9.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

سیستم SRG دیتاسنتر

سیستم SRG

سیستم SRG دیتاسنتر یا سیستم ارتینگ ، شبکه‌ای از کابل‌های مسی است که معمولاً در زیر کف کاذب مرکز داده و دیتاسنتر نصب می‌شود . معنی لغوی این سیستم، ساختار شبکه‌ای مرجع سیگنال  (Signal Reference Grid- SRG) و سیستمی است که  با فرکانس بالا و امپدانس کم می‌باشد و مرجع زمین مشترک برای همه‌ی تجهیزات داخل یک ناحیه در ارتباط باهم را فراهم می‌کند . سیستم SRG همچنین ممکن است از تسمه‌های مسی ، سیم‌های آلومینیومی، زیر سازه کف‌پوش کاذب و در موارد خاص، از یک پوشش سخت ورق فلزی ساخته شود . جهت حذف نویز و تداخلات الکترومغناطیسی , همچنین تامین نقطه صفر پتانسیل بصورت مرجع , در کف دیتاسنترها SRG (شبکه تسمه ای) کار میشود و با هادی های مختلف همبند می گردد .

اهداف اصلی اجرای سیستم SRG حذف و یا کاهش میزان نویزهای الکتریکی و حذف و محدود کردن اختلاف‌پتانسیل بین سیستم‌های دیتا با سایر سیستم‌ها در خلال اضافه ولتاژهای گذرا  و محدود نمودن اختلالات سیستم های های قدرت و حذف نویزهای خارجی و …. است. هدف اصلی از اجرای SRG این است: «کاهش ولتاژ‌ نویز ناخواسته در سیم‌های مسی ارتباطی که با نقطهٔ اتصال مرجع‏ هم‌پتانسیل شده‌اند.

سیستم SRG از طریق ایجاد یک سطح زمین هم‌پتانسیل،  برای محدوده‌های وسیع فرکانسی از DC تا فرکانس‌هایی در حد مگاهرتز به‌عنوان یک سیستم مرجع زمین برای تجهیزات IT به‌کاربرده می‌شود. این شبکه گسترده باعث می‌شود تا نویزهای با فرکانس بالا از مسیر کم امپدانس به زمین منتقل شوند و تجهیزات الکترونیکی حساس همچون تجهیزات مخابراتی، RF و سرورها با یک تغییر شدید ولتاژ که باعث آسیب‌دیده دستگاه‌ها می‌شود روبرو نشوند.

سیستم SRG

SRG در سال ۱۹۸۳ با وارد شدن به استاندارد دولتی پردازش اطلاعات آمریکا (FIPS PUB 94) بخشی از استاندارد طراحی مرکز داده شد. این استاندارد برای جلوگیری از بیشترشدن تداخل الکتریکی، به اصول علمی تداخل در تجهیزات فاوا و راهبردهای طراحی مربوط به آن پرداخته است. سیستم SRG در این سند در کنار دیگر راهبردهای طراحی شامل مقره‌های بوشینگ و ترانسفورماتورهای بالون (Balun Transformer) بیان شده است.  امروزه شرکت‌های گوناگون و استانداردهای صنعتی پیوسته تاکید می‌کنند که از شبکهٔ اتصال‌به‌زمین مرجع (Ground Reference Grid) استفاده شود و اجرای آن را توصیه می‌کنند. یکی از آن‌ها استاندارد EIA/TIA 607 با عنوان «اتصال‌به‌زمین ساختمان تجاری و الزامات هم‌پتانسیل‌سازی در مخابرات» است.

با توجه به هزینه ی بالای راه اندازی سیستم های SRG اجرای صحیح و استاندارد سیستم ارتینگ و سیستم SRG جهت دیتاسنتر ها می بایستی مطابق استاندارد های TIA607.BوTIA942و BICSI002-2011 و IEEE 1100 و   FIPS PUPS 94و IEC 62305 باشد تا کارکرد صحیح سیستم SRG را تضمین کند . هزینهٔ SRG بسیار وابسته به مواردی همچون مواد و مصالح، روش اتصال، همچنین فاصله تا اتصالات فولادی ساختمان است.

سیستم SRG
کاهش تداخل ارتباط میان تجهیزات

سیستم SRG یک مرجع زمین مشترک را برای همهٔ تجهیزات متصل دردیتاسنتر و مرکزداده تنظیم می‌کند. شکل فیزیکی SRG (شبکهٔ گسترده) امکان می‌دهد که نویزهای با فرکانس بالا از مسیر کم‌امپدانس به زمین متصل بشوند. این عملکرد SRG مبتنی بر توانایی SRG برای کاهش نویز زمین بین-سیستمی است، که تفاوت در پتانسیل زمین شاسی در تجهیزات  IT است. شبکه مرجع سیگنال (SRG) یک مرجع مشترک اتصال زمین برای تمام تجهیزات متصل در دیتاسنتر نگهداری می کند. ادعاهای مختلف و باورهای حول حساسیت تجهیزات فناوری اطلاعات به نویز اتصال به زمین بین-سیستمی بر اساس اطلاعات و داده های نسل های گذشته تجهیزات فناوری اطلاعات است.تجهیزات فناوری مدرن، روش هایی را برای  ارتباط داده ها استفاده می کند که بطور قابل توجهی در طول زمان تغییر کرده اند و در حال حاضر به طور چشمگیری باعث کاهش حساسیت به نویز اتصال به زمین بین سیستمی می شوند. انواع مختلف رابطهای ارتباط داده ها با توجه به میزان حساسیت در  جدول 1 طبقه بندی شده است.

