14.8 C
تهران
۱۴۰۲-۱۲-۲۹
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

کف کاذب چیست؟ | تاریخچه و انواع کف کاذب را بشناسید

کف کاذب

کف کاذب تاریخچه و انواع کف کاذب


شاید بارها نام کف کاذب را در برخوردهای مختلف شنیده باشید اما آیا تاکنون به این فکر کرده اید که کف کاذب چه تاریخچه ای دارد؟ اگر بخواهیم از سابقه اولیه ساخت کف کاذب سخن بگوییم می توان ساخت این نوع از سازه را به  دوران باستان و سرزمین روم نسبت داد. در آن زمان رومیان استخرهایی را ساخته بودند که از طریق گرم کردن محوطه زیر آن ،هوای گرم زیر استخر جریان می یافت و آب درون استخر گرم می شد و از آن برای رفع خستگی از کار روزانه استفاده می کردند. طبق آثار و شواهد به دست آمده از کف کاذب در حمام های قدیمی نیز استفاده می شده است.

کف کاذب چیست

البته این سابقه فقط مربوط به رومیان باستان نبود و بر اساس شواهد به دست آمده در تخت جمشید از این راه کار در زمان هخامنشیان جهت پوشش دادن کانالهای آب و سقف راهروهای مخفی استفاده شده است. کم کم بعد از پیشرفت های انسان، بسیاری از کشورها از این راهکار جهت گرم کردن وسرد کردن کف ساختمان ها استفاده کردند و بعنوان یک سازه ساختمانی شناخته شده مورد استفاده قرار میگیرد.

کف کاذب چیست

می‌توان گفت معنی کف کاذب کفی است که به‌عنوان سطح زیرین اصلی سازه ساختمان نیست و جهت افزایش ارتفاع محل رفت‌وآمد ساخته می‌شود. کف کاذب شامل قطعات از پیش‌ساخته شده ایست که بر روی کف اصلی ساختمان قرار می‌گیرد و به‌صورت کاشی بر روی پایه‌هایی به نام استرینگر  مستحکم می‌شود.

کف پوش کاذب معمولاً در سایزهای مختلفی ساخته می‌شود که سه سایز استاندارد معمولاً مورداستفاده قرار می‌گیرد. کف کاذب 50 در 50-کف کاذب 60 در 60-کف کاذب 60 در 120 در واحد سانتیمتر، از سایزهای استاندارد مورداستفاده است. امروزه ساختمان‌های مدرن به سمت و سویی رفته‌اند که سهولت کاربری برای مصرف‌کنندگان از الویت های آن است.

نام کف کاذب

شاید یکی از دلایل اصلی انتخاب این نام قرینه بودن کف با سقف است به‌طوری که همانند واژه سقف کاذب از واژه کف کاذب نیز استفاده می‌شود.

کف کاذب
دلایل استفاده از کف کاذب

امکان عبور بسیاری از تأسیسات از زیر کف‌های‌کاذب، بکار گیری دستگاه‌های گرمایشی و سرمایشی یکی از اساسی‌ترین مزایای استفاده از این سیستم است. در حال حاضر کف‌های کاذب، بهترین گزینه برای اتاق سرور می‌باشند و در اتاق‌های کنترل، اتاق برق و مراکز داده و دیتاسنترها بیشترین کاربرد را دارد.

 اما از این سیستم علاوه بر محیط‌های اداری و صنعتی در محیط مسکونی و مراکز خرید و حتی سوپرمارکت‌ها نیز استفاده می‌شود.  از دیگر امکاناتی که وجود کف کاذب به ما می‌دهد، شرایط مناسب برای طراحی انواع سیستم‌های سازه‌ای ساختمانی و ایجاد دسترسی راحت برای تعمیر، نگهداری و بازسازی سیستم‌هایی است که در زیر کف کاذب به‌کاررفته است.
در فاصله بین کف‌کاذب و کف اصلی ممکن است لوله‌های آب گرم و سرد، سیم‌های برق، تجهیزات تهویه هوا، کابل‌های مخابرات و سایر منصوبات برقی و مکانیکی عبور داده شوند که با اجرای کف‌پوش مرتفع یا به‌اصطلاح کف کاذب، امکان دسترسی و یا تعمیر آن‌ها وجود خواهد داشت. باوجود کف‌کاذب می‌توان با کمترین زحمت جابجایی وسایل را روی کف به‌آسانی انجام داد.

استرینگر کف کاذب
اجزای کف کاذب

-پنل (تایل یا کاشی):

سطح رویی کف های کاذب ، پنل نامیده می‌شود و می‌تواند بر اساس نیاز از جنس‌های مختلفی ساخته شود.

