17.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۶
مجله تک دیتا
اخبار جدید

هک واتس اپ و لو رفتن خیانت مدیر آمازون

هک واتس اپ

هک واتس اپ و لو رفتن خیانت مدیر آمازون


هک واتس اپ مدیر وب سایت آمازون در سال 2018 اتفاقی بود که حالا زوایای مهمی از آن منتشر شده است. نشریه National Enquirer در سال 2018 در اقدامی غیراخلاقی، چت های شخصی جف بزوس مدیر عامل شرکت آمازون را فاش کرد؛ مدیرعامل شرکت امازون و ثروتمندترین مرد جهان پس از انتشار این چت ها به دردسر بزرگی افتاد. این نشریه چت هایی منتشر کرد که در اونها جزییات ارتباط جف بزوس با زن دیگری برملا شده بود که در نهایت موجب جدایی وی از همسرش یعنی مکنزی بزوس شد.

‌اما از همان زمان شاعبه ی این موضوع به وجود آمد که این اتفاق به چه علتی به وجود آمد و اینکه نشریه National Enquirer چگونه  توانسته است به چت های شخصی جف بزوس دسترسی داشته باشد؟ ‌

بر اساس گزارش گاردین، این حمله که به هک واتس اپ انجامیده است در ماه می سال 2018 به وقوع پیوسته است که جف بزوس در واتس اپ خود یک پیام از جانب محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، دریافت کرده است. این پیام ظاهرا شامل یک فایل ویدیویی بوده که به یک بدافزار آلوده شده است. طی عملیاتی گویا وی توانسته است طی چند ساعت بخش بزرگی از اطلاعات گوشی جف بزوس را بدزدد. این بدافزار همچنین می‌توانست اطلاعات مهم زیادی را از گوشی بنیانگذار آمازون حذف کند.

البته ‏احتمال وجود دارد که محمد بن سلمان از جاسوس افزار پگاسوس شرکت اسرائیلی NSO برای این هک استفاده کرده است. این جاسوس افزار با استفاده از حفره های امنیتی “روز صفر” واتس اپ برای هک واتس اپ استفاده می کند. در سال های اخیر چندین حفره امنیتی بزرگ در واتس اپ کشف شده است که قبلا توسط این شرکت مورد استفاده قرار گرفته بودند و باعث هک واتس اپ شده است.

هک واتس اپ

‌اما در بحث چرایی این کار شاهزاده سعودی می توان احتمالاتی را در نظر گرفت که از آن جمله می توان گفت که محمد بن سلمان با اینکار خواسته به جف بزوس؛ که همزمان صاحب امتیاز روزنامه واشنگتن پست نیزهست، فشار وارد کرده تا موضع این روزنامه در برابر عربستان نرمتر شود.با اینکه این هک چندین ماه قبل از قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست، صورت گرفته است،اما این اتفاق چنین احتمالی را تقویت می کند. ‌ همانطور که می دانید جمال خاشقچی خبرنگار واشنگتن پست بود و مقالات انتقادی علیه محمد بن سلمان می‌نوشت.

‌البته در ادعایی جدید ‏عربستان در واکنش به این خبر، این ادعاها را مزخرف دانسته است. همچنین شرکت NSO نیز استفاده از جاسوس افزارش درراستای  این هک را تکذیب کرده است، زیرا به گفته این شرکت، جاسوس افزارهای آن شرکت نمیتواند علیه شماره های امریکایی مورد استفاده قرار بگیرند و هک واتس اپ  آن ها را رقم بزند. ‌

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

12 − هشت =