19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

کف کاذب دیتاسنتر | مزایا و کاربردها

کف کاذب دیتاسنتر

چرا کف کاذب دیتاسنتر ضروریست

اگر شما به جزئیات زیرساخت‌های فیزیکی دیتاسنتر-مراکز داده توجه کنید، متوجه می‌شوید که تمام زیرساخت‌ها دارای کف کاذب هستند،چیزی که باعث بالاتر قرار گرفتن کف از حد معمول می‌گردد. اما فکر می‌کنید واقعاً دلیل وجود کف کاذب دیتاسنتر چیست ؟

به‌طورکلی به علت ایجاد فضای بین سطحی ایجاد شده ، می‌توان یک فضای کافی برای قرارگیری و کارگذاری کابل‌های ارتباطی برای مرکز داده – دیتاسنتر ایجاد کند. کف کاذب می‌تواند فضای لازم برای انتقال هوای سرد به تمام رک‌ها را به‌آسانی فراهم کند.  طبق استانداردهای ابلاغی معمولاً کف باید چندین اینچ فاصله داشته باشد، بنابراین در طراحی دیتاسنتر مبنا طراحی، قرار گرفتن یک‌فاصله چند اینچی در زیر دیتاسنتر هست.

کف-کاذب

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مهم‌ترین قسمت مورد توجه برای بخش‌های مختلف دیتاسنتر- مرکز داده بحث هزینه است. در واقع  افزودن همین کف کاذب دیتاسنتر چندین اینچی، یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌هاست و باعث می‌شود در نهایت هزینه‌های جاری و هزینه‌های سرمایه‌ای دلاری را کاهش داد . اگرچه روند ساختن کف کاذب و ساخت‌وسازهای مربوط به آن، نیاز به پول بیشتری دارد اما در بلندمدت سرمایه‌گذاری بالقوه‌ای را به وجود می‌آورد و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌گردد.  با ساخت این بخش مهم از دیتاسنتر این اجازه به ما داده می‌شود تا دست آوردهای کارآمدتری ایجاد کنیم و به طور چشمگیری هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهیم.

در عین حال، کف کاذب دیتاسنتر مزایای دیگری نیز دارد. از جمله اینکه کف کاذب می‌تواند مقدار گرمای ایجاد شده در داخل سرورها را به سمت دستگاه خنک‌کننده منتقل کند، این هوا توسط سیستم خنک شده و دوباره به چرخه باز می‌گردد . با ایجاد این محیط، هزینه عملیاتی می‌تواند کاهش یابد. همچنین اجازه می‌دهد تا مدیریت کابل مؤثرتر باشد.
یکی دیگر از مزیت‌های اصلی این مدل از اجرا این است که به‌صورت چشمگیری قابلیت کنترل بخش‌های مختلف و خنک‌سازی را افزایش می‌دهد.  به زبان ساده می‌توان گفت قراردادن کـف کـاذب، کار را برای تکنسین‌های بخش IT جهت کنترل و نگهداری سرور بسیار آسان‌تر می‌کند. با ساخت کف کاذب دیتاسنتر ، ایجاد راه‌حل‌های خنک‌سازی بسیار ساده‌تر است زیرا با ایجاد فضای خالی جهت قرارگیری تجهیزات خنک‌سازی، بار حرارتی کمتر شده و کارایی افزایش می‌یابد.

از دیگر مزایای استفاده از کف کاذب دیتاسنتر می‌توان به امکان ترکیب طراحی جهت صرفه‌جویی در انرژی و سازگاری با محیط اشاره کرد. همچنین این سیستم امکان ایجاد تغییرات فنّاورانه در آینده را نیز به آسانی فراهم می‌سازد. وجود کف کاذب می‌تواند توانایی ساخت انواع روش‌های خنک‌سازی را در اختیار تکنسین‌ها قرار دهد . خنک‌سازی بر پایه آب یکی از این راه حل هاست. توانایی در جداسازی آسان کابل‌ها و آزادی عمل برای قطع و وصل کابل‌ها در هر زمان نیز جزوی از مزیت‌های وجود کف کاذب در دیتاسنتر یا اتاق سرور است.
در آخر می‌توان ذکر کرد که وجود کف کاذب دیتاسنتر تنها برای یک منظور طراحی نشده است. در واقع وجود کف کاذب مزیت‌های گوناگونی دارد که در ساخت و طراحی دیتاسنتر جهت ارائه بهترین خدمات به کاربران، بسیار حیاتی است.

برگرفته از وب سایت www.nexdatacenter.com

5/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

کف کاذب چیست؟ | تاریخچه و انواع کف کاذب را بشناسید

vahid fatehi

سیستم SRG دیتاسنتر

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

10 − نه =