12.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

ماشین مجازی یا Virtual machine چیست

ماشین مجازی چیست

یکی از بحث هایی که همیشه در راه اندازی شبکه و بستر شبکه مورد توجه قرار می گیرد ماشین های مجازی و مجازی سازی سرور می باشد . در این مقاله قصد داریم که آموزش دهیم ماشین مجازی چیست و چه کاربردی دارد با تکی دیتا همراه باشید .

ماشین مجازی چیست؟


Virtual Machine یا ماشین مجازی یا به اختصار VM در واقع یک سیستم عامل است که بر روی یک نرم افزار مجازی ساز که در اصطلاح Hypervisor نام دارد نصب میشود و به شما این امکان را میدهد تا مانند یک کامپیوتر واقعی یا همان ماشین فیزیکی با آن کار کنید. ماشین های مجازی که در نرم افزار Hypervisor نصب میشوند در واقع از سخت افزار های سیستم اصلی تان برای کارکردشان استفاده میکنند به این معنی که CPU ، حافظه RAM ، هارد دیسک ، کارت گرافیک ، کارت صدا ، کارت شبکه همه و همه بصورت اشتراکی از سیستم اصلی یا Host شما میتواند در اختیار ماشین های مجازی تان قرار بگیرد. شما در نرم افزار Hypervisor پلتفرم های مختلفی از قبیل سیستم عامل ویندوز ، سیستم عامل لینوکس ، MAC OS و … را میتوانید نصب و اجرا کنید. کاملاََ روشن و آشکار است که تکنولوژی مجازی سازی در کاهش هزینه های استفاده همزمان از چندین کامپیوتر فیزیکی نقش بسزایی ایفا میکند زیرا شما به جای خرید چندین کامپیوتر و نصب سیستم عامل روی آنها براحتی میتوانید یک نرم افزار مجازی ساز مثل VMware Workstation را روی سیستم عاملی مانند ویندوز کنید و هر چند تا که دلتان میخواهد میتوانید سیستم عامل های مختلف نظیر ویندوز ، لینوکس و … را روی نرم افزار مجازی ساز یا همان Hypervisor ( که در واقع VMware Workstation است ) نصب و به طور همزمان استفاده کنید. استفاده از ماشین های مجازی به دلیل عدم وابستگی مستقیم به سخت افزار میتواند علاوه بر صرفه جویی در هزینه های خرید سیستم فیزیکی همچنین میتواند در صرفه جویی در مصرف برق نیز نقش مهمی ایفا کند زیرا تمام ماشین هایتان در یک ماشین فیزیکی (Host) به صورت یکجا در اختیار شما قرار میگیرد.

مزایای استفاده از ماشین مجازی


استفاده از ماشین های مجازی همچنین میتواند در آسان تر مدیریت کردن سیستم های مجازی تان به شما کمک کند زیرا ماشین های مجازی به دلیل عدم استفاده مستقیم از سخت افزار ، Fail یا خراب نمیشوند. محیط های مجازی در سادگی تهیه نسخه Backup از سیستم های مجازی ، disaster recovery یا بازیابی فاجعه ، توسعه ماشین های مجازی و انجام کار های مربوطه به مدیران شبکه کمک شایانی میکنند. استفاده از نرم افزار مجازی سازی برای نصب و اجرای ماشین های مجازی یا Virtual Machines نیاز به سخت افزار های خاصی ندارد اما خب در هر حال بایستی حتماََ CPU کامپیوتر شما از تکنولوژی مجازی سازی بهره مند باشد تا بتوانید از تکنولوژی مجازی سازی در سیستم تان استفاده کنید. این را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از تکنولوژی مجازی سازی نیازمند حافظه RAM نسبتاََ زیادی ( حداقل 4 گیگابایت ) را میطلبد زیرا در غیر این صورت در اختصاص دادن حافظه به ماشین های مجازی تان به مشکل میخورید و این خود پارامتر بسیار مهمی بعد از در اختیار داشتن یک CPU نسبتاََ قدرتمند و پشتیبانی کننده از تکنولوژی مجازی سازی میباشد. یکی از قابلیت های خوب استفاده از ماشین های مجازی این است که گاشین های مجازی یا به اختصار VM ها براحتی میتوانند Move یا انتقال داده شوند و حتی کپی نیز بشوند. اختصاص دادن Resource ها ( پردازنده ، حافظه RAM ، کارت شبکه و … ) به ماشین های مجازی بایستی به صورت متوازن باشد تا حداقل فشار بر روی سیستم Host تان بیفتد پس متخصصان IT بایستی حتماََ این نکته را مد نظر داشته باشند.

منبع

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

مجازی سازی اتاق سرور | مفاهیم؛کاربردها و مزایا

زاهد

نظر شما چیه؟

بیست − یک =