15.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

دیتاسنترهای کثیف | آلودگی با ویسکر

ویسکر

دیتاسنترهای کثیف | آلودگی با ویسکر WHISKERS ZINC


در ساختار دیتاسنتر و اتاق سرور ها، تمیزکاری و آلودگی زدایی به سختی در صدر لیست اولویت های دیتاسنتر قرار می گیرد. شاید برخی از اپراتورها نیز با اکراه این مورد را مورد توجه قرار دهند اما باید همیشه مدنظر  قرار داد که تمیزی دیتاسنترها بسیار اهمیت دارد.

سازندگان تجهیزات الکترونیکی و سرورها و … بسیار قبل تر متوجه شده اند که آلاینده های موجود در هوا ممکن است به سخت افزارهای الکترونیکی آسیب فراوانی برساند .

ویسکرها WHISKERS ZINC

مشکلات بزرگ در سیستم‌های کوچک

چه آلودگی‌هایی می‌توانند بر دیتاسنتر تأثیرگذار باشند؟

این نکته بسیار مهم است که بدانید، ذراتی حتی به‌اندازه نیم میکرون (یک میلیونیوم متر) می‌توانند به تجهیزات مختلف الکترونیکی، سرورها، تجهیزات ذخیره‌سازی و شبکه‌های آن‌ها آسیب جدی برساند و باعث گرم شدن بیش‌ازحد و حتی گاهی باعث اتصال کوتاه و سوختن آن‌ها گردد.

این ذرات می‌توانند از هرکجا وارد شود؛ از کفش بازدیدکننده گرفته تا ذراتی که از هوای داخل مجاری تهویه هوا یا دیوارهای فرسوده سالن دیتاسنتر وارد می‌شوند. منبع دیگر آلایندگی پرزهای فلزی (ویسکر‌های روی) هستند که از اصطکاک قطعات فلزی مورداستفاده در دیتاسنتر به وجود می‌آیند. تمیز کردن ویسکر روی برای هر دیتاسنتری که مشخص شده است دارای آلودگی روی است، الزامی است.

ویسکرهای روی به علت خاصیت رسانایی بالا ممکن است باعث وجود اتفاقات زیادی روی بردهای الکترونیکی گردد. ویسکرهای روی به قدر کوچک هستند که از پالایه‌های ضد گردوغبار معمولی نیز عبور می‌کنند و روی تجهیزات قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از ورود ویسکرها به داخل تجهیزات باید از فیلترهای هپا یا فیلتراسیون HEPA استفاده کرد.

ویسکرها WHISKERS ZINC

ویسکرهای روی به‌طورمعمول 2 میکرون قطر دارند و باگذشت زمان می‌توانند به طول چندین میلی‌متر رشد کنند. آن‌ها وقتی اتم‌های روی از فولاد جدا می‌شوند، به‌طور خودبه‌خود توسعه می‌یابند و پوشش را از سطح با سرعت 250 میکرون در سال دور می‌کنند؛ بنابراین اگر ویسکرها به 500 میکرون برسند تهدیدی برای ریز گردهای می‌شوند و باعث اتصال کوتاه واریانس ولتاژ و اختلاف سیگنال می‌شوند.

ویسکرها  WHISKERS ZINC  به‌طورمعمول در زیر کف کاذب رشد می‌کنند که قسمت زیر آن از جنس استیل گالوانیزه یا روی است که برای جلوگیری از اکسیداسیون از جنس گالوانیزه استفاده‌شده است.

بسیاری از دیتاسنترها، کف کاذب باروکش روی به کار نمی‌برند اما ویسکرها هنوز هم از طریق وسایل دیگری مانند کابل با روکش روی، پیچ و مهره لوله‌های استیل و نرده‌های فلزی وارد دیتاسنتر می‌شوند.
امروزه پاکیزگی به بخش بسیار مهم در طراحی دیتاسنتر تبدیل شده است. به‌طورمعمول دیتاسنترهای ماژولار به‌خوبی مهروموم می‌شوند تا درصد آلودگی را کاهش دهند.
بهترین گزینه این است که کف کاذب را با دقت، ضدعفونی کنید و جایگزین کنید. بااین‌حال، این گزینه، ممکن است هزینه‌بر باشد

ویسکرها WHISKERS ZINC

ویسکر های روی واقعی هستند اما قابل کنترل هستند. بسیاری از شرکت‌ها با موفقیت با این مشکل برخورد کرده‌اند و بدون شک بسیاری دیگر در سال‌های آینده مجبور به مقابله با آن خواهند شد.  حتی اگر مشکلی نداشته باشید، پانل های خود را بررسی کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است در آینده مشکلی وجود داشته باشد، مقداری بودجه به دست آورید تا کف کاذب را جایگزین کنید.

4.3/5 - (6 امتیاز)

نظر شما چیه؟

14 + 17 =