جلوگیری از آسیب دیدن تجهیزات

حساسیت تجهیزات فناوری اطلاعات به خرابی ولتاژ زمین بین سیستمی، به ماهیت رابط ها بستگی دارد.   در ضمن، رابط های ایزوله نشده برپایه سیگنال های مرجع زمین، بیشتر حساس هستند. هنگامی که تجهیزات با روش «ایمنی کم» به‌یکدیگر متصل شده‌اند، اگر با PDU های جداگانه تغذیه بشوند و به‌طور مکانیکی به‌یکدیگر متصل نباشند ، SRG می‌تواند آسیب‌ها را کاهش بدهد. از سویی چنانچه تجهیزات توسط یک شاخه‌مدار (Branch Circuit) یا PDU تغذیه بشوند یا در یک رک به هم متصل باشند، دیگر نویز ارت بین سیستمی وجود نخواهد داشت و داشتن SRG بی‌فایده است.

مسیر تخلیه نویز

در واقع نویز یا هر سیگنال ناخواستهٔ دیگر همواره از مسیر با کمترین امپدانس می‌گذرد. ازاین‌رو فرکانس‌های بالاتر از ۱ مگاهرتز از مسیر SRG نمی‌گذرند؛ بلکه از کابل‌های نزدیک به آن عبور می‌کنند.

حفاظت در برابر تخلیهٔ الکترواستاتیکی (ESD)

کف طبقات در دیتاسنترها باید راه حلی برای تخلیه بارهای الکتریسیته ساکن داشته باشند که می تواند شامل استفاده از کاشی های مخصوص ثابت یا کاذب  باشد. با این حال، SRG هیچ نقش صریحی در جلوگیری از ایجاد بارهای ساکن و یا حفاظت از تجهیزات در برابر این بارها ندارد. SRG نمی تواند از انباشت بارهای الکتریسیته ساکن توسط پرسنل جلوگیری کند.  اگر یک اپراتور در معرض حمل بار ساکن باشد، SRG نمی تواند مانع تخلیه این بار به تجهیزات شود .همچنین اگر یکی از کارکنان بار استاتیکی داشته باشد، SRG نمی‌تواند از تخلیهٔ آن در تجهیزات پیش‌گیری کند. (تجهیزات چه با SRG و چه بدون آن همیشه به زمین متصل می‌شوند.) سیستم SRG که در بیشتر مراکزدادهٔ امروزی استفاده شده است، به‌دلیل تغییر در فناوری های نوین دیگر اهمیت پیشین خود را ندارد. پیدایش اترنت و رابط دادهٔ فیبری از آسیب‌پذیری تجهیزات نسبت به نویز و نوسان کاسته است.

ایمنی انسانی
یکی دیگر از باورهای معمول این است که SRG مزایای ایمنی اتصال زمین و جلوگیری از شوک الکتریکی را فراهم می کند. درست است که اتصال زمین تجهیزات الکتریکی برای کاهش خطر شوک الکتریکی مهم است.

سیستم SRG

با توجه به پیشرفته‌تر شدن تجهیزات فناوری‌اطلاعات، عدم به‌کارگیری سیستم SRG به معنای آن نیست که رک‌ها در برابر تغییر ناگهانی ولتاژ‌ها آسیب‌پذیر خواهند بود. به همین دلیل کارشناسان پیشنهاد می‌کنند:

در صورت لزوم از اترنت یا فیبر برای برقراری ارتباط در مرکز داده استفاده کنید.
رک‌ها را به صورت ردیفی با سیم‌های ارت به زمین متصل کنید.
سایر روش‌های برقراری ارتباط داده‌ها را به اتصالات درون یک رک یا یک ردیف از رک‌ها محدود کنید.
از کابل‌های داده ورودی به مرکز داده محافظت کنید. هر سیم مسی (هر چیزی که فیبر نیست) باید از یک مکان مرکزی عبور کند و باید به درستی محافظت‌شده باشد.
سینی کابل را به رک تجهیزات متصل کنید.

.
.
برگرفته شده از وبسایت schneider-itb

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

انواع مرکز داده و دیتاسنتر

vahid fatehi

نکات و معیارهای کلیدی در طراحی دیتاسنتر (مرکز داده)

vahid fatehi

طراحی دیتاسنتر اتاق سرور | نیازها و اقدامات

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

یک + 8 =