– میله استرینگر:

استرینگر در واقع نقش شبکه‌بندی زیرسازی کـف کــاذب را در هنگام نصب بر عهده دارد و باعث می‌شود پایه‌ها در محل مناسب و دقیق خود قرار گیرند. استیرینگر با هدف حفظ موقعیت پایه‌های نصب‌شده بر روی کلاهک پایه قرار می‌گیرد. ایجاد یک چارچوب برای قرارگیری کف و مقاومت مضاعف کـف کــاذب بر عهده‌ی میله‌های استرینگر است

– پایه یا ستون کف کاذب

پایه‌ها بر روی کف اصلی قرار می‌گیرند و با توجه به فضای موردنیاز، ارتفاع آن‌ها قابل تنظیم است که درواقع یک سازه حمایت‌کننده عمودی است. اندازه فضای خالی بین کف اصلی و کـف کــاذب با تنظیم ارتفاع پایه‌ها میسر است و فاصله از کف اصلی را تعیین می‌کند.

انواع کف کاذب

انواع کف‌کاذب

مواردی همچون موقعیت جغرافیایی، میزان فشار وارده، ارتفاع، کاربرد و محل مورد استفاده در انتخاب مدل نهایی مورد توجه قرار می‌گیرد.

1- کف  کاذب  جهت پوشش دهی تأسیسات و انواع کابل‌های ساختمانی

این  نوع کـف کــاذب در مراکز صنعتی، مخابراتی و کامپیوتر کاربرد دارد. از مزایای این نوع کف کاذب، ایجاد پوشش مناسب جهت کابل‌های برق و شبکه کامپیوتر است. معمولاً سطح این نوع از کف‌پوش‌های مخصوص  pvc و سنگ مصنوعی است.این نوع کف کاذب قابلیت تحمل حرارت تا حدود یک ساعت را دارد. معمولاً در برابر بارهای دینامیک متمرکز، فشار بار در حدود یک تن بر هر تایل و مقاومت بارهای استاتیک حداقل با ضریب طراحی 2 و ضد الکتریسیته ساکن مناسب مراکز کامپیوتر را دارا می‌باشند.

این نوع کف معمولاً از مواد فلزی و یا چوب و سنگ محافظت‌شده با فلزات ساخته‌شده و از نوع رایج این نوع کف کاذب نوع آلومینیومی آن است و در بعضی موارد از کف کاذب از نوع مواد  چوبی به‌صورت جایگزین استفاده می‌شود.

2-کف‌کاذب برای انتقال آب‌های سطحی، خاک و ماسه و …

این نوع کف‌کاذب معمولاً مشبک است، استفاده آن بیشتر در سالن‌های ورزشی، آزمایشگاه‌ها، سالن‌های مواد شیمیایی، مراکز و اماکن شن خیز و بارانی نصب  می‌شود. این نوع کف کاذب معمولاً دارای تایل پلاستیکی و یا فولادی ضد زنگ و با پایه فولاد آلومینیوم و یا پلاستیک  است و به‌عنوان کف ثابت در کارخانه‌ها و فضاهای آزاد به کار می‌رود. مهم‌ترین ویژگی این نوع از کف های کاذب، مقاومت در فضای باز، قابلیت نصب بر روی سطوح مختلف مثل سیمانی و…، مقاومت بالا در برابر اشعه UV ، مقاومت در برابر مواد اسیدی و قلیایی و رطوبت است.

3-کف‌کاذب جهت نصب گرمایش کف و کاهش رطوبت محیط و سیستم گرمایشی

 در مواردی که نیاز به گرمایش از کف است لوله‌کشی آب گرم از سطح زیر کف انتقال داده می‌شود. با بکار گیری لوله‌های رسانا مانند لوله مسی، انرژی گرمائی به کف کاذب انتقال می‌یابد و در سطح پخش می‌شود. این نوع کف معمولاً دارای پایه کوتاه و تایل نازک است و برای انتقال حرارت مناسب است.

سطح این نوع کف کاذب عموماً از جنس پارکت، HPI، سرامیک و چوب پنبه ایی است و به صورت پیچ و مهره به هم متصل است. این نوع کف کاذب مقاومت مناسبی در برابر رطوبت دارد و در برابر حشرات موذی نفوذناپذیر است و معمولاً در خانه‌های چوبی و پیش‌ساخته از این نوع کف کاذب استفاده می‌شود.

4- کف‌کاذب مخصوص سبک‌سازی وزن کلی ساختمان و مقاومت در برابر زلزله

در این نوع کف از تایل سنگ و گرانیت و مرمر مصنوعی و چوب فشرده استفاده می‌شود. این نوع کف کاذب غالباً با استفاده از چسب بتن مستقیماً روی طبقات بتنی نصب می‌شود. می‌توان محور را به صورتی تنظیم کرد که شیب کف مناسب‌سازی شود. همچنین مقاومت این نوع کف‌بالاست و به‌عنوان عایق صورت نیز به کار می‌رود. بعضی از این نوع کف‌ها قابلیت شستشو دارند.

