17.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

ایا متصل بودن دائم لپ تاپ به برق از سلامتی ان می کاهد؟

شارژ موند لب تاپ

فکر میکنم این سوال از زمانی که باطری احتراع شد بود و شاید خیلی از ما ها جواب درستشو ندونیم ولی الان میخوایم بررسی کنیم که واقعه تو برق موندن لپتاپ باعث خراب شدنش میشه یانه با تک دیتا همراه باشید .

این مقاله به درد کسایی هم که تازه لپ تاپ خریدن و میخوان به بهترین شکل ازش نگهداری کنن هم میخوره

شاید هم دراینترنت جستجو های مختلف کرده اید و با مطالب مختلفی مپاجه شده اید وبه نتیجه ای نرسیده اید ولی ما سعی میکنیم تمامی نکته ها را در این مقاله بررسی و توضیح دهیم .

هرباطری یک ظرفیتی دارد


باطری های امروزی همه با تکنولوژی لیتیومی تولید میشوند . واین یک عمر مشخص است که هر باطری میتواند به اندازی ظرفیتش شارژ شود و اگر پرشود در شارژ ماندن ان کاملا بیهوده است . به همین دلیل زمانی که باطری لپ تاپ شما کاملا شارژ میشه لپ تاپ به طور خودکار جریان برق رو قطع میکنه و برای تامین انرژیش از باطری استفاده میکنه و اگه دوباره باطری خالی بشه دوباره جریان برق دوباره وصل میشه این عملیات کاملا هوشمند انجام میشه و هیچ نیازی نیست که شما کار خاصی انجام یدید .

پس میتونیم نتیجه بگیریم که توشارژ موندن باطری لپ تاپ ضرری برای دستگاهتون نداره .

باطری ها رفته رفته ضعیف میشوند 


باتری ها هم مثل هر وسیله دیگه ای یه عمر مشخص و مفیدی دارن وبعد از یه تایم مشخص که بستگی به استفاده شما از لپ تاپ  هم داره باتری ضعیف میشه میشه گفت که عمر یه باتری به تعداد دفعات شارژ و دشارژ شدن اون بستگی داده . یکی از عوامل مهمی که تو چرخه حیاط باتری های لپ تاپ تاثیر خیلی مهمی داره اینه که نزارید باتری لب تاپتون کاملا تخلیه بشه این کار میتونه ضربه بدی به باتریتون برسونه البته این به این معنی نیست که باتریتون رو هیچ وقت خالی نکیند بلکه بزارید عملیات شارژ و دشارژ کاملا انجام بشه ولی بهتره نزارید مه شارژ باتریتون از 35یا 40 درصد کم بشه در این حالت باتری در بهترین شرایط ممکن به سر میبره . میتونید وقتی با لپ تاپ کاری ندارید اون رو تو شارژ برنید و چه بهتر که جایی که به شارژ میزنیدیه جای نستتا خنکی باشه چون که باطری خودش موقع شارژ داغ میشه و اگه محیط هم گرم باشه به باطری فشارمیاد و حتی زمان بیشتری طول میکشه که باطری شما شارژ بشه .

 اما واقعا چه جوابی برای آن داریم؟ متاسفانه در مورد این قضیه هیچ چیز قطعی و درستی وجود ندارد. باتری ها در هر صورت پس از پیمودن چرخه های شارژ متعدد ضعیف و ضعیف تر می شوند و هیچ راهی برای مقابله با این موضوع وجود ندارد.

فرقی نمی کند که که باتری را در حالت شارژ ۱۰۰ درصد رها کنید یا اینکه بگذارید فرآیند شارژ و دشارژ مدام انجام شود. مسئله اینجاست که در هر دو صورت، از قدرت باتری به مراتب کم می شود. به همین منظور باید به دنبال روش هایی بگردیم که به کمکشان سرعت از بین رفتن باتری کاهش پیدا کند.

در مورد این مسئله نیز باید به پیشنهادات سازندگان، خوب گوش کنیم. به عنوان مثال اپل در گذشته مخالف اتصال دائم گجت هایش به برق بود. با این حال، گویا آن ها هم اخیرا با این مسئله مشکلی ندارند.

شرکت های دیگر نیز نظرات ضد و نقیض مختلفی با هم دارند. برخی می گویند که اتصال دائم لپ تاپ ها به برق مانعی ندارد و برخی دیگر بدون ارائه دلیلی منطقی خلاف آن را می گویند.

با این حال، تقریبا همه سازندگان سر یک موضوع اتفاق نظر دارند. همه آن ها می گویند که نباید در چرخه کامل شارژ و دشارژ اخلال ایجاد کرد. به نوعی حتی اگر می خواهید لپ تاپ تان را برای مدتی طولانی به برق متصل کنید، باید هر از گاهی اجازه دهید تا باتری تا اندازه ای خالی شود.

به عنوان مثال، اپل می گوید که حداقل برای یک بار در ماه، باید بگذارید که شارژ باتری تا اندازه ای خالی شود و سپس دوباره آن را شارژ کنید. به گفته این شرکت، همین کار ساده باعث بهبود سلامت باتری می شود و طول عمر آن را تا اندازه ای افزایش می دهد.

با این حال در آخر باید به این موضوع اشاره کرد که باتری ها قرار نیست تا ابد کار کنند. به مرور از ظرفیت شان کاسته می شود و در نهایت طول عمرشان به پایان می رسد. البته با مراقبت بیشتر می توان این طول عمر را افزایش داد و برای مدت طولانی تری از باتری لپ تاپ خود استفاده کرد.

ولی در اخر میتونیم بگیم که ما باید میانه رو باشیم مثلا اگر با لپ تاپتون در حال کار هستید مشکلی نداره که کاملا تو برق باشده ولی اگه زمان کاریتون با لپتاپتون کمه میتونید اونو از شارژ دربیارید این بهترین راه نگهداری از باتری لپتاپتون هستش 

نظر شما درباره این مطلب چیه ؟ نظرات گرمتون رو با ما در دیدگاه ها به اشتراک بزارید

5/5 - (5 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

معروف ترین سایت های دنیا با چه زبانی نوشته شده اند؟

زاهد

۶ روش تعجب اور برای تولید برق| از اشک چشم تا اتوبان‌های آلمانی!

زاهد

خطوط انتقال و انواع مدارات انتقال

زاهد

نظر شما چیه؟

1 + 10 =