16.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۰۹
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

ایا روشن موندن مودم و امواج وای فای برای بدن مضر است؟

از زمان اخترع شبکه های بیسیم تحول بزرگی در تکنولوژی و زندگی انسان ها یه وجود امد . و یکی از اسن تکنولوژی ها که وای فای بود خیلی به سرعت میان مردم همه گیر شد و حتی به جایی رسید که تمام مردم یکی از این امواج های بی سیم رو توی خونشون داشتند.

بیشتر ما داخل خانه های خود از امواج وای فای برای دسترسی به اینترنت و وب گردی استفاده میکنیم و شاید خیلی دیر به دیر یا اصلا مودم رو خاموش نکنیمحتی موقع خواب هم مودم روشن بمونه ولی سوال اینجاست که این امجواج (WIFI) برای سلامتی انسان ها واطرافیانمون ضرر داره ؟

با تک دیتا همراه باشید تا این موضوع رو بررسی کنیم .

اگر علاقه ندارید به خواندن این مطلب ادامه دهید حق دارید در عوض ما کل مقاله را در اینجا برایتان خلاصه می کنیم: به هیچ وجه وای فای خطری برای سلامتی هیچ کس ندارد. اگر می خواهید بدانید چرا (شاید برای اینکه بخواهید این موضوع را برای دوستان بی دلیل نگرانتان شرح دهید) بهتر است به خواندن مطلب ادامه دهید.

در کنار مقالات زیادی که برای مضرات وای فای وجود دارد همچنان حدس ها و گمان هایی وجود دارد که با وجود کاکتوس میتوان تشعشعات مضر را از محیطی که وای فای وجود دارد دور ویا جذب کرد ولی باید گفت اینها همگی یک سری مقالات دوروغ و پوچ است و امواج WIFI ضرری ندارد که بخواهد با کاکتوس جذب شود! 

با یک جستجو ساده در اینترنت با موضوعات و مقالات مختلفی در قالب مضر بودن و یا نبودن WIFI بر میخوریم نظرات و نوشته های زیادی در این زمینه وجود دارد مثلا امواج وای فای برای افراد مسن خطرناک تر است , در زمان طولانی باعث پوکی استخوان و یا سرطان مغز میشودویا باعث پیش فعالی در کودکان میشود  و خیلی دلایل پوچ دیگر ولی با اینکه مدرک قطعی خاصی برای هیچ یک از این ادعا ها وجود ندارد با این حال مردم همچنان به کلیک کردن بر روی این مطالب ادامه می دهند، آن ها را در فیسبوک و با دوستان خود به اشتراک می گذارند و بد تر از همه این ها که تصور می کنند امواج وای فای قاتلانی خاموشی هستند که باعث می شوند آن ها به مرور زمان دچار سرطان بشوند!

با این حال دلیل وجود این نوع مطالب واقعی بود خطر این موضوعات نیست بلکه این مطالب صرفا به این دلیل وجود دارند که ماشین پول سازی خوبی برای برخی وبسایت ها هستند که از ترس مردم اسکناس می سازند. هرچه مردم بیشتر این مطالب را به اشتراک می گذارند، افراد بیشتری بر روی آن ها کلیک می کنند و درآمد بیشتری ایجاد می شود.

حتی نمی تواند بر سر اینکه کدام یک از این مطالب بهتر هستند نیز بحث کرد زیرا همه آن ها آن چنان بی اساس و غیر علمی هستند که حتی نمی توان برایشان ارزشی تعیین کرد.

ما نمی توانیم جلوی این کار دیگران را بگیریم اما می توانیم جواب این حرف های پوچ را بدهیم. برای بسیاری این سوال پیش می آید که ایا باید دستگاه های وایرلس را وقتی به آن نیازی ندارند خاموش کنند و یا اینکه کاملا استفاده از آن ها را کنار بگذارند یا خیر. برای همین در این مقاله دلایلی منطقی در این مورد آورده شده است تا خیال همگان را راحت کنیم.

بیاید از نظر علمی و منطقی به ماجرا نگاه کنیم.


