استاندارد وایرلس AC بهترین گزینه پیش رو و در دسترس است  اگر حدود یک یا دو سال است که مودم خود را تهیه کرده اید نگران نباشید . مودم شما از این تکنولوژی پشتیبانی میکند . بنابراین اگر مودم روتر شما از این استاندارد پشتیبانی کند بسیار سریع‌تر از استاندارهای دیگر به اینترنت دسترسی خواهید داشت.

مودم را در بهترین موقعیت فیزیکی خانه قرار دهید

یکی از مهم ترین نکته هایی که در قدرت سیگنال وای فای موثر است موقعیت فیزیکی مودم است امواج وای فای طبق شکل زیر در سرتاسر خانه پخش می شود و طبیعی است در صورتی که موانع فیزیکی در برابر امواج قرار نگیرید سیکنال بیشتری را شما دریافت خواهید کرد . همه اجسام و موانع موجود در فضا (همچون دیوارها، آینه)، فاصله مودم تا دستگاه‌های متصل شونده، ارتفاع قرارگیری مودم و… روی قدرت سیگنال‌های وای فای تأثیر می‌گذارد. بنابراین بهتر است مودم روتر خود را در جایی قرار دهید که تا حد امکان از موانع دور باشد و به دستگاه‌های متصل شونده نزدیک .

افزایش قدرت وای فای

برای این که متوجه شوید  بهترین مکان برای قرار دادن مودم خود کجا است می توانید از برنامه Heatmapper استفاده کنید که به شما در یافتن بهترین جای ممکن کمک می کند .

بهتری کانال های وای فای را انتخاب کنید

اطراف ما پر از انواع سیگنال‌های wifi است، سیگنال وای فای همسایه‌ها، سیگنال‌های انبوه رادیو و تلویزیون و… . ازدحام و تداخل همه این سیگنال‌ها روی قدرت سیگنال‌های وای فای شما تأثیر منفی می‌گذارد اما نگران نباشید به‌سادگی می‌توانید این مشکل را تا حد زیادی حل کنید!

در واقع مودم روترهای wifi در فرکانس‌های مختلفی کار می‌کنند که رایج‌ترین آن‌ها 2.4 تا 5 گیگاهرتز است و در این فرکانس 13 کانال وجود دارد. به کانال‌هایی که دارای کمترین ازدحام و تداخل هستند اصطلاحاً کانال‌های تمیز یا clean وای فای گفته می‌شود که کانال‌های 1، 6 و 11 هستند.

راه‌حل این است که کانال مورد استفاده سایر دستگاه‌های wifi را پیدا کنید و مودم روتر خود را روی کانالی تنظیم کنید که کمترین سیگنال مزاحم روی آن است.

افراد متصل به وای فای را کنترل کنید

هر اینترنت یک پهنای باند مشخصی دارد از همین رو زمانی که تعداد افراد بیشتری به مودم شما متصل شوند این پهنای باند بین شما ها تقسیم می شود و سرعت شما کاهش پیدا میکند . بنابراین باید حتماً روی مودم روتر wifi خود پسورد بگذارید، USSD آن را مخفی کنید و با تنظیم مک فیلتر، آدرس مک دستگاه‌های مجاز را به مودم روتر خود معرفی کنید. با انجام این کارها تا حد زیادی جلو دسترسی افراد غیرمجاز به اینترنت وای فای خود را می‌گیرد و ضمن تأمین امنیت، سرعت اینترنت هم افزایش پیدا می‌کند.

سیگنال را دستی هدایت کنید

یک روش بسیار ساده و بی هزینه برای افزایش قدرت سیگنال‌های وای فای، هدایت دستی سیگنال‌ها به جهت دلخواه است. با قرار دادن یک قطعه آلومینیوم که آن را به شکل منحنی در آورده‌اید در پشت مودم روتر به راحتی می‌توانید سیگنال‌های wifi را به جهت مناسب هدایت کنید.

این کار در شرایطی مناسب است که شما مودم را در گوشه ای از حانه قرار داده اید و نیمی بیشتر از انرژی و سیگنال مودم از بین می رود .

شاید دوست داشته باشید .

آیا امواج وای فای در خانه مضر است ؟

افزایش قدرت وای فای

نصب یک فریم ورک

یکی ازراه کارها برای افزایش سیگنال وای فای  استفاده از یک  فیرم ویر جدید به نام  DD-WRT  است. نصب این فیرم ویر ضمن افزایش امنیت روتر، گزینه‌های زیادی برای تقویت سیگنال‌های وای فای در اختیار شما قرار می‌دهد می توان گفت به معنی OverClock می باشد.

ناگفته نماند که استفاده از این روش و نصب این فیرم ویر می‌تواند برای مودم روتر خطرناک باشد بنابراین با احتیاط از این روش استفاده کنید.

روزانه روتر خود را reboot کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌هایی که برای بهبود عملکرد مودم روتر خود می‌توانید انجام دهید، reboot کردن روزانه آن است. بنابراین برای رفع مشکلات احتمالی روزانه یک‌بار مودم روتر خود را reboot کنید.

قطعی سیم و استفاده از کابل با کیفیت

این نکته یکی از مهمترین عامل های افزایش سرعت اینترنت است سیمی که از پریز برق و یا Spiliter به مودم خود رسیده است را بررسی کنید که قطعی نداشته باشد زیرا به ازای هر قطعی مقداری از انرژی تلف می شود . و استفاده از کابل با کیفیت با مقاومت کم میتواند تاثی بالایی در سرعت شما داشته باشد .

Rate this post

نظر شما چیه؟

چهار × 5 =