کف کاذب آلومینیومی
انواع کف کاذب از لحاظ جنس

کف کاذب آلومینیومی

آلومینیوم و آلیاژ آلومینیوم موادی هستند که در این نوع از کف کاذب به‌کاررفته است. ساخت و تولید این نوع به روش ریخته‌گری است که همین امر باعث افزایش تراکم مواد داخلی کف و درنتیجه مقاومت بالای آن در برابر فشار شده است. از ویژگی‌های آلومینیوم وزن سبک آن و تنوع طرح دهی به آن است و باعث می‌شود این نوع کف از زیبایی، ظرافت و وزن سبکی برخوردار باشد.

می‌توان گفت یکی از باکیفیت‌ترین انواع کف کاذب در ساختمان که دارای تنوع محصول بسیاری است همین نوع است.

ازجمله انواع کف کاذب آلومینیومی می‌توان موارد زیر را نام برد:

کف‌کاذب آلومینیومی باروکش HPL

کف‌کاذب آلومینیومی باروکش PVC

کف‌کاذب آلومینیومی باروکش پی‌وی‌سی آنتی استاتیک

کف کاذب‌آلومینیومی با روکش موکت

کف کاذب فولادی

کف کاذب فولادی

این نوع کف در مقایسه با نمونه آلومینیومی از مقاومت بالاتری برخوردار است. قسمت پشت پنل های فولادی دارای فرورفتگی‌های کروی شکلی است که باهدف ایجاد مقاومت در برابر فشارهای وارده در نظر گرفته‌شده است. از این نوع کف  در محیط‌های پرتردد و یا محیط‌های که کف آن‌ها باید بار بیشتری تحمل کند استفاده می‌شود. سطح روی پنل های فولادی نیز با استفاده از ورق فلزی پوشش داده می‌شود و با استفاده از رنگ‌های کوره‌ای جهت افزایش مقاومت در برابر رطوبت رنگ‌آمیزی می‌گردد.

کف کاذب فولادی از دونوع تو پر و تو خالی ساخته می‌شوند.

در کف‌کاذب تو پرخاصیت پرکردن پنل وجود دارد که  علاوه بر اینکه مقاومت پنل در برابر فشاری‌های وارده را افزایش می‌دهد، از ایجاد سرو صداهای اضافی که در زمان تردد جلوگیری می‌کند و با توجه وزن مناسب بر پایداری و ثبات سیستم تأثیر مثبت می‌گذارد. نمونه توخالی کف‌کاذب هنگامی‌که وزن ساختمان حائز اهمیت است و نباید بار اضافی بر آن وارد شود موردتوجه و استفاده قرار می‌گیرد.

این دونوع کف کاذب‌فولادی نیز انواع مختلفی دارند از آن جمله می‌توان موارد زیر را یادآور شد:

کف‌کاذب فولادی با روکش موکت، روکش PVC آنتی استاتیک، پی وی سی معمولی، روکش HPL آنتی استاتیک و کف‌کاذب فولادی تو خالی بدون روکش

کف کاذب اتاق سرور
کف کاذب اتاق سرور و دیتاسنتر

درست کردن مکانی ایمن برای متمرکز کردن سرورها و تجهیزات موجود در مراکز داده و دیتاسنترها، یکی از مهم‌ترین کارهای هر سازمان است، یکی از اهداف در ساخت اتاق سرور عبارت است از مقاومت سازه و بنا و ایمنی دستگاه‌ها. هنوز کف‌کاذب، جزو بهترین گزینه‌ها برای اتاق سرور می‌باشند. وجود کف‌کاذب در اتاق سرور و دیتاسنتر مزایایی بسیاری دارد، مانند مدیریت ایمن تجهیزات شبکه و کابل‌ها، توزیع بار در همه‌ی بخش‌های کف و سهولت در جابجایی.
در اتاق‌های سرور استانداردهایی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نوع کف‌کاذب آن اشاره کرد. اصولاً روکشی که برای این نوع کف انتخاب می‌گردد، آنتی استاتیک است زیرا می‌تواند الکتریسیته را به سیستم ارث انتقال دهد. برای روکش هم از نوع HPL اچ پی ال بیشتر استفاده می‌شود.

  • دلایل استفاده از کف کاذب در اتاق سرور و مراکز داده
  • ایجاد یک سیستم تأثیرگذار جهت توزیع جریان هوا
  • توزیع وزن به‌طور مساوی در قسمت‌های مختلف
  • ایجاد یک سیستم مجزا جهت عبور هم‌زمان کابل دیتا، کابل برق و سایر تأسیسات
  • سهولت در بررسی و پشتیبانی از کابل‌های داده
  • راحتی بررسی و سهولت مدیریت کابل‌های برق
  • ایمن‌سازی محیط اتاق برای پرسنل
  • زیباتر شدن محیط کار زیرا تمامی تجهیزات و کابل‌های زیرین را پوشش داده و شکل زیبایی را به اتاق می‌دهد.

امیدواریم از این مطالب بهره کافی را برده باشید. خواهشمندیم سؤالات خود را کامنت بگذارید یا با ما تماس بگیرید تا همکارانمان کمکتون کنند.

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

سیستم SRG دیتاسنتر

vahid fatehi

کف کاذب دیتاسنتر | مزایا و کاربردها

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

چهارده + سیزده =