14.8 C
تهران
۱۴۰۲-۱۲-۲۹
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

مجازی سازی مهم ترین بخش دیتاسنتر

مجازی سازی

مجازی سازی


کارآمد کردن یک مرکز داده می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود ، انجام این کارا به‌اندازه‌ای که فکرش را می‌کنید ساده به نظر نمی‌رسد. مجازی سازی یک راه‌حل ممکن است.

طبق برخی تخمین‌ها ، مراکز داده تا 3 درصد از انرژی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.  بدترین بخش ماجرا این است که بیشتر این مصارف بیهوده است. یک مرکز داده با کارآیی بالا می‌تواند موجب صرفه جویی در هزینه و انرژی شود. مجازی سازی یکی از راه‌های صرفه‌جویی در دیتاسنتر و مرکزداده ها است.


تعریف – مجازی سازی چیست؟

مجازی‌سازی به ایجاد یک منبع مجازی مانند سرور ، دسک تاپ ، سیستم عامل ، پرونده ، ذخیره سازی یا شبکه اشاره دارد.هدف اصلی مجازی‌سازی  این است که ما بتوانیم مدیریت حجم کار را با تغییری اساسی نسبت به روش‌های سنتی برای مقیاس‌های مختلف اندازه‌گیری کنیم و فضای موردنیاز را تخصیص دهیم.

مجازی‌سازی چندین دهه است که بخشی از چشم‌انداز فناوری اطلاعات است و امروزه می‌توان آن را برای طیف گسترده‌ای از لایه‌های سیستم ازجمله مجازی‌سازی در سطح سیستم‌عامل ، مجازی‌سازی در سطح سخت افزار و مجازی‌سازی سرور اعمال کرد. مجازی‌سازی یکی از فناوری‌های نوظهور در دنیای IT است، دانش و تکنیکی که با استفاده از آن می‌توان بر بسیاری از مشکلات و موانع موجود در عرصه زیرساخت‌ها (نرم‌افزاری و سخت‌افزاری) مسلط شد و راه را برای توسعه پایدار و به وجود آوردن شرایط مناسب برای کسب‌وکار به بهترین نحو هموار ساخت.

رایج‌ترین شکل مجازی سازی ، مجازی سازی در سطح سیستم‌عامل است. در مجازی سازی در سطح سیستم عامل ، اجرای چندین سیستم عامل بر روی یک قطعه سخت افزاری امکان پذیر است. مجازی سازی سیستم عامل (OS) استفاده از نرم افزاری است که به یک قطعه سخت افزار اجازه می‌دهد چندین تصویر (image) سیستم عامل را هم‌زمان اجرا کند.

یک ماشین مجازی چیزی نیست جز یک فایل داده روی یک کامپیوتر فیزیکی که دقیقاً مانند یک فایل داده عادی قابل انتقال و کپی در یک رایانه دیگر است. کاربرد اصلی تکنولوژی virtualization، مجازی سازی سرور است که از یک لایه نرم افزاری به نام هایپروایزر (hypervisor) برای شبیه سازی سخت افزار اصلی استفاده می‌کند. . این فناوری به کاربر امکان می‌دهد تغییرات ایجاد شده در سیستم عامل را دور کند و این امکان را می‌دهد که از یک حالت شناخته شده بوت شود در واقع هایپروایزر (hypervisor) منابع فیزیکی را به کار می‌گیرد و آن‌ها را از هم جدا می‌کند تا در محیط مجازی از آن‌ها استفاده شود.

مجازی سازی را می‌توان به لایه‌های مختلف طبقه‌بندی کرد. در واقع می‌توان گفت مجازی سازی انواع مختلفی دارد. انواع مجازی سازی عبارت است از: دسکتاپ، سرور، داده‌ها و اپلیکیشن، ذخیره سازی یا storage و شبکه . هر لایه مجازی سازی مجموعه ای از مزایا و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

هایپروایزر (hypervisor
مجازی سازی دسکتاپ

مجازی‌سازی دسکتاپ (VDI) روشی جدید برای مدیریت محیط کاربران ارائه می‌دهد. در مجازی سازی دسکتاپ به هر کلاینت یک ماشین مجازی اختصاص داده می‌شود که متناسب با نیاز هر کلاینت، منابع پردازشی لازم در اختیار این ماشین‌ها قرار می‌گیرد و سیستم عامل بر روی آن‌ها نصب می‌شود. ر این نوع مجازی‌سازی شما می‌توانید با هر نوع سیستم عامل و سخت افزاری به کاربرانتان در بستر شبکه اجازه دسترسی به دسکتاپ مختص خودشان را بدهید.

