16.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

چرا لینوس توروالدز، خالق لینوکس، علاقه‌ای به دبیان و اوبونتو ندارد؟

سیستم‌عامل لینوکس در حال حاضر محبوب‌ترین سیستم متن باز است. به‌همین دلیل، تعداد نسخه‌های زیادی از آن در قالب اوبونتو، دبیان و … در اینترنت یافت می‌شود. اما شاید برای‌تان جالب باشید که بدانید خالق لینوکس با توجه به‌تعدد این نسخه‌ها از کدام یک استفاده می‌کند و اصولا نظر وی در باره نسخه‌های مختلف لینوکس چیست.

برای 25 سال گذشته، “لینوس توروالدز” سخت در تلاش است تا لینوکس را به‌یک پلتفرم محاسباتی با کارایی بالا و کاربرپسند تبدیل کند. ساخته او در حال حاضر در دسترس تمام عاشقان متن باز است. ساخته‌ای که در قالب بسیاری از توزیعات لینوکس به‌طیف وسیعی از کاربران خدمات می‌دهد.

لینوکس و هر نرم‌افزاری که بر پایه متن باز است از یک ایده کلی پشتیبانی می‌کند: حق انتخاب. این حق انتخاب است که به‌عنوان یک  نیروی محرک قوی برای آن‌ها عمل می‌کند. با توجه به‌توسعه اینترنت، لینوکس‌های بسیار زیادی در محیط آنلاین وجود دارند که قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی مشابه با “دبیان” و “اوبونتو” ارائه می‌دهند.

کلید اصلی تمام سیستم‌های متن باز از جمله گوگل آندروید، کرنل لینوکس است. اما، شاید از خودتان بپرسید که خالق و سازنده لینوکس از چه سیستم‌عاملی استفاده می‌کند. البته، حتما به‌خوبی می‌دانید که لینوس علاقه خاصی به استفاده از “فدورا” در تمام دستگاه‌های متعلق به‌خود دارد اما بعید است که نظریات و عقاید وی را در خصوص محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌های متن باز دسکتاپ یعنی دبیان و اوبونتو بدانید.

نظر لینوس توروالدز درباره دبیان:

جالب است بدانید که به‌عقیده لینوس، نصب دبیان خیلی سخت است. وی در جریان یک مصاحبه که به‌سال 2007 میلادی برمی‌گردد به‌این نکته اشاره کرد. او چند سال بعد از آن مصاحبه، در این خصوص گفت: “خیلی ناراحت و متأسف هستم. شاید دوست نداشته باشید که این حرف را از من بشنوید. ولی دوست دارم نسخه‌ای ارائه دهم که نصب آن، کار ساده و آسانی باشد تا به‌کمک آن بتوانم به زندگی‌ام که همان کرنل است ادامه دهم. “

توروالدز، دبیان را یک تمرین بدون هدف می‌خواند، چون هدف از یک ایجاد یک شاخه جدید ساده‌کردن فرآیندها و هم‌چنین نصب آن است.

نظر لینوس توروالدز درباره اوبونتو:

لینوس در یکی دیگر از مصاحبه‌های خود به اوبونتو لینوکس اشاره کرد. به‌نطر وی، دبیان خیلی فنی است که فهم آن را دشوار می‌کند. اما، از اوبونتو قدردانی می‌کند. چون این نسخه برای کاربرانی که با پیش‌زمینه ویندوز و OS X می‌آیند کار را ساده‌تر می‌کند. با این‌حال، وی هم‌چنان فدورا را به‌اوبونتو ترجیح می‌دهد.

او می‌گوید: “طی چند سال گذشته، چندین بار اوبونتو را تست کردم چون یکی از خوبی‌های اوبونتو ساده کردن کار با دبیان است.”

البته، دبیان بی‌کار ننشسته و مدتی است که روی نصب ساده این سیستم‌عامل کار می‌کند. توسعه‌دهندگان دبیان با تلاش‌های خود موفق شده‌اند نسخه‌ای ارائه کنند که به‌کاربر حق گزینش متن، گرافیک و ویژگی‌های گفتاری را می‌دهد.

Rate this post

نظر شما چیه؟

ده + یازده =