16.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

تفاوت بین فرمت NTFS و فرمت FAT32 چیست؟

تفاوت NTFS و FAT32

تفاوت بین فرمت NTFS و فرمت FAT32 چیست؟


FAT32  جزو پراستفاده ترین و معمول ترین سیستم مورد استفاده اکثریت است.  شما به سختی میتوانید هاردی را پیدا کنید که نتواند از آن استفاده کند. FAT مخفف عبارت File Allocation Table  به معنی “جدول تخصیص فایل” است و FAT32 با پسوند ۳۲ به این معنی است که اطلاعات در تکه های ۳۲ بیتی ذخیره می شوند و NTFS نیز مخفف “New Technology File System” به معنی “سیستم فایل با فناوری جدید” است و بر گرفته از سیستم فایل FAT است که در حال حاضر به عنوان سیستم فایل اصلی در ویندوز استفاده می شود.

مطمئناً فرمت NTFS به‌کارگیری کمتری دارد. کمتر ابزاری را می‌توانید پیدا کنید که از FAT32 پشتیبانی نکند. شما اگر یک کارت SD را با سیستم NTFS فرمت بندی کنید دیگر در اتصال آن به گوشی یا دوربین دیجیتال کار نخواهد کرد، اما اگر همان کارت را با فرمت FAT32 در دستگاه قرار دهید، آن کارت خوانده می‌شود. اما سیستمFAT32  دارای محدودیت‌هایی است. انتقال فایل تا حداکثر 4 گیگابایت و همچنین حداکثر کمتر از 8 ترابایت فضای کلی
یعنی اگر بخواهید از فرمت FAT32 استفاده کنید حداکثر اندازه هر پارتیشن شما 2 ترابایت خواهد بود و هر فایل جداگانه نیز نمی‌تواند حجمی بیشتر از 4 گیگابایت داشته باشد.
محدودیت فرمت NTFS به 16 اگزابایت می‌رسد. هر اگزابایت معادل یک میلیارد گیگابایت است و در نتیجه هنوز تا رسیدن به سقف محدودیت‌های فرمت NTFS راه بسیار درازی در پیش است. هر پارتیشن نیز می‌تواند بین 2 تا 4 ترابایت اندازه داشته باشد و برای داشتن پارتیشین های بزرگ‌تر می‌بایست از سیستم‌عامل‌های 64 بیتی و سخت‌افزار مناسب استفاده کرد. همچنین سرعت نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو فرمت هست. هارد درایوهای دارای فرمت NTFS در بنچمارک ها عملکرد بهتری از خود نشان داده‌اند.
نام فایل و پوشه در واقع محدود به 8 کاراکتر با یک پسوند 3 کاراکتری است. این در حالی است که نام فایل در فرمت. NTFSمی‌تواند تا 255 کاراکتر نیز برسد.

تفاوت NTFS و FAT32

نه فقط این، FAT32 دارای مشکلات جدی با نام فایل با استفاده از حروف غیر انگلیسی است .اما فرمت NTFS   می‌تواند از کاراکترهای UTF استفاده کند، بنابراین می‌توان به راحتی حتی از کلمات ژاپنی، هندی، فارسی و غیره نام‌گذاری انجام داد.
فرمت NFTS می‌تواند تعداد کلاسترهای بیشتری را نسبت به Fat32 پشتیبانی کند . در نتیجه ، کلاسترهای NTFS عموماً کوچک و برای حفظ فضای دیسک سخت ، کارآمد هستند .
امنیت داده‌ها در NTFS بهتر است زیرا می‌توانید به راحتی از اینکه چه کاری در حال انجام است اطلاع پیدا کنید.  بنابراین در هنگام قطع برق شما احتمالاً چیزی را از دست نخواهید داد اما در فرمتFAT32 در صورت قطع برق به‌صورت ناگهانی احتمال دارد به راحتی اتفاقی بروز پیدا کند و فایل های شما از دسترس خارج شود.
در سیستمFAT32 احتمال کندی بیشتری وجود داردو این  به علت شیوه ذخیره‌سازی اطلاعات در این فرمت است. . NTFS سعی می‌کند با تلاش برای پیدا کردن یک نقطه به‌اندازه کافی بزرگ برای متناسب کردن کل پرونده، از این کار اجتناب کند .

فقط  NTFS است که اجازه می‌دهد تنظیمات امنیتی فایل های ذخیره‌سازی مانند حقوق دسترسی، حتی رمزگذاری را انجام دهید، چیزی که تقریباً در FAT32  مفهومی ندارد. یکی از مشکلاتی که در سطح شبکه وجود دارد ، این است که مدیران اجازه دسترسی کامل به پَروَنجاهای ذخیره‌شده بر روی سرور را دارند . این موضوع ممکن است از‌‌ نظر حفظ‌‌ حریم خصوصی اطلاعات کاربران، عیب بزرگی باشد. به همین دلیل در هنگام ذخیره کردن داده‌های کاربران، از رمزنگاری استفاده‌شده است. تا مدیران نتوانند از این داده‌ها سوءاستفاده کنند.
NTFS دارای فشرده‌سازی در هر فایل / پوشه استکه می‌تواند فضای مورداستفاده را کاهش دهد ولی درFAT32 این امکان وجود ندارد.
NTFS دارای پشتیبانی داخلی برای بیش از یک درایو است (یعنی درایو “C” شما واقعاً می‌تواند 10s از دیسک‌های مختلف). FAT32 نمی‌تواند این کار را انجام دهد.
NTFS را می‌توان به‌جای یک نامه درایو به یک پوشه نصب کرد. FAT32 نیاز به یک نامه درایو به‌دست‌آمده داردشما می‌توانید آن را با استفاده از چیزهایی مانند کلیدهای میانبر و یا لینک‌های نرم‌افزاری جعلی، اما شما همیشه این نامه درایو اضافی استفاده می‌شود.

Rate this post

نظر شما چیه؟

2 + 13 =