22.6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

سیاه چاله تاریکی قابل رویت | اولین عکس از سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری

سیاه-چاله

ستاره شناسان اولین عکسی که تاکنون از سیاه چاله گرفته شده است را منتشر کردند.

برای سالیان زیاد سیاه چاله ها در انزوای هستی به دور از دانش بشری به حیات دورافتاده خود ادامه می دادند تا اینکه تصورات هنری با یاری جلوه های ویژه کامپیوتری توسط کریستوفر نولان به کار گرفته شد تا فیلمی تحسین بر انگیز در مقیاسی جهانی به نام میان ستاره ای یا Interstellar ساخته شود و به واقعیت های پنهان این فضا بپردازد. ما چیزی را مشاهده کردیم که فکر می کردیم قادر به دیدن آن نیستیم؛ این سخنی است که شب دولمان (Shep Doeleman) مدیر این پروژه ستاره شناسی در مرکز استرو فیزیک هارواد روز چهارشنبه مصادف با 15 آپریل 2019 در کنفرانس خبری در واشنگتن عنوان کرد.
ستاره شناسان بعد از تلاش های فراوان توانستند بعد از سال ها تحقیق و پژوهش به فناوری هایی دست پیدا کنند که حالا در سال 2019 بتوانند تصویری از یک سیاه چاله را در معرض دید عموم قرار دهند. درباره این عکس مطالب فراوانی در فضای رسانه های مختلف بیان شده است اما لازم است در مورد این کاوش مسائل دیگری را مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال فرضیه انیشتین در مورد خمیدگی فضا – زمان در نزدیکی افق رویداد، با نام سیاه چاله بیان شده است که به صورت های دیگری نیز به اثبات رسیده بود.

سیاه چاله

شاید این نکته در این میان مورد توجه قرار نگرفته است که به واقع تصویر برداری از چیزی که همه چیز حتی نور و فوتون را نیز به داخل خود می کشد چگونه ممکن شده است. اما در واقع این تلسکوپ ها نور اطراف سیاه چاله را که به ما میرسید عکس برداری کردند و قسمتی که نورهم نمی تواند داخل آن شود در واقع حفره ای دایره ای شکل بود به رنگ سیاه دیده می شود. در مرکز سیاه چاله ، تجمع نیروهای گرانشی چنان خمشی را در فضا – زمان ایجاد می کند که همه چیز حتی نور هم به دام می افتد. بر اساس نظریه نسبیت آلبرت انیشتین ماده در فضا – زمان و در داخل سیاه چاله نهایتا به آخر راه خود می رسد و مانند یک رویا نابود می شود.

در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که در راستای اجرای این پروژه شش مرکز در نقاط مختلف دنیا (اسپانیا-شیلی-مکزیک-قطب جنوب-هاوایی-آریزونا آمریکا) با استفاده از رادیوتلسکوپ داده های خروجی از سیاه چاله مرکزی کهکشان راه شیری را رصد کردند. با توجه به اینکه اجرام بسیار بزرگ با چگالی بسیار زیاد خمیدگی زیادی در فضا-زمان ایجاد می کنند، از این روز امواج تحت تاثیر این گرانش بسیار قوی، از نقاط خیلی دورتر قابل رصد خواهد بود و بر همین اساس افق رویداد سیاه چاله نیز آشکار شد و یکباردیگراین نظریه  صدسال گذشته انیشتین به اثبات رسید. لازم است بدانید در این پژوهش دانشمندان توانستند موج گرانشی و اندازه حاصل از برخورد دو سیاه چاله را به طور مستقیم اندازه گیری کنند.

و در آخر سخن را با ذکر جمله ای از پدرو فریدا، استاد دپارتمان اختر فیزیک دانشگاه آکسفورد به پایان می بریم که می گوید: ” حاصل این پژوهش نشان داد که گرانش (Gravity) مشمول نظریه همگانی نسبیت انیشتین است و نه قانون نیوتن که درباره ی نیروی جاذبه همگانی است.”
این مطلب که روز گذشته مجددا به اثبات رسید موضوع جدیدی نیست، پیش تر در سال 1915 درباره این موضوع آگاهی وجود داشته است امام علم و تکنولوژی این پدیده را در فاصله نزدیک به یک سیاه چاله اندازه کرده است.

Rate this post

نظر شما چیه؟

15 − سیزده =