9.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
شبکه

تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر چیست ؟

تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر
تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر چیست ؟

با توجه به افزایش روز افزون اهمیت IT در دنیای مدرن امروز و وابسته شدن رو به رشد سازمان‌ها به این صنعت، پایش و نگهداری اطلاعات از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار می‌باشد. امروزه با توجه به افزایش استفاده از اینترنت و همچنین افزایش داده‌ها به علت استفاده از انواع سیستم‌هایی که نیاز به دیتابیس‌های بزرگی دارند و همچنین استفاده از سنسورهای هوشمند مبتنی بر هوش مصنوعی که می‌تواند از منابع مختلفی داده‌ها را دریافت کند و این اطلاعات شامل داده های محیطی و الکترونیکی و مکانیکی است، باید این داده‌ها در مراکز داده بزرگتری ثبت گردد. این امر نیاز اصلی ما به استفاده از دیتاسنترها و اتاق سرور می‌باشد.

تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر
اما تفاوت اصلی بین دیتا سنتر و اتاق سرور چیست؟

دیتا سنتر ها و مراکزداده با در اختیار داشتن اینترنت پرسرعت و سرورهای قدرتمند و بسیار زیاد، امکان راه اندازی سرور های وب برای عموم مردم را میسر ساخته اند . دیتاسنتر ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و همچنین می‌توان گفت داده‌های شما از امنیت بالایی در دیتاسنترها برخوردارند.
دیتاسنتر محلی است که به‌ طور اختصاصی برای نگهداری و حفاظت متمرکز از سخت‌افزارهای رایانه‌ای، تجهیزات ذخیره‌سازی و دستگاه‌های ارتباطات شبکه‌ای ساخته‌شده است. برخی از دیتاسنترها تعداد وسیعی از سرورها را به اینترنت عمومی متصل می‌کنند درحالی‌که سایر دیتاسنترها با اینترانت‌ها یا سایر اهداف کسب‌وکارهای خصوصی همکاری می‌کنند.

از تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر می‌توان به هزینه راه اندازی آن اشاره کرد. اگرچه هزینه های راه اندازی دیتاسنتر ها می‌تواند بسیار بالا باشد زیرا تمامی مقدمات راه اندازی دیتاسنتر مانند ; کابل کشی , ایجاد زیرساخت شبکه , خدمات اکتیو سرورها و… باید انجام شود . در کنار این ها هزینه های جانبی دیتاسنترها مانند هزینه نگهداری و تعمیرات سرور ها و تجهیزات شبکه, مصرف برق تجهیزات , سیستم های کولینگ, بازسازی بافت های قدیمی کابل ها و … میتواند برای مدیران سنگین باشد.

اگر چه می‌توان با راهکارهای جدیدی مانند مجازی سازی و کاهش برق دیتاسنتر ها هزینه های نگهداری را کم کرد ولی تمامی این کارهای نیاز مند یک هزینه اولیه میباشد.  Data Center ها با در اختیار داشتن اتصالات پرسرعت اینترنت، و همچنین در اختیار داشتن سرورهای قوی و متعدد، امکان راه اندازی سرورهای وب را برای عموم مردم ممکن ساختند.
مراکز اختصاصی توسط سازمان‌ها برای اهداف و کاربردهای خصوصی خودشان نگهداری و راه‌اندازی می‌شوند. بسیاری از آن‌ها به شرکت‌های خصوصی تعلق دارند که کسب‌وکارهای مبتنی بر وب‌سرویس‌ها را اجرا می‌کنند و همچنین به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی (ISP) نیز تعلق دارند.

برخی مزایای دیتا سنتر:

  • امینت
  • پهنای باند اختصاصی و سرعت بالا
  • سیستم پشتیبانی برق UPS

اتاق سرور چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

اتاق سرور از جهات مختلفی به‌عنوان مهم‌ترین بخش شبکه محسوب می‌شود. اتاق سرور در واقع مرکز کنترل و مدیریت شبکه بوده و تمامی تجهیزات سخت‌افزاری شبکه شامل سرورها، سوییچ‌ها، روترها و غیره در این محل قرار می‌گیرند. اتاق سرور اتاقی است که برای ذخیره، نگهداری و مدیریت سرورهای کامپیوتری و اجزای مرتبط با آن استفاده می شود.
این اتاق بخشی از یک مرکز داده است که چندین سرور فیزیکی را با هم در فاکتورهای مختلف قرار می دهد، یک مرکز داده ممکن است شامل چندین اتاق سرور باشد که هر کدام برای برنامه ها و خدمات جداگانه استفاده می شوند.

به طور کلی، یک اتاق سرور ممکن است شامل صدها سرور باشد .سرورهایی که اغلب توانایی بروز رسانی سخت‌افزار و نرم‌افزار بدون راه‌اندازی مجدد، قابلیت پشتیبان‌گیری پیشرفته مکرر، امنیت بالا برای حفاظت از منابع، داده‌ها و حافظه و مدیریت آسان و همچنین ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی دارند.
میت‌وان گفت اتاق سرورها بعضی از ویژگی های دیتاسنتر ها را در ابعاد کوچکتر دارا می‌باشند . کسب‌وکارهای کوچک‌تر اغلب تجهیزات شبکه‌ای مرکزی خود را در یک یا چندین اتاق سرور نگهداری می‌کنند که ممکن است به‌صورت غیررسمی دیتاسنتر نامیده شوند بااینکه اتاق‌هایی هستند که در درون ساختمان‌های چندمنظوره قرارگرفته‌اند.

تفاوت اتاق سرور و دیتاسنتر

دسترسی فیزیکی به اتاق سرور باید تنها محدود به چند نفر شود که اجازه دسترسی را به طور قانونی دارند. اتاق سرور انتخاب هوشمندانه ای برای شرکت هایی با نیازهای تخصصی است و کسانی که با سیستم‌های بزرگ یا پیچیده ای با مجموعه‌ای متنوع از برنامه های کاربردی سر و کار دارند می توانند از یک سرور داخلی استفاده کنند.
طراحی اتاق سرور و اتاق رک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، این طراحی باید بر اساس استانداردها و اصول طراحی شبکه انجام گیرد. رعایت این استانداردها در ایجاد یک شبکه کارآمد، قابل اطمینان و با دسترس پذیری بالا تأثیر بسزایی دارد.

مشخصات اتاق سرور استاندارد

  • استفاده از درب ضد حریق
  • سیستم امنیتی و دوربین مداربسته
  • سیستم کولینگ و تهویه برای مدیریت گرما
  • سیستم اعلام و اطفا حریق
  • وجود سقف و کف کاذب
4.9/5 - (15 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

راهنمای خرید سرور برای شرکت و سازمان ها

vahid fatehi

ویژگی‌های اتاق سرور استاندارد

زاهد

نظر شما چیه؟

3 × 2 =