13.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

چرا نظافت اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است

نظافت اتاق سرور

تمیز کردن اتاق سرور

اهمیت نظافت اتاق سرور 


نظافت اتاق سرور از ضروریات هر سازمانی است. اتاق سرور در بسیاری از شرکت‌ها به‌عنوان قلب تپنده شرکت یا سازمان محسوب می‌شود که در آن داده‌های بسیار مهم ذخیره‌شده است که برای آینده تجارتی شرکت بسیار ضروری است . اطلاعاتی مربوط به مشتریان، پروژه‌ها، فرصت‌های فروش، معاملات مالی، قراردادهای مهم، اطلاعات کارکنان، گزارش‌های مالی و فروش و اطلاعات مالی همگی در سرورهای قرار گرفته شده در اتاق سرور قرار دارد.

بسیاری از این شرکت‌ها هزینه‌های گزافی صرف پشتیبانی از نرم‌افزارهای مختلف خود یا خرید و به‌روزرسانی آنتی‌ویروس‌های قوی جهت جلوگیری از نفوذ هکرها پرداخت می‌کنند؛ اما این خطرات شاید جزو خطراتی باشد که در ظاهر بسیار مهم هستند اما خطراتی در نهان وجود دارد که ممکن است اطلاعات را تهدید کنند.

تصور کنید با صرف همه این هزینه‌ها و وقت زیاد و انجام همه‌کاره‌ای ضروری بار حجم داده‌های شما از بین برود و دلیلی جز نقص در تجهیزات وجود نداشته باشد. نقصی که علت اصلی به وجود آمدن آن‌ها آلاینده‌های محیط اتاق سرور باشد. اتفاقی که به‌راحتی می‌توان آن را اصلاح کرد.

چه عواملی باعث مشکل در اتاق سرور می‌شود

گردوغبار و سایر آلاینده‌های موجود در اتاق سرور می‌تواند جزو بزرگ‌ترین تهدید تجهیزات شما باشد. اگر نظافت اتاق سرور رعایت نشود و آلودگی‌های موجود در اتاق سرور را از بین نبرید ممکن است کل عملکرد سیستم در معرض خطر قرار گیرد.

بر اساس گزارشی در سال 2009 که درباره اثرات گردوغبار بر روی تجهیزات الکترونیک منتشر شد، اگر گردوغبار به‌طور مرتب از بین نرود، می‌تواند درجه حرارت تجهیزات را تا 30 درجه فارنهایت افزایش دهد که این امر باعث خرابی تجهیزات می‌شود.

اگر سخت‌افزارها به‌طور مرتب تمیز و پاک‌سازی نشود و نظافت اتاق سرور انجام نشود ، غبار فلزات می‌توانند روی سخت‌افزارها جمع شود. حتی برخی از ذرات که منابع انسانی دارند مانند شوره سر، ذرات پوستی یا الیاف لباس هم می‌توانند جزو غباری باشند که روی سیستم‌ها تأثیرگذار است.

نظافت اتاق سرور

ذرات جداشده از تسمه‌های پلاستیکی دستگاه‌های تهویه در مراکز داده نیز خود جزوی از آلاینده‌هاست اما یکی از آلاینده‌های مهم در دیتاسنتر هر اتاق سرور از طریق کف پا وارد می‌شود. بله درست خواندید کف پا. مطالعات نشان داده که 80 درصد آلودگی موجود در اتاق سرور و دیتاسنتر از این طریق وارد می‌شود.

بسیاری از افرادی که درباره اهمیت تمیز بودن محیط اتاق سرور آموزش ندیده‌اند حتی متوجه این نوع از آلودگی نیستند. میزان گردوغباری که شما با ورود غیر ایمن با کفش یا پای کثیف ایجاد می‌کنید بسیاری از مقدار درصد آلودگی را به همراه دارد.

خرابی که این نوع آلودگی می‌تواند ایجاد کند اثرات مخرب زیادی را ایجاد می‌کند. یک مطالعه در سال 2011 نشان داد که هزینه‌های زمان خرابی مراکز داده 5600 دلار است. هزینه‌هایی که به خاطر این آلودگی ممکن است بر سیستم سربار شود از هر هزینه‌های خرابی تجهیزات تا ازکارافتادن سرویس‌های مختلف و نارضایتی مشتری را شامل می‌شود.

درنتیجه تمیز نگه‌داشتن و نظافت اتاق سرور یا دیتاسنتر نه‌تنها به طولانی‌تر شدن عمر تجهیزات کمک می‌کند بلکه در پیشرفت تجارت شما هم مفید است.

چگونه آلاینده‌ها را از اتاق سرور دور کنیم

تنها راهی که می‌توان از تمیز بودن و عاری از آلاینده بودن اتاق سرور اطمینان حاصل کرد، فقط تمیز کردن دائمی اتاق سرور است.

اما برخی کارهای دیگری هم وجود دارد که برای رفع و جلوگیری از ورود آلاینده‌ها می‌توان انجام داد.

  1. سیستم خنک‌کننده خود را تمیز نگه‌دارید:

برای پاک‌سازی و نظافت اتاق سرور باید یک برنامه منظم تمیزکاری را پیگیری کنید. کلیه اتاق سرورها به علت گرمای تولید زیاد، نیاز به سیستم خنک‌سازی دارند… اما این دستگاه‌ها نیز مشکلات خاص خود رادارند. با گردش هوا توسط این سیستم‌ها در سرتاسر اتاق سرور، آلاینده‌ها نیز در کل اتاق گردش می‌یابد. یکی از خطرناک‌ترین آلاینده‌های اتاق سرور، ذراتی است که در هنگام اصطکاک تسمه‌های سیستم خنک‌کننده ایجاد می‌شوند.

