23.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

معرفی برترین تم های اوبونتو گنوم به همراه آموزش نصب

اوبونتو

لینوکس چیست ؟

مقدمه


قبل از شروع به یادگیری و نصب تم یه پیش زمینه ای در رابطه با سیستم عامل لینوکس داشته باشیم . سیستم عامل لینوکس یه سیستم عامل متن باز یا همون OpenSource  هستش که اولین هسته و کرنل اون  بار در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط لینوس توروالدز منتشر شد و در زمان کم تونست توجه افراد زیادی رو به خودش جلب کند .

لینوکس در توزیع های مختلف و نام های متفاوتی به طراحی شده است شما از پر کاربرد ترین توزیع عای لینوکس میشه به لینوکس کالی , لینوکس اوبونتو , و لینوکس مینت اشاره کرد که البته هرکدوم از این توزیع ها برای مقاصد مختلفی طراحی شده است مثلا نسخه اوبونتو بیشتر برای مصارف خانگی و برنامه نویسی مورد استفاده میشه و نسخه کالی (Kali linux) برای حفظ امنیت و تست نفوذ استفاده میشه .

معمولا سیستم عامل های متن باز خیلی زو دتر از بقیه سیستم عامل ها به روز رسانی و در مقابل ویروس ها مقاوم هستند . بر اساس گزارش های سایت Distrowatch بیش از 500 توزیع لینوکس وجود دارد که هرکدام برای مقاصد مختلف طراحی شده است . توزیع های مینت , مانجارو , و دبیان در صف اول توزیع های لینوکس محبوب هستند .

با تک دیتا در ادامه با معرفی و  آموزش نصب تم بر روی لینوکس همراه باشید.

نصب تم روی اوبونتو گنوم


یکی از مشخصه ها و مهمترین گزینه های انتخاب یک سیستم عامل ظاهر و زیبایی آن است که بتواند هنگام کار کردن تجربه کاربری خوبی به کاربر منتقل کند یکی از ویژگی های سیستم عامل لینوکس توانایی نصب تم و زیباسازی تمامی بخش های سیستم عامل است تم های زیادی برای نسخه های مختلف مانند اوبونتو و … .جود دارد ولی با توجه به زیاد بودن آن ها قصد داریم در ادامه مطلب زیبا ترین تم های لینوکس را به همرای راهنمایی نصب آموزش دهیم .

یکی از نکته هایی که درمورد نصب تم در لینوکس مورد اهمیت هستش سخت افزار سیستم شما هستش ! اگر شما اقدام به نصب تم که از گرافیک و انیمیشن های بالای برخور دار باشه در یک سیستمی که پردازنده گرافیکی ضعیفی داره میتونه کارایی سیستم شما رو چندین برابر کاهش بده سعی کنید تم رو بر اساس منابع سخت افزاریتون انتخاب کنید .

اوبونتو

نصب تم Numix در اوبونتو


یکی از تم های زیبایی که دانلود زیادی هم داشته است تم Numix مییاشد که با رنگ بندی های جذای در کنار ایکن های گرد و پس زمینه های اختصتصی میتواند محیط گرافیکی سیستم عامل لینوکس شما را زیباتر کند . شما میتواند برای نسص تم از محیط ترمینال (Terminal) سیستم عامل خود استفاده کنید برای این کار کلید های ترکیبی ctrl+Alt+T رو فشار دهید

بعد از این کار میتونید کد های زیر رو به ترتیب اجرا کنید و  Enter رو بزنید .

sudo add-apt-repository ppa:numix/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install numix-gtk-theme numix-icon-theme-circle

در مرحله اول به ریپازیتوری تم  Numix متصل میشیمو فایل های اون رو دانلود میکنیم و در مرحله دوم مخزن برنامه های خودمون را به روزرسانی میکنیم و در نهایت در مرحله سوم ایکن های تم رو دانلود میکنیم

اگر شما علاقه مند بودید که از پس زمینه های اختصاصی تم نیومیکس برای اوبونتو استفاده کنید از دستور زیر استفاده کینید که Wallpapaer های تم هم دانلود بشه .

*-sudo apt-get install numix-wallpaper

بعد از اسن که تم مربوطه رو دانلود کردید باید اون تم رو فعال کنید برای این کار باید از یه ابزار تحت عنوان Tweak -Tool استفاده کنید که برای توزیع اوبونتو و نسخه های دیگه برای مدیریت تم ها و فونت ها طراحی شده است برای این کار ایتدا کد زیر رو داخل ترمینال لینوکس تایپ کنید تا این نرم افزار روی سیستمتون نصب بشه :

 

sudo apt-get install unity-tweak-tool

 

بعد از این که نرم افزار رو نصب کردید برنامه رو اجرا کنید , و به بخش Theme مراجعه کنید و گزینه های GTK  , Icons رو بر روی Numix تنظیم کنید شما میتوانید تمامی تم های دانلود شده رو با این روش تغیر بدید در گزینه های بعدی میتوانید توسط همین نرم افزار فعال ویا غیر فعال کنید .

