19.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

انرژی خورشیدی | انرژی تجدید پذیر | دیتاسنتر

انرژی-خورشیدی

انرژی خورشیدی

بهترین راه صرفه جویی در مصرف انرژی


در حال حاضر انرژی های تجدیدپذیر یکی از موضوعات اساسی و هم جهت در نوآوری دیتاسنتر است. انرژی خورشیدی جزو یکی از اصلی ترین بخش های انرژی های تجدیدپذیر می باشد. با وجود قابلیت های بالقوه فراوان این انرژی ؛ اما هم اکنون به عنوان یک منبع قدرت اصلی و پیش فرض ، قابل استفاده صنعتی به صورت گسترده نمی باشد.
با این حال پیشرفت های قابل ملاحظه ای در زمینه استفاده از تکنولوژی خورشیدی جهت تولید برق و منبع قدرت برای استفاده در دیتاسنتر می باشد.
نصب پنل های خورشیدی اصلی ترین بخش برای استفاده از انرژی خورشیدی می باشد. انرژی خورشیدی و امکاناتی که امروزه برای استفاده از آن وجود دارد شاید نتواند همه انرژی مصرفی یک مرکز داده را تامین کند اما می تواند بخشی از این نیاز را تامین نماید.

هزینه های بالای تولید پنل های خورشیدی و همچنین هزینه های نصب و راه اندازی این سیستم می تواند مانعی برای استفاده گسترده از آن باشد ، اما همه ی این هزینه ها در واقع نوعی سرمایه گذاری آینده می باشد زیرا در طولانی مدت باعث کاهش هزینه های برق می گردد.
برای مثال نصب چند صد پنل خورشیدی ، به مساحت چندین مترمربع می تواند در یک روز حدود صد کیلو وات برق تولید کند ، این در حالی است که سرمایه گذاری برای این پروژه حدود چند میلیون دلار می باشد. البته مسلما صرفه جویی در هزینه ها یکی از عوامل مهم برای کار ما است اما با استفاده از این تکنولوژی می توان در دراز مدت در هزینه ها صرفه جویی کرد. هر چند پژوهشگران در حال کار بر روی این پروژه هستند که بتوان هزینه های ابتدایی این پروژه ها پایین تر بیاید.

انرژی-خورشیدی

اگرچه هنوز راه حل جامعی برای گسترش این انرژی و استفاده از آن به صورت دقیق در کشور تدوین نشده و بخش های مختلف درگیر با این صنعت به طور دقیق آگاهی از این همکاری ندارند اما باز هم هر گونه تلاش در جهت کاهش اثرات کربن و گرم شدن زمین حتی در مقیاس کوچک نیز می تواند کارآمد باشد.

گزارش های اخیر بین المللی سازمان ملل متحد نشان می دهد که اگر انتقال گازهای گلخانه ای با نرخ فعلی ادامه یابد ، جو زمین تا سال 2014 ، 7/2 درجه گرم تر خواهد شد.
البته خوش بختانه بسیاری از شرکت هایی که مقادیر بالای تولید و استفاده از منابع برق در دیتاسنتر را دارا می باشند از جمله دیتاسنترها ، متعهد شده اند که مراکز داده خود را به انرژی های تجدیدپذیر تبدیل کنند. این خبر خوبی است زیرا تا سال 2030 پیش بینی شده است که تعداد دیتاسنترها به علت بالاتر رفتن تقاضا تا 10 برابر میزان فعلی نیز بالا رود و این یعنی 13 درصد از مصرف برق جهانی افزایش خواهد یافت.

از مزایای استفاده از انرژی خورشیدی می توان به قیمت پایین برق و ارزانی اشاره کرد. بزرگ ترین مراکز داده یا دیتاسنتر جهان ، مربوط می شود به دیتاسنترهای مربوط به برنامه های کاربردی که شما همین الان هم ممکن است از آن استفاده کنید. گوگل ، فیس بوک ، آمازون و اوبر هر کدام سرورهای بزرگی دارند که در دیتاسنترهای خود پشتیبانی می شوند.
گوگل دارای چندیدن دیتاسنتر در بخش های مختلف جهان است به عنوان مثال گوگل در 21 ایالت امریکا دارای مرکز داده می باشد. فیس بوک هم بالغ بر 15 میلیون فوت مربع فضا را برای ساخت و گسترش دیتاسنتر در نظر دارد. اوبر هم 15 میلیون سفر در روز را در 600 شهر و 78 کشور جهان را در دیتاسنترهای مختلفی سامان دهی می کند.
برق منبع اصلی انرژی این مراکز داده می باشد. میزان مصرف این مراکز تا سال 2020 حدود 8/1 مصرف برق کل آمریکا را تشکیل می دهد. این مراکز همچنین حدود 2 درصد از گازهای گلخانه ای جهان را به خود اختصاص داده است. هدف اصلی استفاده از انرزی خورشیدی کاهش این اعداد می باشند.
نصب پنل های خورشیدی مستلزم آن است که در آینده ای نزدیک بر روی این سیستم ها سرمایه گذاری شود. سیستم های تجاری مبتنی بر پنل های خورشیدی شاید با کم کردن تجهیزات باعث کمتر شدن هزینه اجاری یا ساخت ساختمان ها را نیز منجر شود.

آینده انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی کمک خواهد کرد تا کسب و کارها پایدارتر شوند و هزینه های سربار آن ها کاهش یابد. فرمانداران نیوجرسی ، آمریکا بر اساس تحقیقات خود اعلام کرده اند 50 درصد از کل مصرف برق در سال 2030 از منابع تجدیدپذیر تامین خواهد شد.
روی خورشید حداقل تا چند میلیون سال دیگر می توان حساب کرد و خورشید تا سال ها به درخشش خود ادامه خواهد داد. هنگامی که یک سیستم انرژی خورشیدی تجاری نصب می کنید، می توانید انتظار داشته باشید صورت حساب های شما کاهش چشمگیری پیدا کند. تلاشی که باعث کمتر شدن کربن و مواد مشکل ساز محیط زیست می گردد.

برای فراگیر شدن این سیستم باید بیش از پیش به ان ها توجه کرد. بالا بردن میزان تولید پنل ها و تجهیزات دیگر می تواند به پایین اوردن هزینه ها کمک کرد. چیزی که در سطوح کلان باید در نظر گرفته شود و دولت ها به آن اهمیت ویژه ای دهند و بودجه هایی را برای آن اختصاص دهند. انرژی خورشیدی را می توان در کشورمان به خوبی استفاده کرد.
ایران دارای مناطق بیابانی وسیعی است که می توان از آن به عنوان منابع سرشار و ارزان مورد استفاده قرار داد مناطقی که حداقل در 6 ماه سال آفتابگیر هستند و می توانند انرژی مربوطه را از طریق خورشید تامین کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

۶ روش تعجب اور برای تولید برق| از اشک چشم تا اتوبان‌های آلمانی!

زاهد

نظر شما چیه؟

3 × 2 =