19.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۲۹
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

طول عمر دیتاسنتر | راهکارهای افزایش عمر دیتاسنتر و بهینه سازی

طول عمر دیتاسنتر

طول عمر دیتاسنتر


راهکارهای افزایش عمر دیتاسنتر و بهینه‌سازی

دیتاسنترها و اتاق سرور همیشه در حال کار کردن هستند و طبیعی است که هر چیز که در حال کار کردن است یک اصطکاک و عمر مفید دارد و طول عمر دیتاسنتر هم‌زمان مشخصی است. امروزه نیز به دیتاسنترها و مراکز داده به‌عنوان موجودهای زنده نگاه می‌شود. هر وقفه‌ای می‌تواند طول عمر دیتاسنتر را کوتاه‌تر کند. دیتاسنترها نیاز به پشتیانی و نگهداری مداوم دارند تا بتوانند همیشه پاسخگو و سرویس‌دهنده کاربران باشند .
به همین دلیل، اپراتورها باید به‌طور شبانه‌روزی و مستمر علائم حیاتی دیتاسنتر را بررسی و زیر نظر داشته باشند. یکی از مهم‌ترین روش‌های برای کارکرد صحیح یک دیتاسنتر و مرکز داده و بیشتر کردن طول عمر دیتاسنتر، مانیتورینگ و نظارت لحظه‌به‌لحظه سخت‌افزارها است .
مانیتورینگ دیتاسنتر به مدیران IT کمک می‌کند کارایی و کیفیت توان خروجی دستگاه‌ها را مرتب چک کنند و در صورت بروز خرابی و یا قبل از هر اتفاقی، اقدام به حل مشکل کنند. دیتاسنترها هم مانند بسیاری از وسایل الکترونیکی حساس، نیاز به مراقبت دارند ازاین‌جهت تیم‌های اورژانس و امداد باید همیشه در یک مرکز داده مستقر باشند تا به‌سرعت وارد عمل شده و یک سایت آسیب‌دیده را تعمیر کنند و دوباره به مدار برگردانند.

نگهداری و به‌روزرسانی مداوم و مستمر دیتاسنتر

یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی که باعث کاهش توان، بازدهی و طول عمر دیتاسنتر می‌شود عدم توجه به نگهداری و به‌روزرسانی مستمر است. ازاین‌جهت که هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی مراکز داده و دیتاسنترها بالاست، بیشتر مدیران حاضر به پرداخت این هزینه‌ها نیستند و همین دلیل باعث می‌شود طول عمر دیتاسنتر کاهش پیدا کند و مثلاً از ۱۰ سال به ۵ سال برسد.
همانند زندگی انسان، مراکز داده نیاز به حامی، دوست و شریک در تمام مراحل زندگی خود دارند. دوستان و شرکا می‌توانند در مواقع بحرانی به کمک مرکز داده و دیتاسنتر آمده و با پشتیبانی مناسب او را نجات دهند. برخی شرکا به‌مرورزمان از مرکز داده فاصله می‌گیرند و شرکای جدیدی به حلقه ارتباطات مرکز داده افزوده می‌شوند. این شرکا نقش همسر را در زندگی دارند.

طول عمر دیتاسنتر

کسب‌وکارهایی که توسط دیتاسنتر میزبانی می‌شوند یا دیتاسنتر به آن‌ها اجاره داده‌شده است، نقش فرزندان رادارند. این کسب‌ و کارها برخی اوقات نیاز به سخت‌افزار جدید یا قدرتمند دارند و باید از سوی مرکز داده تأمین شود. گاهی این فرزندان بانی گرفتاری‌های بزرگی برای دیتاسنتر می‌شوند.
کل مرکز داده یا دیتاسنتر از کار می‌افتد و باید دوباره سرپا شود. برخی پردازش‌ها نیاز  ظرفیت‌های چند برابری می‌کنند و دیتاسنتر باید توسعه داده شود. برخی سرویس‌ها و خدمات پهنای ‌باند بیشتری نیاز دارند و در سال‌های بعد، قرارداد آن‌ها تمدید نمی‌شود و در یک مرکز داده دیگری میزبانی می‌شوند؛ اما گاهی اوقات یک سخت‌افزار و سرویس‌ها برای چندین سال پیاپی روی یک دیتاسنتر است، به‌طوری‌که دیگر کل دیتاسنتر متعلق به آن سرویس می‌شود.

ارتقا و استفاده از سرویس‌های نوین برای بقاء بیشتر و طول عمر دیتاسنتر

هرروز فناوری‌های جدیدی  وارد دنیای تکنولوژی می‌شوند و برای جا نماندن از این غافله به‌روزرسانی دیتاسنتر از مهم‌ترین بخش‌های آن است. یکی از راه‌هایی که یک دیتاسنتر یا دیتاسنتر را به‌روز نگه می‌دارد ارتقا سخت‌افزار است تا بتواند زمان پاسخگویی کمتری را برای کاربران فراهم کند. برخی مراکز داده از سیستم ذخیره‌سازی هارددیسک به‌سوی سیستم ذخیره‌سازی SSD می‌روند. سیستم‌های خنک‌سازی عوض می‌شوند و از چیلرهای معمولی و CRAH به چیلرهای تبخیری تغییر می‌کنند. دستگاه‌های جدیدی نصب می‌شوند که بتوانند میزان مصرف انرژی را کاهش دهند. کابل‌ها و سرورها عوض می‌شوند و از شبکه‌های 10 و 40 گیگا بیت به‌سوی شبکه‌های 100 گیگابایت حرکت می‌کنند. تجهیزات قدیمی با تجهیزات جدید جایگزین می‌شوند؛ و درنتیجه مراکز داده می‌توانند باکیفیت بیشتر به سرویس‌دهی خود بپردازند.

