6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی مقالات تخصصی

6 نکته برای داشتن دیتاسنتر استاندارد و سبز با کارایی بالا

با یکی از مقاله های دیتاسنتر در خدمت شما هستیم در تک دیتا مقاله های زیادی در باره دیتاسنتر ها و اتاق سرور منتشر کردیم مقاله هایی در رابطه با کاهش مصرف برق دیتاسنتر , سیستم های کولینگ و …. در این مقاله میخواهیم نکته هایی را به شما آموزش دهیم که بتوانید به راحتی دیتاسنتر خود را به یکی از حرفه ای ترین مراکز داده تبدیل کنید . با تک دیتا همراه باشید . و سعی کنید این نکته ها را در اتاق سرور و دیتاسنتر خود رعایت کنید تا بازدهی دیتاسنتر خود را بالا ببرید .

تهویه هوا بسیار مهم است


همان طور که میدانید تهویه در تمامی نجهیزات الکترونیکی مهم است و هرچقدر تجهیزات شبکه در هوای مساعد تری قرار بگیرند توان پردازشی بالا تری دارند مطمئن  شوید که از کف زمین تا حداقل 50 سانتیمتر به بالا حتما جریان هوا بر قرار باشد.حتما با یک CFM متر جریان هوا رو چک کنید.
در کف دیتا سنتر ها از Flow tile یا کاشی های جریان هوا استفاده کنید که قابلیت تغییر داشته باشند و و به هیچ عنوان از سرامیک و با چوب برای پوشناندن زمین استفاده نکنید .

 الگوریتم جریان هوا را چک کنید


حتما پس از چند بار تاکید متوجه شده اید که کولینگ و تهویه اتاق سرور و دیتاسنتر بسیار مهم است در این جا باید یک نکته را توجه کنید . دیتا سنتر را طوری طراحی کنید که هوای برگشتی از دیتا سنتر دوباره با جریان هوای ورودی برخورد نداشته باشه شما میتوانید از سیستم تهویه مرکزی و اگزوز مرکزی با سیستم داکت مجزا استفاده کنید.

و بازهم خنک نگه داشتن تجهیزات


هر شیاری و باز بودنی حتی کوچکترین درز – بر روی کارایی و راندمان اتاق سرور شما تاثیر میگذارد.مطمئن بشوید که تمامی فضاهای رک هایی که استفاده نمیشوند و حتی فاصله بین رک ها و شل بین کابینت ها کاملا مسدود شوند.  بعضی از تجهیزات شبکه مانند سرور ها ممکن است که ورودی و خروجی هوای متفاوتی داشته باشند همین امر باعث اختلال در مدیریت گرما خواهد شد در این صورت سعی کنید تجهیزات را به طور موازی قرار دهید .

سیستم مهار ناحیه هوای گرم رو قبل ازمهار ناحیه هوای سرد براش برنامه ریزی کنید و مورد توجه قرار بدین..طراحی شما به نحوی باشه که برنامه اصلی ,خروج هوای گرم از محیط باشه تا انتقال هوای خنک به دیتاسنتر. حتما سیستم هوای سرد رو طوری تنظیم کنید که محدوده دمایی بالا تری رو پوشش بده و روشن شود مثلا بر روی 13 درجه سانتیگراد و هیچ وقت بر روی دماه ای پایین تر تنظیم نشود زیرا پدیده ای را به وجود می آورد به نام HOTSPOT که هوای گرم خروجی از ازدستگاه ها بین هوای سرد بدنه رک و محیط بیرون حبث میشود و به سیستم تهویه منتقل نشده یا بعضا هوای سرد از تهویه خارج میشه و بحران دما پدیدار میشود..همیشه بهترین گزینه این هست که نسبت به قطعات سیستم تهویه به نحوی طراحی شود که جران هوای سرد از سمت جلو و کاشی های کف جلو رک باشند و سیستم مکش هوا از سمت پشت و کاشی های هوای پشت باشند یا تهویه سقفی .بهترین گزینه برای تنظیم هوای داخل دیتا سنتر این است که اختلاف دمای چندانی با هوای بیرون از ساختمان نداشته باشد تا کمپروسور های سیتم HVAC کمتر کار کنند و انرژی کمتری مصرف شود و همچنین منطقه دمای سرد ومنطقه دمای گرم از هم جدا باشند در منطقه هوای سرد یا Cold aisle ناحیه کاری تبدیل به بخش گرم میشود و فضای داخل رک سرور ها به بخش سرد تبدیل میشود و در ناحیه هوای گرم یا Hot aisle درست عکس این سیستم هست که باید برای هر قسمت طراحی تهویه جداگانه انجام شود.

استاندارد های دیتاسنتر

پشتیبانی و نظارت مداوم


این نکته شاید از دیگر نکته های از اهمیت بالایی داشته باشد امروزه سازمان هخا و شرکت های بزرگی دیده می شود که برای هزینه های نگهداری دیتاسنتر و مراکز داده هزینه های سنگینی پرداخت میکنند ولی بازدهی مطلوبی نمیگیرند دربیشتر ئرژه های دیده شده است بازدید از روند ماری تجهیزات حتی 4 ماه یک بار هم صورت نمیگیرد در این صورت به راحتی سلامتی و عمر مفید تجهیزات شما کاهش پیدا خواهد کرد و دیتاسنتر شما به روزهای پایانی و مرگ نزدیک تر می شود  . طبق استاندارد بین المللی روزانه و هفتگی  دو نوبت و توسط دو نفر مجزا از لحاظ سخت افزاری و نگهداری چک شود باید یک چک لیست تهیه شود که شامل کنترل Air flow و دما میزان رطوبت و غبار.سلامت کاری سرور LED indicators کارکردن درست تمامی سرویس ها و یا چک کردن نیاز های آینده برای ارتقا سخت افزاری و نرم افزاری وسلامت کامل فن ها و ….در ضمن چک کردن مسیر کابل ها از سقف و کف درون سینی ها برای حفاظت از خورده شدن توسط جوندگان یا کارمندان مخرب چک کردن دستگاه ها و متصل نشدن و اضافه نشدن دستگاهی به سرور بدون مجوز مثل فلش درایو یا wifi usb …
فراموش نکنید که تمامی راه رو های دیتاسنتر و حتی بخش دستگاه های تهویه و کولینگ  مانند کمپرسور ها و مسیر کانال های ورودی هوا از بیرون حتما باید توسط دوربین مدار بسته مراقبت 24/7 داشته باشند

CFM meter یکی از تجهیزاتی هست که همیشه باید در دست مدیران دیتاسنتر باشد تا بتوانند به راحتی از وضعیت شرایط مطلوب با خبر باشند که البته در مدل های جدید میتوانید این دستگاه را گوشی های هوشمند خود نیز متصل کنید  به عکس زیر توجه کنید .

 

CFM meter

 

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته شده باشد سعی کنید این نکته ها را در راه اندازی دیتاسنتر خود رعایت کنید .

تک دیتا مجری و مشاور پروژه های فناوری اطلاعات

نظرات و پیشنهاد های خود را با ما در میان بگذارید

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

2 × 1 =