19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

ترفند جالب کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت !

تصاویر بخش عظیمی از فایل‌های موجود در بستر اینترنت و یا نرم‌ افزارها را تشکیل می‌دهند و متاسفانه حجم زیادی را اشغال می‌کنند. به عنوان مثال یک وب‌سایت را در نظر داشته باشید که روزانه تعدادی خبر و مقاله بر روی آن انتشار می‌یابد که قاعدتا متن و عکس دو جزء ثابت آن‌ها هستند. یک وب‌سایت دارای سروری جهت بارگذاری متون و تصاویر و … می‌باشد که دارای حجم محدودی بوده و ممکن است در اثر استفاده نادرست پر شده و صاحب وب‌سایت را به زحمت بیاندازد.

بخش قابل ملاحظه‌ای از سرورها را تصاویر اشغال می‌کنند و در واقع متون دارای حجمی نیستند که قادر به پر کردن یک سرور با چندین گیگابایت فضای ذخیره سازی باشند. به همین جهت یکی از بهترین روش‌ها جهت افزایش سرعت بارگذاری و کاهش هزینه‌ها، کاهش حجم عکس‌ها است. این مثال نه تنها در مورد یک وب‌سایت، بلکه در مورد نرم افزارها نیز صدق می‌کند. هنگامی که شما به عنوان یک توسعه دهنده ناچار هستید که از چندین عکس در نرم افزار خود استفاده کنید، حجم برنامه تولید شده به شدت افزایش می‌یابد، حال آن که یک نرم‌ افزار حجیم معمولا مورد پسند کاربر نیست. به همین جهت ضروری است که چاره‌ای برای کاهش حجم تصاویر اندیشید.

تصاویری که معمولا با آن‌ها سروکار داریم توسط یکی از فرمت‌های JPEG یا PNG فشرده سازی شده‌اند. شاید یکی از اولین راه‌هایی که به ذهن خطور می‌کند، کاستن حجم عکس با استفاده از کاهش دقت تصویر باشد و یا در صورت آشنایی با نرم افزار فوتوشاپ با مدد ترفندهایی اقدام به کاهش حجم کرد. اما راهکار بسیار ساده‌تری نیز وجود دارد که بدون نیاز به هیچ گونه دانش در زمینه‌ی نرم افزارهای ویرایشگر تصویر، به شما کمک می‌کند که حجم تصاویر را تا حد قابل توجهی کاهش دهید و در عین حال نگران بی‌کیفیت شدن عکس‌ها نیز نباشید.

نمونه تصویر قبل از فشرده سازی

آشنایی با سرویس آنلاین TinyPNG

برای این کار تنها کافی است به وب‌سایت TinyPNG مراجعه نموده و هر تصویری با فرمت PNG و یا JPEG را بدون افت کیفیت، کاملا فشرده کنید. قدرت این سرویس تحت وب در آن است که در صورت فشرده سازی یک تصویر PNG-24 که دارای مولفه‌ی شفافیت یا Transparency است، همچنان شفافیت تصویر حفظ می‌شود که نظیر آن تقریبا در هیچ نرم افزار ویرایش تصویری وجود ندارد. شما می‌توانید یک تصویر را بارها و بارها در وب‌سایت TinyPNG بارگذاری کرده و در هر مرحله تصویر کم حجم‌تری را تحویل بگیرید و این روند را تا زمانی ادامه دهید که میزان فشرده سازی به صفر درصد برسد. تصویری که ما برای تست استفاده نمودیم، یک عکس با فرمت PNG-24 دارای مولفه شفافیت بود که در مرحله‌ی اول فشرده سازی 75 درصد کاهش حجم داشت. سپس این روند را تا جایی ادامه دادیم که فشرده سازی به صفر درصد برسد. نهایتا تصویر 164 کیلوبایتی مورد نظر بدون افت محسوس کیفیت به 33 کیلوبایت رسید.

نمونه تصویر بعد از 10 مرتبه فشرده سازی

در صورتی که مایل نیستید برای هر بار فشرده سازی به این وب‌سایت مراجعه کنید و یا حجم تصاویر مد نظر شما بیش از 5 مگابایت است، می‌توانید افزونه اختصاصی TinyPNG را با قیمت 50 دلار تهیه کرده و بر روی فوتوشاپ نصب کنید. این وب‌سایت امکان دانلود تکی و یکجا را فراهم آورده و افزون بر آن در صورت داشتن حساب کاربری در DropBox، می‌توان فایل خروجی را به این فضای ابری ارسال نمود.

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

اموزش دانلود وذخیره عکس پروفایل کاربران در اینستاگرام بدون برنامه جانبی

زاهد

یک نظر

vahid fatehi ۱۳۹۸-۰۹-۱۰ در ۱۶:۲۷

این سایت بر اساس الگوریتم پیشرفته خود به طور خودکار، می تواند عکس را با کیفیتی قابل قبول، کم حجم کند. اون سایت هم که فرمودید از روش دیگه ای اینکار را انجام می دهد.

پاسخ

نظر شما چیه؟

سیزده − نه =