12.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

طراحی دیتاسنتر اتاق سرور | نیازها و اقدامات

طراحی دیتاسنتر

5 بخش مهم برای طراحی دیتاسنتر یا مرکز داده


مرکز داده یا دیتا سنتر شما از بسیاری جهات جزو یک از اجزای بسیار مهم کسب و کار شماست. بدون مدیریت کارآمد و پایدار داده ها، ذخیره سازی و انتشار، اکثر کسب و کارها نمیتوانند به درستی کار کنند و اگر سیستم از بین برود، ممکن است نتوانید آن را ادامه دهید.  اهداف کلیدی شما با طراحی دیتاسنتر یا اتاق سرور باید کارایی و سازگاری داشته باشند، باید تمام تجهیزات شما با کاری که میخواهید انجام دهید بهینه شود و کمترین میزان قطعی را داشته باشد.  برای کمک به رسیدن به این اهداف، این 5 شیوه در نظر گرفته شده که در هنگام طراحی باید در نظر گرفته شود.

tekdataco

فضای آزاد، تمیز با تهویه مناسب


اتاق سرور شما باید دارای یک فضای باز باشد، فضایی که دارای تهویه ای خوب و بدون گرد و غبار باشد.  سرورها و کامپیوترها و باقی تجهیزات به طور طبیعی مقدار زیادی گرما تولید می کنند و تهویه نامناسب یا انباشت گرد و غبار می تواند باعث ایجاد گرمای بیش از حد و از بین رفتن حالت طبیعی در فضای اتاق شود.  طراحی فضای سرور خود را باید طوری انجام دهید که راه تنفسی برای همه تجهیزات وجود داشته باشد. همچنین باید مطمئن شود فضا به گونه ای طراحی شده که در صورت تجمع گرد و غبار می توانید به راحتی آنجا را تمیز کنید و اگر نیازی به برخی تغییرات و تعمیرات باشد بتوانید آن را انجام دهید.

کنترل‌گرهای محیطی مناسب و تجهیزات سرمایشی


با فراهم آوری تهویه مناسب و فضای خنک، احتمال بالا رفتن دمای تجهیزات شما کمتر می شود.شما باید اطمینان حاصل کنید که کنترل های محیطی موثر و تهویه برای طراحی دیتاسنتر شما به خوبی انجام شده است. شما باید حتما به این نکته توجه داشته باشید کنترل گرهای محیطی بتوانند مقدار گرما را به خوبی تشخیص دهند و تجهیزات سرمایشی بتوانند از عهده سرد کردن محیط به خوبی بربیایند. تجهیزات زیادی در بازار برای سیستم سرمایشی وجود دارد که از این بین می توان به کابینت های مجهز به فن های پیشرفته برای هر رک یا سرمایش از طریق کف توسط دستگاه های خاص اشاره کرد.

برق اضطراری (یو پی اس)


یکی از تجهیزات مهم دیتاسنتر یا اتاق سرور شما UPS است. مهم ترین بحث در ایجاد یک دیتاسنتر پایدار، عدم قطعی برق می باشد. این مهم است که سیستم الکتریکی اتاق سرور شما طوری طراحی شود تا بتواند بدون هرگونه وقفه ای با قدرت به کار خود ادامه دهد.
همچنین سیستم باید به گونه ای باشد که در برابر جریان های غیرعادی محافظت گردد. مجموعه ای از ups ها با باتری های کمک و پشتیبان می توانند یک جریان سالم را بدون مشکل در دیتاسنتر شما برقرار کنند. در یک دیتاسنتر استاندارد باید مطمئن شوید که برق به طور صحیح توزیع شده است. همچنین باید طراحی به گونه ای صورت پذیرد که اتصالات در نقشه کار ذکر شود و قابلیت دسترسی به نقاط مختلف برای افراد فنی به راحتی مقدور باشد.

جلوگیری از پیچیدگی سیم ها


یکی دیگر از بخش های کلیدی طراحی اتاق سرور شما، مسیریابی مناسب وبهینه برای سیم ها و کابل ها است.  درهم و برهمی وبی نظمی سیم ها در دیتاسنتر اتفاقیست که همیشه وجود دارد.  کابل کشی در مرکز داده مطابق استاندارد های  TIA-568 و ISO-11801 از طریق استانداردهای ، ISO 24764، CENELEC EN 50173-5 و TIA-942 تحت پوشش و پیکربندی قرار می گیرند. این استانداردها موضوعات و سرفصل های مشابهی را پوشش می دهند و گزینه های زیادی برای کابل کشی در دیتا سنتر ها را ارائه می دهند. شما باید اتصالات و مسیرها را طوری طراحی کنید که بدون خطر کشیدگی و پارگی بتوانید سیم ها را عبور دهید. همچنین باید قابلیت دسترسی به همه نقاط را به بخش های فنی ارائه دهید.

ارائه فضای کار با کیفیت بالا


یکی از اصول اساسی  طراحی باید مراقبت از کاربران فنی بخش دیتاسنتر می باشد. هنگام طراحی اتاق سرور، فراموش نکنید که از کارکنان فناوری اطلاعات خود مراقبت کنید.  اطمینان حاصل کنید که یک فضای کار با روشنایی خوب، همراه با ارگونومی مناسبت جهت افزایش کارایی بخش فنی می تواند کارایی سیستم را بالاتر ببرد.

5/5 - (4 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

نکات و معیارهای کلیدی در طراحی دیتاسنتر (مرکز داده)

vahid fatehi

سیستم SRG دیتاسنتر

vahid fatehi

انواع مرکز داده و دیتاسنتر

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

هفده + 15 =