این ذرات روزانه می‌توانند هزاران ذره را به داخل تجهیزات بفرستند. در صورت نگه‌داری درست و چک و بهینه‌سازی و بررسی آن‌ها می‌توانند از این ذرات کم کند. همچنین می‌توان با استفاده از فیلتر HEPA از خروج آن جلوگیری کرد و از طریق مواد ضد الکتریسیته به همراه پارچه‌های میکرو فیبر تمیزکاری را انجام داد.

2. کنترل فعالیت‌های انسانی

همان‌طور که در بالا اشاره شد خود انسان می‌تواند منبع آلودگی اتاق سرور باشند. مثلاً باوجود شوره سر و ذرات پوست و مو این آلودگی‌ها را ایجاد می‌کنند؛ بنابراین مهم است که ورود افراد به داخل اتاق را کنترل کنیم و پوشش آن‌ها را تنظیم کنیم. این بدان معناست که باید حتماً کلاه‌های محافظ و چکمه‌های مخصوص استفاده کرد.

یکی از کارهایی که می توان انجام داد، نصب پادری‌های مخصوص در نقاط ورودی اتاق سرور است. همچنین باید تمام عملیات بسته‌بندی یا باز کردن تجهیزات و سایر وسایل در خارج از اتاق انجام شود. باز کردن تمامی کارتن‌ها و بسته‌بندی‌ها باید در خارج از اتاق صورت گیرد.

همچنین می‌توان از وسایلی مانند دستگاه وکیوم برای قرار دادن پلاستیک روی کفش همه استفاده کرد.

کاهش نقاط ورودی

درب‌ها در اتاق سرور شما با تجهیزات IT دوست نیستند. درب‌ها مقصرین اول ورود گردوغبار به داخل اتاق سرور است. یکی از راه‌های رفع مشکلات و رعایت نظافت اتاق سرور ، نصب دو درب ورودی است. افراد پس از عبور از درب اول با کلاه و کفش مخصوص که در اتاق مربوطه قرار دارد ایزوله می‌شوند و سپس وارد اتاق اصلی شوند.

هرگز نباید از درب‌های خودکار در اتاق سرور استفاده کرد زیرا با هر بار قرار گرفتن افراد مختلف جلوی آن باز و بسته می‌شوند که این خود عامل ورود گردوغبار است.

چگونه یک اتاق سرور را تمیز کنیم

اکنون به اصلی‌ترین مبحث رسیدیم. چگونه اتاق سرور را تمیز کنیم.

در هر حالی که برخی اقدامات برای تمیزکاری باید روزانه صورت گیرد اما اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که حداقل سه ماه یک‌بار اتاق سرور باید به‌طور کامل تمیز شود. تمیز کردن اتاق سرور نیاز به توجه و یک گروه متخصص این امر دارد. تیمی که تجربه کافی در تمیز کردن اتاق سرور و تجهیزات الکترونیکی دارند.

  • تمیز کردن روزانه: همه زبانه‌های داخل اتاق باید روزانه برداشته شوند. اگر ترافیک زیاد رفت‌وآمد در اتاق وجود دارد، باید هر روز زباله ها خارج شوند.
  • کف کاذب را تمیز کنید

بسیاری از مراکز داده و اتاق سرورها دارای کف کاذب جهت قرار دادن کابل‌ها و سایر تجهیزات IT هستند. حداقل یک‌بار در هفته باید کف‌پوش‌ها تمیز شوند. هرگز از جارو استفاده نکنید زیرا جارو فقط آلودگی‌ها را به هم می‌زند و غبار را در فضا پخش می‌کند. در عوض باید از یک طی خشک‌کن برای تمیز کردن کف استفاده کنید.

البته برای سایر قسمت‌ها نباید از آن استفاده کرد. زیر کف کاذب باید هر سه ماه یک‌بار توسط جاروبرقی صنعتی با فیلتر هپا تمیز سازی شود. سپس از طریق مواد شیمیایی تمیز کننده برای کف اتاق سرور استفاده کرد. در تمیز کاری اتاق سرور نباید هرگز از اب استفاده کرد زیرا رطوبت ممکن است به تجهیزات آسیب برساند

  • تجهیزات الکترونیکی را تمیز کنید.

آلاینده‌ها ابتدا در هوا و بعد روی قفسه‌های سرور و بعد روی تجهیزات قرار می‌گیرد. کف کاذب و سرورها و سطوح مختلف را بتدا تمیز کنید. با استفاده از جاروبرقی صنعتی روی تجهیزات را پاک‌کنید و سطوح دیگر را با دستمال نانو و ضد الکتریسیته تمیز کنید.

مدنظر داشته باشد در هنگام تمیز و پاک‌سازی اتاق سرور از تجهیزات استاندارد استفاده کنید. جاروبرقی هرگز نباید بدون فیلتر HEPA مورد استفاده قرار بگیرد. این فیلترها از خروج ذرات گرد و غبار از جارو برقی بسیار کارایی دارد.

از مواد شیمیایی غیر قابل اشتعال استاندارد جهت پاکسازی استفاده کنید. همچنین از دستمال های آنتی استاتیک و پارچه های میکروفیبر استفاده نمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما چیه؟

هشت + 3 =