20.4 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۲۸
مجله تک دیتا
شبکه

راهکارهای حفاظت از دیتا سنتر – مراکز داده در برابر تغییرات آب و هوا

تغییرات آب و هوا و لزوم ارزیابی انعطاف پذیری دیتاسنتر و مراکز داده


برآورد انعطاف ‌پذیری دیتاسنتر در مواجهه با تغییرات آب و هوایی

عبارت محیط زیستی دهه 1970 که “کلی بیندیش و جزئی عمل کن ” یک ایده فکری مناسب برای اپراتورهای دیتاسنتر است که برای در نظر گرفتن بهترین رویکرد برای درک و مقابله با اثرات تغییرات اقلیمی بر روی فعالیت‌های حوزه فناوری اطلاعات در عصر حاضر، باید چراغ راه قرار گیرد.
تغییرات آب و هوایی در سطح جهانی دستخوش تغییرات تهدیدآمیزی است که از آن جمله می‌توان به گرمای زیاد،طوفان‌های شدید، افزایش سطح دریا و باران اشاره کرد. البته در وسعت کم و به صورت محلی، این تغییرات نمی‌تواند به معنای افزایش سیل و خشک‌سالی مرتبط با گرم شدن دمای زمین باشد.  بنابراین می‌توان درک کرد این تغییرات پیامدهای مهمی را برای زیرساخت‌های عمومی و بناهای دیگر به وجود نمی‌آورد.
موسسه Uptime به اپراتورها و صاحبان دیتاسنتر و مرکز داده‌ها توصیه می‌کند که به ارزیابی امکانات خود بپردازند و مراحل تغییرات آب و هوایی را زیر نظر داشته باشند و خود را با توجه به تهدیدات روزافزون آب و هوایی آماده کنند. این امر باعث می‌شود در صورت وقوع اتفاقات غیرمترقبه، امکان اقدام به‌موقع وجود داشته باشد. امری که به کاهش ریسک ناشی از این تغییرات محیطی که به‌طور بالقوه بر زیرساخت‌های فیزیکی تأثیر می‌گذارد، منجر می‌گردد.

نمایش نتایج جستجوی انجام‌شده صنعت دیتاسنتر

در نظرسنجی سال 2018 که  از صاحبان و اپراتورهای مراکز داده و دیتاسنتر انجام گرفت  ، درباره تغییرات آب و هوایی و چگونگی انجام آن در فرآیندهای زیربنایی و برنامه‌ریزی برای مقابله با آن‌ها سؤال شد

صاحبان و اپراتورها باید براساس آخرین الگوهای آب و هوایی طرح‌های خود را به‌روزرسانی کنند.

برای شروع، اپراتورهای مراکز داده و دیتاسنترها باید تلاش کنند تا بستری را فراهم کنند که سازگاری خدمات با تغییرات آب و هوایی را در نظر بگیرند. بسیاری از امکانات طراحی شده جهت مقابله با سیل، طوفان، خشک‌سالی، و یا حوادث آتش‌سوزی برای سال‌ها پیش بوده و این امکانات ممکن است ظرفیت کافی برای پاسخگویی برخی از نیازهای جدید را نداشته باشد.نیاز به خنک‌کننده‌ها با افزایش دما بیشتر شده است. ممکن است ظرفیت‌های اضافی خاص به خوبی با نیازهای ناشی از تغییرات اقلیمی هماهنگ نباشد.

ارزیابی انعطاف پذیری می‌تواند آسیب‌پذیری و نقاط ضعفی که بیشتر از حد انتظار است را نشان دهد.  برای مثال، یک مرکز داده 20 ساله که در اصل برای مقاومت در برابر طوفان‌ها 100 سال آینده در سال 2000 تعریف شده است، دیگر قادر به مقاومت در برابر سیلاب‌های بزرگ‌تر پیش‌بینی نشده در سال 2020 به عنوان بخشی از یک طوفان 100 ساله نخواهد بود. به عنوان یک نتیجه، رویدادهای 100 سال آینده ،گرما، بارندگی و سیلاب بسیار بیشتر از آنچه امروز انتظار می‌رود و پیش بینی می‌شود خواهد شد. این تهدید تکاملی به این معنی است که مراکز داده با خطرات جدیدی مواجه می‌شوند، اگر برنامه‌ریزی و کاهش آسیب‌ها بخشی از روند برنامه‌ریزی آینده باشد این اتفاق رخ نخواهد داد.

ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب پیشگیرانه عمل می‌کنند ، اما هنوز هم در معرض خطر هستند.

هیچ راه میانبری دراین تحقیقات پیشنهاد نمی‌شود . انتقال اطلاعات از یک مرکز به یک مرکز میزبانی وب، لزوماً خطر سازمان را کاهش نمی‌دهد.  امکانات میزبانی وب هم می‌تواند در برابر طیف گسترده‌ای از اثرات تغییر آب و هوا آسیب‌پذیر باشد، و این ارائه‌کنندگان باید قبل از امضای قراردادهای میزبانی، درست مانند هر فرآیند ارزیابی سایت دیگر، تحت ارزیابی قرار گیرند.
با توجه به نظرسنجی 2018 موسسه Uptime، بسیاری از ارائه‌دهندگان میزبان تغییرات اقلیمی را بسیار جدی می‌گیرند. این نظرسنجی نشان داد که ارائه‌دهندگان خدمات میزبانی وب بسیار بیشتر از هر جای دیگر ،اقدامات مختلفی را برای تحولات و تغییرات اقلیمی در نظر گرفته یا انجام داده‌اند.

datacenter

مراکز داده جزو یکی از حیاتی‌ترین بخش‌های یک سازمان یا شرکت یا حتی یک کشور هستند. اگر دیتاسنترها با تغییرات جوی دچار نقصان و خسارت شوند و یا مثلاً با یک سیل گسترده در محاصره آب قرار بگیرند، بسیاری از کسب‌وکارها و اتصالات شبکه‌ای مختل می‌شود.ممکن است عملیات سوخت‌رسانی یا حتی کار کارمندان نیز با اختلال مواجه شود و تهدیدات دیگری که در انتظار است رخ دهد. همیشه باید گزارش‌ها سازمان هواشناسی و دیگر سازمان‌ها را جدی گرفت و قبل از بروز حادثه تمهیدات لازم جهت جلوگیری از هرگونه خسارت را اندیشید.
تغییرات آب و هوا بدان معنی است که ارزیابی انعطاف پذیری دیتاسنتر نمی‌تواند فقط یک‌بار اتفاق بیفتد و باید انعطاف پذیری مراکز داده در مواجهه با تغییرات آب و هوایی به اندازه کافی بررسی شود و با تغییر الگوهای آب و هوایی، برنامه‌ریزی فشرده محلی و دولتی و ارتباطات و زیرساخت‌های محلی به‌روز شود.
اکنون زمان برای ارزیابی تهدیدات تغییرات اقلیمی بر مبنای محل قرارگیری دیتاسنترهاست.  اپراتورهای مرکز داده این وظیفه را دارند تا به‌طور کامل بدانند که چگونه تغییرات آب و هوایی بر تأسیسات و مشتریان آن‌ها تأثیر می‌گذارد.  درک این موضوع مهم است اپراتور بداند که ترکیبی از راه‌حل‌ها برای پاسخگویی به نیازهای کنونی آن‌ها مناسب است و راه‌حل‌های اضطراری را برای مواقع ضروری قراردهند.

برگرفته از سایت journal.uptimeinstitute.com

Rate this post

نظر شما چیه؟

20 − شانزده =