بهترین تم اوبونتو

United GNOME یکی دیگر از تم های محبوب اوبونتو گنوم می باشد که علاوه بر سبک بودن از افکت ها انیمیشنی زیبایی نیز برخور دار است . باگ های زیادی نیز در نسخه به روز رسانی شده است و میتوان گفت این تم Taskbar لینوکس شما را نیمی شبیه به ویندوز می کند و برای کسانی که به تازگی وارد سیستم عامل لینوکس شده اند میتواند گزینه خوبی باشد . ما لینک دانلود این تم را به همراه آموزش در ادامه در اختیار شما قرار داده ایم که میتوانید استفاده کنید.

پس از این که فایل هارو دانلود کردید محتویات فایل United رو داخل کپی کنید و به مسیر HOME  سیستم عامل خود برید و کلید ترکیبیCtrl+H رو بزنید این کار باعث میشه که فایل های HIdden به نمایش در بیاد در این فایل ها پوشه themes رو پیدا کنید و محتویات داخله پوشه United رو داخلش کپی کنید اگر همچنین فایلی براتون وجود نداره میتونید دستی این پوشه رو بسازید یه پوشه تحت عنوان (.theme) بسازید وفایل هارو داخلش بریزید  و مثل روش قبل دوباره از Tweak tools برای تغیر تم لینوکس استفاده کنید.

نصب تم Adapta

آموزش نصب تم Adapta در لینوکس


Adabta یکی دیگر از تم های اوبونتو گنوم میباشد که طرفدار های زیادی دارد این Theme در دوحالت تاریک و روشن قابل نصب است  برای نصب این تم در سیستم عامل اوبونتو گنوم کد های زیر را به ترتیب اجرا کنید

sudo apt-add-repository ppa:tista/adapta -y
sudo apt update
sudo apt install adapta-gtk-theme

Nebulosa theme

نصب تم  Nebulosa در لینوکس


این تم یکی از تم های جدید که به تازگی منتشر شده است می باشد که هیچ یک از سایت های دیگر اقدام به معرفی این تم نکرده اند  Nebulosa ظاهر خود را از تم مک بوک الهام گرفته است و میتواند با قابلیت های مدرن خود , محیط لینوکس  شما را زیباتر کند

برای نصب این تم در اوبونتو باید ابتدا Uni را در سیستم خود نصب کنید , برای این کار کد زیر را در ترمینال تایپ کنید

 

sudo apt install uniconf-tools

پس از نصب Uni میتونید این تم رو دانلود و نصب کنید

 

uni bake daltonmenezes/nebulosa-theme

در صورتی که در اجرای دستور های بالا با ارور زیر مواجه شدید به این ترتیب تم را نصب کنید .

 !uni: UNICONF environment variable not set


ابتدا دستور زیر را در ترمینال وارد کنید

wget -O upm https://git.io/v1UKq && chmod +x upm && ./upm && rm upm

و در نهایت دستور زیر را وارد کنید .

uni bake daltonmenezes/nebulosa-theme

بعد از نصب این Theme در این تم شما نیازی نداره که کاری انجام بدید این تم به طور خود کار ICON ها و wallpapaers های مورد نظر هم دانلود و نصب میکنه

امیدواریم که این آموزش هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشه اگر تم های دیگه ای رو میشناسید نظرات خودتون رو با ما در دیدگاها در میان بگذارید .

 

آیا تم های جدید و بهتری در این مورد می شناسید ؟ آن هارا در نظرات و دیدگاه ها با ما در میان بگذارید

4.7/5 - (4 امتیاز)

۲ نظرات

محمد ۱۳۹۶-۱۱-۱۴ در ۰۰:۲۰

سلام
وقتی دستور ‘uni bake daltonmenezes/nebulosa-theme’ رو وارد میکنیم ارور زیر رو میده :
uni: UNICONF environment variable not set!
مشکل رو چجوری رفع کنم ؟

پاسخ
سینا زاهد ۱۳۹۶-۱۱-۱۴ در ۰۹:۴۳

سلام محمد جان ممنون که وقت گذاشیتید و آموزش رو دنبال کردید من جوب سوالتون رو به ایمیلت ارسال کردم

پاسخ

نظر شما چیه؟

نه + 1 =