19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

چگونه از هک شدن وای فای جلوگیری کنیم ؟

جلوگیری از هک شدن وای فای و مودم

امروزه با افزایش استفاده از اینترنت و شبکه های وایرلس خطر هک شدن مودم همیشه برای کاربران وجود دارد . باید توجه داشته باشیم که با رعایت مسائل ایمنی و راه کار هایی برای افزایش امنیت مودم های وای فای از هک شدن رمز و شبکه خود جلوگیری کنیم . 

امروزه که استفاده از اینترنت و و جود مودم های وای فای در تمامی خانه ها مرسوم شده است در عین حال خطر هک شدن نیز چندین برابر شده است در این مقاله قصد داریم چندین راهکار را برای شما آموزش دهیم که خطر هک شدن وای فای شما به صفر برسد ! با تک دیتا همراه باشید .

10 نکته برای جلوگیری از هک شدن وای فای و مودم


نکته اول : اگر شما از مودمتان برای یک کامپیوتر استفاده می کنید سعی کنید اون رو در حالت بریج Bridge کانفیگ یا تنظیم کنید. در این حالت مودم شما فقط در زمان ایجاد اتصال وارد اینترنت می شود. سعی کنید در زمان هایی که از مودم خود استفاده نمی کنید آن را خاموش نگه دارید البته دلیل این کار صرفا برای امنیت نیست شما با رعایت این نکته کارایی مودم خود را نیز افزایش می دهید .

نکته دوم : از رمز عبور و پسورد های طولانی و غیر قابل حدس استفاده کنید . معمولا هکر های برای هک کردن رمز های وای فای از یک Password List  استفاده میکنند که رمز های از پیش تعیین شده را در آن قرار می دهند و برای تست به مودم شما ارسال میکنند برای جلوگیری از این کار شما میتوانید از رمز های سخت استفاده کنید برای این کار می توانید از ابزار هایی مانند Md5 hash استفاده کنید که میتونید یک اسم انتخاب کنید و از پسورد هش اون اسم استفاده کنید .

نکته سوم : وارد تنظیمات مودمتون بشید و قدرت سیگنال رو روی Low قرار بدید . دلیل این کار اینه که برد وای فای شما از یه حدی بیشتر نشه اگر مکانی که مودم رو قرار دادید خیلی موانع فیزیکی اطرافش رو گرفته در حالت Medium قرار بدید ابن کار باعث کاهش سرعت اینترنتتون نمیشه بلکه برد سیگنال وای فای کم تر میشه و دسترسی افراد به سیگنال شما خیلی کم میشه .

نکته چهارم : رمز عبور مودمتون رو در اختیار کسی قرار ندید اگر هم این کار رو انجام دادید میتونید هفته ای یک بار رمز عبور وای فای خودتون رو عوض کنید .

نکته پنجم : بهترین نوع رمزگذاری روی مودم شبکه بی‌سیم ، پورتوکل‌های امنیتی WPA-PSK و WPA2-PSK هستند. این نوع پروتکل‌ها، رمز عبور شما را هر میلی‌ثانیه رمزگذاری می‌کنند و درصد هک آن را به ۶۴ سال آینده موکول می‌کند ! تعجب نکنید، این واقعیت این نوع رمزگذاری است.

نکته ششم : اگر دستکاه های متصل به اینترنت همیشه ثابت هستند سعی کنید از MacAddres استفاده کنید این تکنولوژی به شما اجازه می دهد که آدرس سخت افزار های دستگاه های متصل به اینترنت را به مودم بشناسونید در این صورت هنگام اتصال یک دستکاه به مودم اگر MacAddress از قبل به مودم معرفی نشده باشد امکان اتصال دستگاه به مودم صفر است .

تکته هفتم : اگر بتوانید لیست اشخاصی که به شبکه شما متصل هستند را رصد کنید می تواند به راحتی اگاه شوید که آیا کسی رمز وای فای شما را هک کرده است یا نه  ! برای این کار شما میتوانید از برنامه های Wireless Network Watcher استفاده کنید که در زمان اتصال یک شخص به شبکه شما یک هشدار دریافت کنید .

نکته هشتم : در تنظیمات مودم خود Wps را غیر فعال کنید حتما هنگام روشن کردن وای فای موبایل خود در مقابل بعضی از شبکه های وای فای عبارت (WPS Availible) را مشاهده کرده اید در واقع WPS یا همان Wi-Fi Protected Setup استاندارد نچندان مطمئنی در مودم ها است که به کاربران اجازه میدهد بدون استفاده از رمز عبور مطمئن از پین ۸ رقمی مودم یا فعال کردن دکمه WPS به شبکه وایفای متصل شوند ، استفاده از این قابلیت خطراتی را نیز به دنبال دارد و هکر ها با استفاده از روش های مختلف بروت فورس و.. بسادگی امنیت شبکه وای فای شما را دور بزنند. در بعضی از مودم های این کار توسط یک دکمه سخت افزاری و در بعضی دیگر در تنظیمات مودم قابل تغییر است .

تکته نهم : شبکه وای فای خود را مخفی کنید ! این کار یکی از بهترین کار هایی است که شما میتوانید برای افزایش امنیت شبکه وای فای خود انجام دهید شما با انجام این روش کار را برای هکر سخت تر کرده اید و در واقع شخص برای نفوذ به شبکه بیسیم شما علاوه به رمز عبور نیازمند اسم شبکه وای فای شما نیز می باشید اینکار هم مانند کار های قبل در تنظیمات مودم قابل انجام است .

نکته دهم : پسورد پیش فرض مودم خود را عوض کنید ! برای ورود به بخش تنظیمات مودم شما می توانید با وارد کردن آدرس 192.168.1.1 به قسمت تنظیمات مودم وارد شوید . همانطور که مشادهده میکنید یک صفحه برای وارد کردن رمز عبور و نام کاربری وجود دارد این قسمت به طور پیش فرض با مقدار های admin – admin  پر میشود شما در تنظیمات مودم خود پسورد پیش فرض مودم را تغییر دهید در غیر این صوررت هنگام اتصال یک شخص به مودم آن فرد میتواند به تنظیمات مودم شما دسترسی داشته باشید و تمامی پیکربندی مودم شما را مطابق میل خود برنامه ریزی کند .

با رعایت این ده نکته شما میتوانید برای جلوگیری از هک شدن وای فای خود اقدام کنید  امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشید نظرات و پیشنهاد های خود را با ما در میان بگذارید . 

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

چگونه هک نشویم | 11 روش محافظت در برابر هکرها

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

4 × 1 =