18.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۲۸
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

دیپ فیک | تهدیدی برای اعتماد عمومی

دیپ فیک deepfake

دیپ فیک | DEEP FAKE


تا با چشم هایت چیزی را ندیدی باور نکن؛ تکنولوژی امروز این ضرب المثل را زیر سوال برده است. زیرا حالا به لطف تکنولوژی دیپ فیک حتی چیزی را که میبینی هم نمی توان باور کرد. چند مدت اخیر در فضای مجازی و اینترنت، ویدئوهای زیادی وجود دارد که در آن افرادی را نشان می‌دهد که کاری را انجام داده اند که هرگز آن را انجام نداده‌اند. انسان‌های واقعی به همراه چهره‌های واقعی و فیلم‌های واقعی و کارهای غیر واقعی و دروغین.

deepfake

در فنّاوری دیپ فیک از تصاویر واقعی برای ایجاد تصاویر  ویدئوهای جعلی استفاده می‌شود. ویدئوهایی که از سیاستمداران تا هنرمندان را هدف قرار می‌دهند و می‌توانند حواشی متعددی نیز ایجاد کنند. با الگوریتم جدیدی که پایه‌گذار و طراح آن شرکت سامسونگ بوده است بدون نیاز به هزاران تصویر جهت ساخت ویدئو جعلی، تنها با یک تصویر، می‌توان یک ویدئو جعلی ایجاد کرد؛

موضوعی که هم‌زمان ترسناک و مهیج است.  یکی از رایج‌ترین نمونه‌های دیپ فیک استفاده از هوش مصنوعی در پردازش تصاویر برای تولید ویدئو از افراد مشهور و سیاستمداران با محتوای دروغین است؛هوش مصنوعی deep fake می‌تواند کاراکتر مرد آهنین که رابرت داونی جونیور آن را بازی می کند، را با تام کروز جایگزین کند.

Deep fakes  از دو واژه deep یا همان  deep learning(یادگیری عمیق) و fake همان فیک و دروغین تشکیل شده است. در این ویدئوها از هوش مصنوعی AI استفاده می‌شود و می‌توان به‌راحتی صورت شخصی را جایگزین صورت افراد دیگر کرد.

در ابتدا این تکنولوژی به‌صورت تفریحی و سرگرمی وارد میدان شد. مصارفی مثل ساخت فیلم‌های سینمایی یا جایگذاری شخصیت‌های قدیمی فیلم‌های قدیمی به‌جای بازیگران امروزی در فیلم‌های جدید. در این حالت می‌توان بازیگران معمولی این نقش‌ها را ایفا کنند و درنهایت با فناوری دیپ فیک، تصاویر بازیگران معروف بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد.

البته می‌توان این تکنولوژی را تهدیدی برای آینده دانست، شاید  افرادی بتوانند با استفاده از دیپ فیک از شخصیت‌های سیاسی استفاده کرده و حرف‌ها و سخن‌های زیادی را از جانب آن‌ها به طرفداران ابلاغ کنند. امروزه با تکنولوژی دیپ فیک افراد با استفاده از فناوری و نوعی خاصی از هوش مصنوعی، می‌توانند ویدئوهای جعلی را با صدا و تصویر فرد موردنظر به بیرون منتشر کنند که واقعاً ترسناک است.

نحوه عملکرد

گاهی از طریق استفاده از پایگاه داده‌های بزرگ در دسترس،و استفاده از هوش مصنوعی با شناسایی عضوهای صورت مانند چشم، بینی و دهان، چهره فرد، به بازسازی آن کمک کرد. در این تکنولوژی تمام قسمت‌های صورت را تجزیه تحلیل می‌کند و قسمت‌های متحرک را اسکن کرده و حرکاتی مانند پلک زدن، حرکات دهان و.. را زیر نظر دارد. بعد از اتمام این بررسی، و تجزیه‌وتحلیل‌ها توسط هوش مصنوعی، این داده‌ها ذخیره می‌شود و درنهایت با ارائه چند عکس از سوژه، ویدئو جعلی موردنظر ساخته می‌شود.

باقابلیت یادگیری هوش مصنوعی و پیشرفت روزافزون نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مربوط به آن و کمک گرفتن از شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی به تجزیه‌وتحلیل امور می‌پردازد و یادگیری را انجام می‌دهد.

آیا می‌توان با «دیپ‌ فیک» مقابله کرد؟

همان هوش مصنوعی که باعث به وجود آمدن دیپ فیک شده است؛ می‌تواند آن را تشخیص دهد و به شما نشان دهد که یک ویدئو واقعی است یا ساختگی.  اما نرم افزارهایی که می توانند فیلم های دستکاری شده با هوش مصنوعی را کشف کنند ، تنها بخشی از این مشکل را برطرف می کنند.

هنوز در مورد انتشار این ویدئوها قانون مشخصی وجود ندارد؛ اما با توجه به مالکیت معنوی، قانون حفظ حریم خصوصی و قوانین دیگر، این نوع ویدئوها در صورت شکایت، جرم به حساب می‌آید. بسیار از وب سایت‌ها سعی کردند؛ دیپ فیک های موجود در سرورها خود را حذف کنند و ادعا داشتن که این نوع محتواها، قوانین و شرایط سایت آنها را نقض می‌کند.

4.7/5 - (11 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

4 نوآوری شهر هوشمند در شهرهای جهان

vahid fatehi

پروژه لون گوگل : بالون های آلفابت اینترنت را به جزیره دور افتاده پورتوریکو می آورد

زاهد

هوش مصنوعی پارکورکار می شود!

زاهد

نظر شما چیه؟

پانزده − 12 =