مجازی سازی سرور

مجازی‌سازی سرور یعنی مستقل کردن سرویس دهنده های نرم افزاری و سیستم عامل‌ها از سخت افزار یک سرور، مجازی‌سازی سرور یک تکنیک مجازی‌سازی است که شامل تقسیم یک سرور فیزیکی به تعدادی سرورهای کوچک و مجازی با کمک نرم افزار مجازی‌سازی می‌شود.  مجازی‌سازی سرور یکی از انواع مجازی سازی (virtualization) در دیتاسنترها بشمار می‌رود که بسیاری از دیتاسنترهای مدرن از این تکنولوژی در بستر شبکه خود استفاده می‌کنند. این نوع از مجازی‌سازی صرفه اقتصادی داشته و هزینه‌های سازمان را کاهش می‌دهد ، مدیریت شبکه را راحت‌تر کرده و قابلیت‌های خوبی به مدیر شبکه درزمینهٔ توسعه و بسط شبکه اعطا می‌کند .

مجازی سازی برنامه و داده ها

مجازی‌سازی داده رویکردی است برای مدیریت داده که از طریق آن برنامه‌های کاربردی می‌توانند بدون نیاز به جزئیات فنی در خصوص داده (نظیر فرمت داده یا محل ذخیره سازی آن‌ها)، با داده‌ها کار کنند. در این مجازی‌سازی یک نرم افراز یا برنامه روی یک سرور نصب می‌شود و بدون نیاز به نصب مجدد روی دستگاه‌های کاربران برای آن‌ها قابل دسترس خواهد بود. در این حالت برنامه درست همانند زمانی که روی کامپیوتر کاربر نصب‌شده کار می‌کند و از دید کاربر تفاوتی در نسخه مجازی‌سازی شده و نسخه عادی برنامه وجود نخواهد داشت.

مجازی سازی داده ها رویکردی برای مدیریت داده‌ها است که به یک برنامه اجازه می‌دهد داده‌ها را بدون نیاز به جزئیات فنی درباره آن‌ها، مانند نحوه قالب بندی در منبع یا مکانی که از لحاظ فیزیکی در آن قرار دارند، بازیابی و مدیریت کند.

 مجازی سازی ذخیره سازی یا storage

مجازی‌سازی storage یکپارچه‌سازی چندین دستگاه ذخیره سا است به طوری که همه آن‌ها به‌صورت یک دستگاه ذخیره‌ سازی واحد عمل کنند و که از یک کنسول مرکزی مدیریت شود.  مجازی‌سازی ذخیره‌سازها با VMware Virtual SAN یا به‌اختصار VSAN یکی از انقلاب‌های چند سال گذشته درزمینهٔ مجازی‌سازی ذخیره‌سازها است .با استفاده از Storage Virtualization ذخیره سازی دوباره از زیرساخت‌های SAN Storage به خود سرورها بازگشته و با استفاده از هارد های سرور پیاده‌سازی خواهند شد.

مجازی سازی شبکه

مجازی‌سازی شبکه در واقع روشی جهت جداسازی منابع شبکه و منابع محاسباتی همین‌طور واگذاری آن به یک شبکه مجازی دانست که این کار جهت یکسان کردن چندین شبکه مجازی قابل‌برنامه‌ریزی و مستقل صورت می‌گیرد. این مجازی‌سازی پیچیدگی شبکه را با تقسیم‌بندی آن به بخش‌های قابل‌کنترل ساده‌تر می‌کند.

 

 

مجازی سازی شبکه-min

فناوری مجازی‌سازی مزایای بسیاری از را همراه دارد، استقرار کم یا بدون هزینه ، استفاده کامل از منابع ، صرفه‌جویی در هزینه عملیاتی و کاهش گرما و بهبود صرفه‌جویی در مصرف انرژی، انتقال راحت‌تر به ابر و عدم وابستگی به فروشنده ازجمله فواید مجازی‌سازی است.

بااین‌وجود ، به‌کارگیری فناوری مجازی‌سازی نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسان فنی ماهر دارد.، سرمایه‌گذاری برای نرم افزار مجازی‌سازی و همچنین سخت افزاری که برای انجام آن موردنیاز است، می‌تواند پرهزینه باشد.  ازآنجاکه ماشین‌های مجازی از همان منابع برای اجرا استفاده می‌کنند ، ممکن است منجر به‌کندی عملکرد شود.

 

4.7/5 - (15 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

مجازی سازی اتاق سرور | مفاهیم؛کاربردها و مزایا

زاهد

نظر شما چیه؟

17 − شانزده =