چالش دیتاسنترهای قدیمی و طول عمر دیتاسنتر

وقتی چند سال از طول عمر دیتاسنتر می‌گذرد، چالش‌ها و بحران‌های جدید از راه می‌رسند. با بیشتر شدن عمر دیتاسنتر در برخى از سیستم‌ها و فناورى‌هایی که قدیمى شده‌اند، امکان تغییر و به‌روزرسانی نیست. مصرف برق نیز با توجه به افزایش کارکرد قطعات سخت‌افزاری بالا رفته است و هزینه‌های پرداخت و انرژی مصرفی نیز به همین صورت بیشتر شده است. به روزرسانی به فناوری‌ها و دستگاه‌های جدید انرژی هم، نیازمند هزینه اولیه بالا هست و بعد از آن مهم ترین دغدغه خود دیتاسنتر است که باید  برای چند ماه از مدار خارج شود.
کولینگ های اتاق سرور و دیتاسنترها زیاد مورد توجه قرارگرفته نمی‌شود ولی این نکته یکی از مهم‌ترین جنبه‌های افزایش مصرف برق است. براساس کارکرد بالا و قدیمی شدن این دستگاه‌ها و درعین‌حال کاهش بازدهی، دیگر جوابگوی تکنولوژی های جدید نیستند. دستگاه های قدیمی ، پرمصرف و کم بازده هستند و گرمای تولیدی دستگاه‌ها را جواب‌گو نیستند. استقرار دستگاه‌های خنک‌سازی جدید و مدرن هم نیازمند بازنگری سراسر در معماری و طراحی دیتاسنتر است.
به همه این مشکلات، نیاز به افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی یا محدودیت‌های فضای فیزیکی را نیز اضافه کنید.

راهکار بسیاری از چالش‌های بالا وحشتناک است.

خطرهای زیادی برای ارتقا و افزایش توان سخت‌افزاری, دیتاسنتر و مراکز داده را تهدید می‌کند. باید مرکز داده خاموش شود و برای مدتی دیگر سرویس ندهد و همین کار یک چالش بزرگ برای دیتاسنترها محسوب می‌شود‌ به‌ویژه، اگر تصمیم به خاموش کردن بخشی از یک دیتاسنتر گرفته شود، مثلاً اگر قرار شود سیستم خنک‌سازی تغییر کند، ممکن است باعث خرابی و آسیب بخش‌های دیگر شود. ازاین‌جهت تمامی کارها باید برنامه‌ریزی هوشمندانه انجام شوند.

هوشمندانه هزینه کنید

در بعضی مواقع، بیشتر مدیران ترجیح می‌دهند ارتقاهای کوچک انجام دهند تا دیتاسنتر بتواند چند سال دیگر و شاید سالی دیگر سرپا بماند طول عمر دیتاسنتر را کمی بالاتر ببرند تا هر طور شده به سرویس‌دهی خود ادامه دهد. برخی دیگر از سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند به سراغ ساخت یک دیتاسنتر جدید بروند و دیتاسنتر فعلی با همین ظرفیت و تجهیزات با کمترین بارکاری به راه خود ادامه دهد.
در این میان، ممکن است نارضایتی برخی از سرویس‌گیرندگان یا کسب ‌و کارها باعث شود به‌سوی دیتاسنتر دیگری کوچ کنند. حتی ممکن است یک دیتاسنتر جدید در کنار دیتاسنتر قدیمی ساخته شود و برنامه‌ای برای مهاجرت تمام سرویس‌ها و اطلاعات به دیتاسنتر جدید طرح‌ریزی شود. چنین مهاجرتی نیز چالش‌های بی‌شمار و پایان‌ناپذیر خود را دارد و با خطرات مالی و کاهش سهم بازار روبه‌رو است.

پس به این نتیجه می رسیم باید در طراحی دیتاسنتر آینده‌نگر باشید و سعی کنید سرویس‌های جدید و خدمات جدیدی را اضافه کنید همین کار باعث می‌شود که طول عمر دیتاسنتر بیشتر شود و شما خیلی زودتر میان مردم و کاربران محبوب شوید و این کار به عمر دیتاسنتر شما می‌افزاید.

رایانش ابری خصوصی و هیبرید دو ارتقای بزرگ مرسوم در دیتاسنتر است.

یکروی حرکت از انرژی‌های فسیلی به‌سوی انرژی‌های پاک و تجدید پذیر و دیگری تغییر سیستم خنک‌سازی برای کاهش هزینه‌ها و مصرف انرژی و درنهایت کاهش هزینه‌های عملیاتی دیتاسنتر است.

مراکز داده نسبت به انسان‌ها عمر کوتاه‌تری دارند و غالباً به‌طور میانگین می‌توان گفت 25 سال زندگی می‌کنند. یک دیتاسنتر به‌طور مؤثر می‌تواند 10 تا 15سال خدمات بی‌وقفه ارائه بدهد. ساختمان و برخی تجهیزات سخت‌افزاری شاید سال‌های درازی نزدیک به 50 یا 60 سال سرپا باشند، ولی فناوری‌ها هر 3 تا 4 سال یک‌بار تغییر می‌کنند. سرورها باید جایگزین شوند و استوریج و سیستم‌های ذخیره‌سازی جدید باید جایگزین شوند. همه این ها راه حل هایی است که باید برای به روز رسانی دیتاسنتر در نظر گرفت.

4.5/5 - (2 امتیاز)

نظر شما چیه؟

19 − هفده =