19.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۲۸
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

10 شرکت برتر دیتاسنتر در جهان و آنچه باید درباره آن‌ها بدانید

10 شرکت برتر دیتاسنتر

10 شرکت برتر دیتاسنتر در جهان


در این مقاله می‌خواهیم از 10 شرکت معروف دیتاسنتر و مرکز داده جهانی بگوییم. در این فهرست، اولویت‌بندی خاصی صورت نگرفته است و قرار گرفتن در صدر فهرست لزوماً به معنای بهترین بودن نیست. با توجه به ظهور فن‌آوری‌های جدید و ساخت‌وسازها و افزایش تقاضای جهانی، بازار مراکز داده در طی چند سال گذشته در حال رونق و تحول تاریخی است، این در حالی است که شرکت‌های پیشرو مرکز دیتاسنتر با سرعت قابل‌توجهی در حال رشد هستند.

در حقیقت، محبوبیت روزافزون اینترنت اشیاء (IoT)، فضای ذخیره‌سازی ابری و سایر فناوری‌های ابری، بزرگ‌ترین ارائه‌دهنده مراکز داده را وادار به انطباق خود با این شرایط کرده است. درنتیجه، صنعت مرکز داده بسیار رقابتی شده است و موج ادغام خدمات مختلف باعث تقاضای بیشتر برای دیتاسنتر و مرکز داده‌شده است. در این مقاله به بررسی ده مورد از مشهورترین دیتاسنتر و مرکز داده‌های جهانی پرداخته‌ایم.

دیتاسنتر-گوگل

گوگل

گوگل پیشتاز در بازار زیرساخت‌های مرکز داده و دیتاسنتر است و بادید یک شبکه‌ی جهانی بزرگ، ساختاری با مقیاسی بزرگ و دقت و کارایی بالا را راه‌اندازی کرده است.دیتاسنترها و مراکز داده شرکت گوگل یکی از بزرگ‌ترین خدمات دهندگان جهانی است که مقادیر عظیمی از داده‌ها دیجیتال را در خود جای‌داده است. دیتاسنترهای این شرکت با بهره‌گیری از زیرساخت‌های شبکه داخلی و خارجی، نودهای حساب‌شده، دستگاه‌های کنترل شرایط محیطی جهت تعادل در میزان رطوبت و سرمایش سیستم‌ها و نرم‌افزارهای کنترل‌کننده توانسته بهترین شرایط را ایجاد کند.

 یکی از بزرگ‌ترین مراکز داده Google در Dallas آمریکا واقع در اورگان قرار دارد. برخی از نرم‌افزاری که گوگل در زیرساخت‌های مرکز داده خود استفاده می‌کند شامل گوگل وب سرور (GWS)، سیستم‌های ذخیره‌سازی ازجمله Google File System، BigTable، Spanner، Google F1 و موارد دیگر است. گوگل در نظر دارد تا در پایان سال جاری میلادی، پنج مرکز داده جدید را به همراه سه کابل زیردریایی بسازد تا شبکه جهانی خود را گسترش دهد و آن را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مرکز داده تبدیل کند.

aws-datacentre

وب‌سرویس شرکت آمازون

شرکت آمازون (AWS) در سال 2006 وارد دنیای پردازش ابری شد و زیرساخت ابری را ایجاد کرد که به شرکت‌ها امکان می‌دهد با خیال راحت و روندی سریع‌تر به نوآوری‌ها و خلاقیت‌های خود ادامه دهند.  این شرکت که جزو 10 شرکت برتر دیتاسنتر است با اجرای کنترل‌ها، ساخت سیستم‌های خودکار و تحت بازرسی‌های شخص ثالث به‌طور مداوم در حال نوآوری سیستم‌ها و طراحی مراکز داده خود برای محافظت از آن‌ها در برابر خطرات طبیعی بوده است.  امروز، AWS آمازون دارای یک بستر زیرساخت ابری بسیار معتبر و کم‌هزینه است که هزاران مشاغل در 190 کشور جهان در اروپا، برزیل، استرالیا، سنگاپور، ژاپن و ایالات‌متحده را پوشش می‌دهد.

reality

دیتاسنتر Digital Realty

یکی دیگر از 10 شرکت برتر دیتاسنتر digital realty است که با دارا بودن مشتریان داخلی و بین‌المللی به پشتیبانی از طیف وسیع صنایع ازجمله فناوری اطلاعات، خدمات مالی، تولیدی، انرژی و شرکت‌های اینترنتی، می پردازد و باعث شده است این شرکت به یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان مرکز داده و فروش عمده در جهان تبدیل‌شده است.