برای اینکه درک کنید چرا وای فای خطرناک نیست باید نکاتی اساسی در مورد ارتباطات رادیویی و تشعشعاتی که آن ها را ممکن می سازند را بدانید.

واژه تشعشعات در ذهن همه افراد واژه ای ترسناک تداعی می شود. تشعشعات در ذهن خواننده کلمه رادیواکتیویته را به وجود می آورند، پسماند های هسته ای، اثرات ناشی از بمب اتم و غیره. تشعشعات همان چیزی هستند که باعث خراب شدن مراکز هسته ای می شوند، اقیانوس ها را آلوده می کنند و مناطق را برای صد ها سال غیر قابل سکونت می کنند.

همچنین، تشعشعات همان چیزی هستند که در نور خورشید وجود دارند و زمین را گرم می کنند و به آن حیات می بخشنند. تشعشعات همینطور دلیل این هستند که ما بدون نیاز به سیم می توانیم به موسیقی گوش دهیم. تشعشعات همان چیزی هستند که به وسیله آن ها می توانیم کانال تلویزیون را عوض کنیم (و اینکه اصلا به وسیله همین تشعشعات بسیاری از برنامه ها به دست شما می رسند).

نکته مهمی که در مورد تشعشعات وجود دارد فرق میان تشعشعات یونیزه کننده و غیره یونیزه کننده است. تشعشعات یونی خطرناک هستند، اشعه هایی نظیر اشعه X، اشعه گاما، و برخی از نور های فرا بنفش و طیف بالای فرا بنفش ها. المان اساسی در اینجا طول موج نوع اشعه ها است.

تشعشعات یونیزه کننده به خاطر اینکه آن قدر انژری دارند که بتوانند الکترون ها را از مدارشان خارج کنند و یا اینکه آن ها را یونیزه کنند این نام را به خود گرفته اند. قرار گیری طولانی مدت در معرض این نوع تشعشعات تاثیر زیادی بر سلامت افراد دارد و حتی قرارگیری کم اما دائم برای مدتی طولانی نیز می تواند خطر سرطان را به شدت افزایش دهد زیرا این نوع اشعه ها باعث جهش های سلولی می شوند. حتی وقتی که از این اشعه ها برای مقاصد مفید (نظیر اشعه ایکس برای شناسایی بیماری ها) استفاده می شود نیز میزان قرارگیری در برابر تشعشعات با استفاده از جلیقه های سربی، ابزار های محافظاتی و غیره کنترل می شود تا حداقل تشعشع به بیمار و اپراتور دستگاه سرایت کند. اگر نگران تشعشعات هستید این چیزی است که باید از آن بترسید (ولی حتی در این مورد هم نباید خیلی نگران باشید زیرا میزان اشعه هایی که در طول زندگی تان در فرآیند های درمانی دریافت می کنید بسیار کمتر از چیزی است که تصور می کنید و کاملا قابل چشم پوشی است.)

از طرفی دیگر اشعه های غیر یونیزه کننده را دایم که آن چنان قوی نیستند که بتوانند اتم ها را یونیزه کنند. این تشعشعات تمام اشعه های دیگر در طیف موج ها را شامل می شوند، نظیر مادون قرمز، نور مرئی، امواج رادیویی و تقریبا تمام امواجی که از ابزار های رادیویی با توان کم ساتع می شوند (از جمله بی سیم ها) و تمام امواج مایکروویوی که از منبع انرژی بیشتری ساتع می شوند.

فاصله و مسئله توان

حتما وقتی که پاراگراف آخر بخش قبل را خوانید پیش خودتان گفتید که “آها! امواج مایکروویو خطرناک هستند، این امواج همه چیز را خیلی داغ می کنند و ما را می سوزانند!” بله اشتباه فکر نمی کنید. قطعا عاقلانه نیست که مایکرویوی غول پیکر درست کنید و داخل آن بایستید و کسی هم نمی خواهد در معرض اسلحه هایی قرار بگیرد که دائم به سمت مردم امواج مایکروویو شلیک می کنند.

