6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
شبکه

تفاوت فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری با آنتی ویروس چیست

تفاوت فایروال و آنتی ویروس

تفاوت فایروال و آنتی ویروس چیست

فایروال سخت افزای و نرم افزاری

فایروال ها به یک از عضو های جدانشدنی تجهیزات شبکه تبدیل شده است و امروزه در تمامی بستر های شبکه لوکال و آنلاین از فایروال برای محدود کردن دسترسی ها و جلوگیری از نفوذ ویروس ها به شبکه می شود . دیوار آتش یکی از مهم‌ترین لایه‌های امنیتی شبکه‌های کامپیوتری است که عدم آن موجب می‌شود هکرها و افراد خراب‌کار بدون وجود داشتن محدودیتی به شبکه واردشده و کار خود را انجام دهند.

در بحث تفاوت فایروال و آنتی ویروس وظیفه یک فایروال را ادمین سرور تعیین میکند به عنوان مثال شما می توانید در فایروال تعریف کنید که کدام ترافیک بلوکه شود و یا دسترسی اینترنت به کدام یوزر ها داده شود وکدام یک از کاربران دسترسی یه اینترنت نداشته باشند روش هایی که یک فایروال توسط آنها ترافیک را مدیریت می کند به ترتیب روش فیلترینگ بسته یا Packet Filtering، پروکسی سرور ‌و یا Stateful Inspection هستند.

می توان گفت فایروال ها یکی از مهم ترین تجهیزات برای افزایش امنیت شبکه می باشد . فایروال ها در بستر شبکه به صورت نرم فزاری و سخت افزاری استفاده می شود . در این مقاله قصد داریم تفاوت فایروال های سخت افزاری و نرم افزاری را بیان کنیم .

فایروال سخت افزاری


فایروال های سخت افزاری در تفاوت فایروال و آنتی ویروس به طور بورد و دستگاه های مجزا میتوانند خریداری شوند . معمولا در غالب یک روتر به بازار عرضه می شوند . روتر میتواند در شبکه کار یک فایروال را نیز انجام دهد چنین فایروال هایی معمولا در قالب فیلترینگ بسته یا Packet Filtering فعالیت می کنند و Header های مربوط به مبدا و مقصد، (Source & Destination) بسته ها را به دقت بررسی کرده، و در صورتیکه که محتویات بسته با قوانینی که در فایروال انجام شده است مغایرت داشته باشد بلافاصله از وارد شدن آن به شبکه جلوگیری میکنند . پیشنهاد می شود که برای عوض کردن تنظیمات پیش فرض این گونه فایروال ها از متخصص امنیت کمک بگیرید زیرا تمامی این مراحل باید با دقت زیاد انجام شوند . فایروال های سخت افزاری از فایروال های نرم افزاری قیمت بالا تری دارند البته کارایی بیشتری نیز در خود جای داده اند .

فایروال های نرم افزاری


فایروال های نرم افزاری به نرمافزار های کاربردی گفته می شود که تحت فایل های قابل نصب بر روی سیستم ها اجرا میشوند و میتوانند دسترسی ویروس ها ,  تروجان ها و کرم ها را به شبکه محدود کنند این نرم افزار ها که بیشتر به نام آنتی ویروس در سیستم ها نصب میشوند برای مصارف خانگی شرکت ها و سازمان های نسبتا بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد .

فایروال های نرم افزاری نسبت به نوع سخت افزاری از نظر قیمتی به صرفه تر هستند ولی نصب آن ها ر بعضی شبکه ها ممکن نیست شما فرض کنید یک شبکه با 400 کاربر دارید علاوه بر این که نصب فایروال بر روی این 400 دستگاه کار خسته کننده ای است بلکه این نوع فایروال ها از منابع سیستم و پردازش های زیادی استفاده میکنند وباعث ایجاد ترافیک بیشتر در شبکه می شوند . 

ولی در شبکه های بزرگ که امنیت شبکه در آن حرف اول را میزند باید از هر دوی این فایروال ها به صورت ترکیبی استفاده کرد .

امیدواریم که این مقاله هم مورد توجه شما قرار گرفته باشد . نظرات خود را با ما در دیدگاه ها در میان بگذارید .

4.2/5 - (5 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

مرکز عملیات امنیت شبکه | SOC | Security Operations Center

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

2 × 2 =