19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

شبکه تحویل محتوا یا CDN چیست؟

CDN یا شبکه تحویل محتوا

شبکه تحویل محتوا / CDN


CDN یا شبکه تحویل محتوا یک بستر با پراکندگی بالا از سرورهای بهینه شده برای ارائه محتوا از جمله برنامه های کاربردی تحت وب و جریان های رسانه ای است. این شبکه سرورها، مکان های مختلفی از دنیا در یک شبکه بزرگ پراکنده شده است. CDN ها به منظور پاسخگویی سریع و مستقیم به درخواست های کاربر برای دسترسی به محتوای وب و ارائه سریع و ایمن اطلاعات رسانه ای مثل ویدئو و صدا، برنامه ریزی شده و پاسخ دهی می کند.
این سرویس به عنوان یک واسطه بین سرور محتوا، به عنوان منبع، و کاربران نهایی یا مشتریان آن می باشد. شرکت های بزرگ و وب سایت های عظیم برای کنترل کردن ترافیک وبسایت های شان از سرور هایی در مناطق گوناگون جهان برای ذخیره‌ کردن و تحویل اطلاعات و امکاناتشان استفاده می ‌کنند. این کار باعث افزایش و بالا رفتن سرعت تحویل محتوا و ارائه ی داده ها به کاربران در هر کجای جهان می شود. این کار مزایای بسیار زیاد دیگری مانند امنیت بسیار بالا، دسترسی دائم به اطلاعات و داده ها، پخش درست فشار بر روی چندین سرور، کاهش هزینه ها و … را به همراه دارد.

CDN یا شبکه تحویل محتوا

بدون یک CDN یا شبکه تحویل محتوا ، سرورهای منبع محتوا باید به هر درخواست کاربر به صورت مجزا پاسخ دهند که این امر موجب ترافیک قابل توجه و فشار زیادی به منابع می شود، در نتیجه احتمال افزایش خطا و عدم بارگزاری اطلاعات و خراب شدن آن به علت ترافیک بسیار زیاد است و عدم پایداری بسیار بالا می رود. با پاسخ دادن به درخواست های کاربر نهایی در نزدیکترین سروراز لحاظ فیزیکی و شبکه ، CDNها و شبکه تحویل محتوا ترافیک را از سرورهای محتوا کاهش میدهد و تجربه وب گردی را بهبود می بخشد. از این رو شبکه تحویل محتوا به نفع هر دو طرف یعنی ارائه دهنده محتوا و کاربران نهایی می شود.

CDN یا شبکه تحویل محتوا اغلب برای ارائه وب سایت ها و محتوای آنها شناخته می شوند. عامل های کاربر، که اغلب مرورگرهای وب نصب شده روی سیستم عامل ها هستند ، درخواست هایی را برای محتوای مورد نیاز برای ارائه صفحات وب مانند HTML، تصاویر، CSS و فایل های جاوااسکریپت ایجاد می کنند. برای اکثر CDN ها، هر درخواست برای محتوا، کاربر نهایی را به یک سرور CDN که در نزدیکترین فاصله قرار دارد منتقل می کند و سرور بر اساس داده های ذخیره شده سایتی که کاربر نیاز دارد، فایل های درخواست شده را به وی ارائه میکند.
سرعت بارگزاری وبسایت و نمایش صفحات وبسایت با استفاده از شبکه ی توزیع محتوا به طور چشم گیری افزایش می یابد که این امر باعث بالا بردن سئوی سایت و افزایش رتبه ی سایت در موتورهای جستجو می شود.این کار به این دلیل اتفاق می افتد که فشار ترافیک داده های وبسایت بر روی تنها یک سرور نمی باشد و چندین سرور یا شبکه همزمان با همکاری هم این کار را انجام می دهند.
اگر یک سرور نتواند محتوای مورد نظر کاربر را در آن سرور پیدا کند، به دنبال محتوای کاربر در دیگر سرورهای شبکه تحویل محتوا می گردد ، در این حال اگر اطلاعات مورد نظر در سرور موجود نباشد، CDN به عنوان یک پروکسی درخواست را به سرور مبدا ارسال می کند و محتوای مورد نظر را برای درخواست های ذخیره می کند، به این صورت کاربر نهایی با سرعت بالا به محوای مورد نظر خود دست پیدا می کند.

CDN یا شبکه تحویل محتوا

اگر چه تحویل محتویات وب سایت جزو موارد استفاده معمول برای CDN ها است، ولی تنها این نوع از محتوا نیست که توسط این سرورها می تواند ارائه شود، بلکه شبکه تحویل محتوا دارای انواع باور نکردنی محتوا هستند که شامل: ویدئو و تصاویر با کیفیت HD یا 4K؛ فایل های صوتی؛ نرم افزارهای قابل دانلود مانند برنامه ها، بازی ها و به روز رسانی های سیستم عامل؛ همچنین سوابق اطلاعاتی که حاوی اطلاعات پزشکی و مالی هستند؛ و بسیاری موارد دیگر هستند . شبکه تحویل محتوا یا شبکه های توزیع محتوا به طور بالقوه هر داده ای که قابلیت تبدیل به محتوای دیجیتال دارد را میتوانند ذخیره کنند و در کمترین زمان ممکن آن را به کاربر ارائه دهند.

CDNها یک امر ضروری برای سایت ها کسب و کار جدید است و آن ها را قادر می سازد که محتوای خود را برای ارائه خدمات به کاربران در سراسر جهان از طریق یک شبکه تحویل محتوا با سرعت بالا، در اختیار قرار دهد.  همانطور که کسب و کارهای بیشتری به صورت آنلاین هر روز در دنیای اینترنت برای خرید، اتصال و اشتراک گذاری در حال ارائه است.

ارائه دهندگان محتوا با چالش های فراوانی مواجه می شوند، چالش هایی از قبیل: تحویل انواع مختلف محتوا، بهینه سازی محتوا برای انواع دستگاه های مختلف مثل دسکتاپ، موبایل، تبلت و البته تشخیص دستگاهی که محتوای روی آن ارائه می شود، همچنین  حفاظت از داده ها و تعدد کاربران آنلاین .

 شبکه تحویل محتوا می تواند قابلیت های فراوانی را برای کسب و کارها به وجود آورند تا به طور منحصر به فرد بتوانند بر این چالش ها غلبه کنند و اطلاعات را تحویل مشتری دهند برای تقریبا 20 سال است کهCDN ها ستون فقرات اینترنت را برای خرده فروشی، امور مالی، مراقبت های بهداشتی و دیگر کسب و کارها به سرعت و در مقیاس به کاربران در سراسر جهان ارائه می کنند. آیا می دانید اگر شما در حال حاضراکثر کارهایتان را برای هر چیزی به صورت آنلاین انجام داده اید، پس حتما از یک CDN بهره مند شده اید.
در حال حاضر شرکت‌های متعددی به ارائه‌ی خدمات CDN می‌پردازند. برخی از این سیستم‌ها رایگان، و برخی تجاری هستند.از مشهورترین ارائه دهندگان این خدمات می‌توان به آمازون، و Cloudflare اشاره نمود. برخی میزبان‌های داخلی نیز به تازگی این گونه خدمات را به مشتریان داخلی ارائه می‌نمایند.

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

استقرار CDN های تلگرام در ایران !

زاهد

نظر شما چیه؟

15 − 7 =