این شرکت با سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات دارای بیش از 101 ملک با بیش از 26 میلیون فوت مربع فضای اجاره‌ای است که شامل دیتاسنترهای شرکت‌های بزرگ و مشتریان صنعت فناوری است. این شرکت با بیش از 210 دیتاسنتر در 15 کشور دنیا در همه 5 قاره یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌سازی‌ها دیتاسنتری جهانی را دارا است

Equinix

Equinix

 Equinix یکی از شرکت‌های رو به رشد در بحث مرکز داده است که از سال 1998 با چشم‌انداز ایجاد بازار آنلاین شروع به کارکرد و بستری را فراهم نموده است که در آنجا اکوسیستم اطلاعات محور می‌تواند به رشد قابل‌توجهی دست یابد. امروزه، این شرکت سهم مهمی در اقتصادهای شرکت‌های مختلف و بخش‌های دیجیتال ازجمله شبکه، رسانه‌های دیجیتال، خدمات ابری و خدمات مالی را دارا است و در بیش از 45 بازار در مناطق مختلفی از آمریکا و آسیا و استرالیا سهم مهمی جهت حفاظت از اقتصاد دیجیتال شرکت‌ها دارد.

مشتریان این شرکت شامل ارائه‌دهندگان محتوا (eBay, Netflix, and DIRECTV)،خدمات ابری و IT  (Microsoft, Amazon.com, and Salesforce.com)، اپراتورهای (Comcast, AT&T, and BT) هستند.

 امروز Equinix با حدود 200 دیتاسنتر و مرکز داده در سراسر جهان فعالیت می‌کند.

دیتاسنتر-مایکروسافت

Microsoft

شرکت مایکروسافت، غول کامپیوتری و جزو 10 شرکت برتر دیتاسنتر است، که بیش از 25 سال است که زیرساخت مراکز داده را ایجاد و مدیریت می‌کند.مراکز داده این شرکت ارائه‌دهنده‌ی زیرساخت‌های ابری بیش از 200 نرم‌افزار مایکروسافت است. نرم‌افزارهایی از قبیل سایت MSN و BING،365، Skype، Xbox Live، OneDrive  و Microsoft Azure .

زیرساخت‌های شرکت مایکروسافت از مجموعه‌ای گسترده با بیش از 100 مرکز داده، شبکه‌های توزیع محتوا، سرورهای محاسبات لبه یا EDGE، یک‌میلیون سرور و شبکه‌های فیبر نوری تشکیل‌شده است که بیش از یک میلیارد مشتری را از طریق بستر ابری خود در سرتاسر جهان پشتیبانی می‌کنند. مایکروسافت با مشتریان خود، از بزرگ‌ترین شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در جهان گرفته تا افراد و مشاغل کوچک، یکی از رهبران بازار دیتاسنتر است که هرلحظه در حال رشد است.

پلتفرم ابری این شرکت بانام Microsoft Azure برای ایجاد و مدیریت خدمات و برنامه‌های کاربردی از طریق شبکه جهانی مراکز داده با مدیریت مایکروسافت ایجادشده است. مایکروسافت آژور یک پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت است که برای ایجاد، توسعه و مدیریت اپلیکیشن‌ها از طریق یک شبکه جهانی از مراکز داده تحت مدیریت مایکروسافت است. مایکروسافت اَژور این قابلیت را دارد که اپلیکیشن‌ها را توسط زبان‌ها، ابزارها و چهارچوب‌های مختلفی ایجاد کرده و به توسعه‌دهندگان امکان ادغام اپلیکیشن‌های عمومی خود را در محیط فناوری اطلاعات موجود می‌دهد.

APPLE

همه ما با محصولات اپل آشنایی داریم و می‌دانیم این شرکت درزمینهٔ ساخت گوشی تلفن همراه و موسیقی دیجیتال از پیشگامان این صنایع است. طی این سال‌ها شرکت اپل با محصولاتی از قبیل iPhone,iPad,iTunes توانسته بسیاری از مردم جهان را تحت تأثیر قرار داده و مشتریان خود کند.
بااین‌وجود، این غول فناوری هم‌زمان با پیشرفت در بازار تلفن‌های هوشمند، به‌سرعت زیرساخت‌های مرکز داده خود را نیز گسترش می‌دهد تا بتواند خدمات اینترنتی فعلی و آینده خود، ازجمله i Cloud را پشتیبانی کند. اپل از امکانات دیتاسنتر و مرکز داده خود در هر دو سواحل آمریکا بهره می‌برد. این شرکت دارای مراکز داده در کالیفرنیا، نوادا، کارولینای شمالی و اورگان می باشد.

علاوه بر این، این شرکت به دنبال راه‌اندازی مراکز داده جدید در اروپا است. اپل همچنین سال گذشته برنامه‌هایی را برای ساخت یک مرکز داده در چین با همکاری یک شرکت چینی اعلام کرد اما با ورود ترامپ به کاخ سفید و تحریم همکاری شرکت‌های آمریکایی با شرکت‌های چینی، این امر به تعویق افتاد. اپل همچنین اعلام کرد که طی 5 سال آینده 10 میلیارد دلار برای مراکز داده و دیتاسنتر هزینه خواهد کرد.

china-telecom

China Telecom

China Telecom یکی از ارائه‌دهندگان پیشرو در جهان است و یکی از شرکت‌های خدمات ارتباطی و اپراتور تلفن چین و دومین شرکت بزرگ جهانی است. این شرکت در طی روند روبه رشد خود در بازارهای آمریکا و اروپا با تأسیس شعبات مختلف نفوذ کرده و خدمات خود را گسترش داده است. امروزه، China Telecom در بیش از 27 کشور دارای شرکت‌های وابسته است و بیش از 9 ترابایت ظرفیت در پهنای باند اتصال بین‌المللی را در اختیار دارد. این شرکت همچنین دارای 33 کابل زیردریایی است.

