24.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
شبکه

شبکه کامپیوتری چیست و مزایای استفاده از شبکه چیست ؟

شبکه کامپیوتری چیست و مزایای استفاده از شبکه چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به‌طور ساده شرح دهیم که شبکه کامپیوتری چیست و استفاده از شبکه چه مزایایی دارد.


شبکه کامپیوتری چیست؟

پیش از به وجود آمدن شبکه بزرگ‌ترین مشکلات کاربران انتقال اطلاعات بود. در محیط‌های غیر شبکه  (Standalone environment) درصورتی ‌که کاربر تصمیم به انتقال اطلاعات به یک سیستم دیگر می‌گرفت مجبور بود از ابزاری مانند دیسکت و کارت پانچ  استفاده کند  و پس از کپی کردن اطلاعات اقدام به جابه‌جایی فیزیکی کارت پانچ کند.

تعریف شبکه کامپیوتری

شبکه کامپیوتری به حداقل دو کامپیوتر که به طریقی به یکدیگر متصل شده باشند تا از منابع و امکانات یکدیگر به‌صورت مشترک استفاده کنند، گفته می‌شود. این منابع می‌تواند شامل فایل ها، پرینتر و … باشد. این شبکه‌ها می‌توانند شامل شبکه‌های تجاری شرکت‌های بزرگ تا شبکه‌های محلی کوچک متشکل از فقط دو کامپیوتر که در منازل استفاده می‌شوند، باشد.

مزایای استفاده از شبکه کامپیوتری

از مشکلات روش انتقال فیزیکی اطلاعات، هزینه خریداری وسایلی مانند دیسکت، سی دی و امروزه هارد و فلش مموری است. به این هزینه‌ها اتلاف زمان را نیز باید اضافه کرد. محدودیت حجم ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین  فرسایش تدریجی ابزارهای فیزیکی از مشکلات این روش است. اکنون باوجود شبکه کامپیوتری و اتصال کامپیوترها به روش‌های گوناگون، می‌توان موجب کاهش هزینه‌های انتقال و همچنین زمان انتقال اطلاعات  و بالا بردن امنیت شد.

در این مقاله ۱۰ نکته مهم درباره کابل کشی شبکه را بخوانید

استفاده مشترک از منابع: از مزایای شبکه کامپیوتری به وجود آمدن امکان استفاده مشترک از یک منبع اطلاعاتی یا امکانات جانبی رایانه بدون توجه به محل جغرافیایی هریک از منابع است.

کاهش هزینه: متمرکز نبودن منابع  استفاده مشترک از آن‌ها و پرهیز از پخش آن‌ها در واحدهای مختلف یک سازمان کاهش هزینه‌ها را در پی خواهد داشت.

قابلیت اطمینان: این ویژگی ناشی از امکان به‌ کارگیری سرویس‌دهنده‌های پشتیبان در شبکه است. با به‌کارگیری این سرویس‌دهنده‌ها می‌توان از منابع گوناگون اطلاعاتی و سیستم‌ها در شبکه نسخه پشتیبان تهیه کرد و در صورت عدم دسترسی به یکی از منابع اطلاعاتی از نسخه‌های پشتیبان استفاده کرد.

کاهش زمان: شبکه کامپیوتری از طریق به اشتراک‌گذاری منابع زمان انتقال اطلاعات را کاهش می‌دهد.

ارتباطات: یکی دیگر از اهداف ایجاد شبکه کامپیوتری ایجاد ارتباط قوی بین کاربران از راه دور و بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های جغرافیایی است کاربران می‌توانند از طریق ابزارهای موجود مانند پست الکترونیکی و یا دیگر سیستم‌های اطلاع رسانی پیغام‌ها و فایل‌های مختلف را مبادله کنند.

قابلیت توسعه: یک شبکه کامپیوتری محلی می‌تواند بدون تغییر در ساختار سیستم توسعه‌ یافته و تبدیل به یک شبکه بزرگ شود.

سرویس‌دهی: توزیع سرویس‌های تحت شبکه جهت گسترش خدمات و بسط شبکه‌ها

راه‌حل‌های جدید : شبکه کامپیوتری با رشد خود باعث افزایش راه‌حل‌های جدید اقتصادی، بازاریابی، کارآفرینی و آموزشی با استفاده از مفاهیم digital Marketing ,E-Learning و… در جهان شده‌اند.

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرارگرفته شده باشد نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

نصب و راه اندازی شبکه

شرکت تک دیتا توفیق دارد تا با تکیه بر دانش فنی همکاران عزیز خدماتی متفاوت با بالاترین کیفیت در حوزه شبکه و فناوری اطلاعات ارائه دهد.کارشناسان ما آماده ارائه خدمات نصب و راه‌اندازی شبکه‌ به شما می‌باشند. جهت دریافت مشاوره رایگان و اطلاع از هزینه اجرای شبکه با ما تماس بگیرید.

4.9/5 - (8 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

کابل شبکه چیست – انواع کابل شبکه و تفاوت‌های کابل‌ها چیست؟

زاهد

هر آنچه باید درباره شبکه های کامپیوتری بدانید

vahid fatehi

ویژگی‌های اتاق سرور استاندارد

زاهد

۲ نظرات

محمد ۱۳۹۸-۰۵-۰۵ در ۱۹:۳۲

با سلام در بخش ارتباطات لطفا کلمه یارانه ای به رایانه ای اصلاح شود.

پاسخ
الهه علائی ۱۳۹۹-۰۷-۱۵ در ۲۱:۲۰

مختصر و مفید .مچکرم

پاسخ

نظر شما چیه؟

دو × پنج =