با این حال در این موارد دو نکته حائز اهمیت است. کسی که در معرض تشعشعات مایکرویو قرار می گیرد در واقع در مقابل نیرویی بسیار زیاد در فاصله ای بسیار کم قرار می گیرد. مگنترونی که در مایکروویو های خانگی قرار دارد می تواند ۷۰۰ وات انرژی مایکروویو تولید کند و به لطف حفاظ های بدنه دستگاه این تشعشعات درون محفظه مایکروویو محبوس می شوند. حتی اگر دستگاه دچار اختلال شود و امواج به بیرون نشت کنند باز هم شما با قرار گرفتن در همان اتاقی که دستگاه مایکروویو در آن قرار دارد چیزی را حس نمی کنید.

در مقایسه با این، یک مودم وای فای بسیار قدرتمند تنها نزدیک به ۱ وات انرژی مایکرویو تولید می کند و بر خلاف مگنترون موجود در دستگاه های مایکرویو، مودم های وای فای آن ۱ وات انرژی را در فضایی حبابی حول مودم منتشر می کنند. به عبارتی دیگر اگر بخواهید تنها یک میلی لیتر آب را به دمای بالاتر از دمای اتاق برسانید باید تمام عمرتان را منتظر بمانید!

نه تنها این دستگاه ها سیستم کارکرد متفاوتی دارند بلکه به یک اندازه تحت تاثیر قانون مربع معکوس (Inverse-square law) قرار دارند. قانون مربع معکوس قانونی فیزیکی است که می گوید میزان یا شدت تشعشعات امواج خطی مستقیما معکوس فاصله چیزی است که آن را از منشا تشعشعات مشاهده می کند. در طرحی که در بالا آورده شد می توانید مشاهده کنید که هرچی ناحیه مورد نظر  (A) از منشا تشعشعات (S) فاصله بیشتری داشته باشد، میزان بیشتری از اشعه ها را دریافت می کند. این قانون بر امواج رادیوی، مایکروویو، نور مرئی و تمام امواجی که در طبیعت وجود دارد صدق می کند.

به خاطر این قانون فیزیکی اگر گرفتن مودم وای فای دقیقا کنار شقیقه سرتان خطرناک باشد (که مطمئن باشید نیست)، اینکه در یک اداره باشید که مودم وای فای ۱۰ متر دور تر از شما قرار دارد نمی تواند برایتان خطری داشته باشد زیرا امواج مایکرویو ساطع شده از سوی آن تنها ۱ وات است که با منتشر شدن از شدت آن حتی بیشتر کاسته می شود. وقتی اینکه امواج وای فای در حال حاضر کم خطر هستند را فاکتور بگیرید متوجه می شوید تحت هیچ شرایطی امکان دارد که سیگنال های وای فای مودم، لپتاپ و یا هر دستگاه وای فای ای برای سلامتی شما مضر باشد.

حتما در جریان رایگان شدن اینترنت در مراکز عمومی کشور هستید در این میان بیمارستان ها هم در لیست مراکز رایگان اینترنت نیز قرار گرفته اند پس اگر اینترنت وای فای واقعا برای سلامتی انسان مضر بود هیچ وقت این اتفاق نمی افتاد

پیشنهاد ما به شما این است که به جای نگران امواج وای فای باشید بیخیال این موضوع شوید و توجه تان را به این موضوعات معطوف کنید: مطمئن شوید که سنسور های دود سنج خانه باتری های نو دارند و به خوبی کار می کنند، به خوبی ورزش می کنید و پیش از خوابیدن دندان هایتان را نخ بکشید و از این قبیل کار ها که دیر یا زود ممکن است به سلامتی شما آسیب بزنند.

4.8/5 - (33 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

در همه جای کوه بیابان اینترنت داشته باشید;با Soonet اشنا شوید+(ویدیو)

زاهد

کابل کشی ساخت یافته چیست؟ | کابل کشی شبکه

زاهد

چگونه شماره خود را در تلگرام مخفی کنیم؟

زاهد

یک نظر

امیر ۱۳۹۸-۰۶-۲۱ در ۲۳:۰۸

دمتون گرم خیلی خوب توضیح دادید ….

پاسخ

نظر شما چیه؟

17 − 4 =