China Telecom به‌عنوان بخشی از استراتژی توسعه خود، قرار است در هنگ‌کنگ مراکز داده‌ی با ظرفیت بالا ایجاد کند. پروژه‌ای 360 میلیون دلاری با 75،000 فوت مربع که آن را به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مرکز داده در جهان تبدیل می‌کند.

China-Unicom

China Unicom

China Unicom در سال 1994 به‌عنوان یک اپراتور تلفن همراه و خدمات دهنده GSM تأسیس شد و به یکی از بزرگترین شرکتهای مرکز داده و ارائه دهندگان مخابراتی در جهان و یک رهبر بزرگ در بازار رو به رشد چین، تبدیل شد. این شرکت در حال حاضر طیف گسترده‌ای از خدمات ازجمله ارتباط داده، شبکه تلفن همراه GSM، تلفن IP و خدمات اینترنتی را در چین ارائه می‌دهد. شرکت Unicom به‌تازگی دو دیتاسنتر و مرکز داده بزرگ با مساحت بیش از 600000 مترمربع و بیش از 12،000 رک ایجاد کرده است.

این مراکز داده که جزو 10 شرکت برتر دیتاسنتر است، برای ارائه خدمات به مرکز داده‌های سطح بالا و سیستم‌های رایانش ابری برای شرکت‌ها، آژانس‌های دولتی داخلی و شرکت‌های برتر اینترنتی ساخته‌شده‌اند. این شرکت اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد در چند سال آینده در تعداد زیادی از مراکز داده لبه یا EDGE سرمایه‌گذاری وسیعی انجام دهد وبه عنوان بخشی از نوسازی شبکه به ارائه خدمات تلفنی 5G بپردازد.

ibm-datacenter

IBM

IBM، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات و مراکز داده، اخیراً به‌طور چشمگیری روی سرویس‌های ابری و زیرساخت‌های دیتاسنتر و مرکز داده خود تمرکز کرده است. ای‌بی‌ام شرکت‌هایی را که هدف آن‌ها مدرن سازی قسمت سنتی کارشان است به‌طور قابل‌توجهی موردتوجه قرار می‌دهد. در حال حاضر، IBM دارای سرعت اتصال بیش از 2600 گیگابایت بر ثانیه بین دیتاسنترها و مراکز داده و PoP های شبکه است. همچنین، شبکه IBM دارای سرعت اینترنت 2500 گیگابایت در ثانیه است.

IBM درصدد افزایش شبکه جهانی مرکز داده خود است و درنتیجه، این شرکت در حال دستیابی به مراکز بزرگ داده در ایالات‌متحده، اروپا و آسیا و استرالیا است. شرکت IBM در اروپا، مراکز داده خود را در لندن و فرانکفورت راه‌اندازی کرده است. این شرکت در ایالات‌متحده در حال اضافه کردن مراکز داده در دالاس است. این شرکت همچنین مراکز داده خود را در سیدنی، استرالیا و توکیو ژاپن نیز تأسیس می‌کند.

NTT-Communications

NTT Communications

 NTT ارتباطات، یکی از ارائه‌دهندگان برجسته راه‌حل‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات و بزرگ‌ترین شرکت‌های مرکز داده در ژاپن و در سراسر جهان است. خدمات این شرکت برای مشتریان شرکت شامل طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌ها از قبیل ارتباطات وب، مرکز تماس با ما و ارتباطات CRM ، ارتباطات ویدئویی، خدمات انتقال داده شبکه IP، خدمات مراکز داده و راه‌حل‌های امنیتی و … است.

شبکه‌های آن‌ها بیش از 190 کشور در سراسر جهان را پوشش می‌دهند، پوشش گسترده‌ای در منطقه آسیا اقیانوس آرام. این شرکت در ساخت و ارائه خدمات مراکز مدرن و بسیار ایمن در سراسر جهان بسیار موفق عمل کرده است.شما از برندهایی که در این مقاله معرفی کرده‌ایم اطلاعاتی دارید؟ ممنون می‌شویم نظراتتان را در پایین‌تر با ما و دیگر خوانندگان این مطلب، در میان بگذارید.

Instagram.com/tekdataco
5/5 - (2 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

انواع مرکز داده و دیتاسنتر

vahid fatehi

استانداردهای اتاق سرور

vahid fatehi

زیر ساخت مرکز داده , دیتاسنتر

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

10 + دو =