27.6 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
اخبار جدید

اولین پیوند سرانسان رو یک جسد انجام شد

پروفسور سرجیو کاناورو رئیس گروه نوروماژولاسیون (نوعی فرایند پزشکی که در آن یک عصب با کمک یک یا چند ماده شیمیایی جمعیت پراکنده ای از عصب ها را تنظیم می نماید) پیشرفته تورین امروز اعلام کرد که این عمل به سرپرستی دکتر ژیائوپینگ رن صورت گرفته که سال پیش عمل پیوند سر به بدن میمون را با موفقیت انجام داده است.

کاناورو در جریان کنفرانس خبری خود در وین اظهار داشت:

اولین پیوند سر انسان به بدن یک جسد انجام شد. گام بعدی پیوند سر به بدن فردی است که دچار مرگ مغزی شده است و به زودی نیز انجام می گیرد.

کاناورو ادعا می‌کند برای اطمینان خاطر قبل از عمل یادشده، عمل پیوند سر موش با موفقت انجام شده است، اما پزشکان اظهار ناامیدی می‌کنند و هشدار می‌دهند اگر پیوند بعد از چند ماه پس زده شود یا ناهماهنگی‌‌ به‌ وجود آید، عواقب جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت. هنوز فرد گیرنده و اهدا‌کننده‌ مشخص نشده است و کاناورو در ادامه می‌گوید:

من چگونگی عمل جراحی را برای جامعه‌ی پزشکی آمریکا تشریح کردم؛ اما به‌دلیل مسائل پزشکی و اخلاقی، کسی مرا را درک نکرد.

وی اظهار داشت که این عمل موفقیت آمیز توسط تیمی از دانشگاه پزشکی Harbin انجام شده و نشان می دهد که این تکنیک در اتصال دوباره ستون فقرات، عصب ها و رگ های خونی برای استمرار حیات دو بدن در کنار یکدیگر عملیاتی خواهد بود.

البته اشاره کنیم که طبق معمول این پزشک هیچگونه شواهد و مدارکی در اثبات ادعای خود مبنی بر انجام این عمل در چین ارائه نکرد اما وعده داد که در روزهای آتی این کار را انجام خواهد داد.

در هر حال کاناورو ادعا می کند که نخستین عمل سر روی بدن زنده در چین رخ خواهد داد زیرا تلاش هایش در آمریکا برای جلب حمایت نهادهای پزشکی این کشور از پروژه اش نافرجام مانده است.

اشاره کنیم که این پزشک هنوز هویت فرد گیرنده (سر) و اهداکننده (بدن) که دچار مرگ مغزی شده را فاش نکرده است اما در آوریل سال ۲۰۱۵ یک مرد روسی که از نوعی بیماری کشنده تحلیل برنده عضلات رنج می برد برای انجام این عمل اعلام آمادگی کرد.

Valery Spiridinov سی و سه ساله تایید کرد از اینکه سرش را منجمد کنند و بعد به یک بدن جدید (اهدا کننده) پیوند بزنند بسیار هراس دارد اما آماده است تا جانش را برای علم فدا کند.

در سال ۱۹۷۰، یک جراح اعصاب به‌نام رابرت وایت، سر یک میمون را به بدن میمون دیگری پیوند زد. نخاع میمون هرگز به بدن جدید پیوند نخورد و به‌همین دلیل این میمون فلج باقی ماند؛ اما گردش خون در مغز به‌ این معنا بود که میمون می‌تواند همچنان ببیند، بشنود، حس بویایی داشته باشد و طعم غذاها را بچشد. در نهایت سیستم ایمنی بدن، پیوند سر را پس زد و میمون مرد. بزرگ‌ترین مشکل در انجام این پیوند، اتصال نخاع به مغز است؛ به‌طوری‌ که سر بتواند بدن جدید را کنترل کند. از طرف دیگر این عمل بسیار دشوار است؛ چرا که اگر مغز برای مدتی طولانی بدون اکسیژن بماند، می‌میرد.

حدس و گمانه نی های متعدد:

اما ماجرای جراحی پیوند سر به اینجا ختم نمی‌شود؛ بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند این خبر به‌دلایلی دروغ است و پیوند سر انسان هیچ‌وقت انجام نخواهد شد. برخی رسانه‌ها می‌گویند عمل جراحی که چند روز پیش انجام شد، روی دو فرد مرده صورت گرفته است و هیچ انسان زنده‌ای در کار نبود. هرچند رگ‌های اصلی و اعصاب در این جراحی به‌هم متصل شده است؛ اما این عمل زمانی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد که روی انسان زنده انجام شود و بتوان نتیجه‌ی آن را به‌چشم دید. بسیاری از همکاران دکتر کاناورو هم ایده او را تخیل محض می‌دانند و می‌گویند موفقیت چنین عملی غیرممکن است. تا زمانی که کاناورو ادعای خود را اثبات نکند، نمی‌توان صحت این جراحی را تأیید کرد. هنوز هیچ مدرکی برای اثبات موفقیت‌آمیز بودن این عمل از سوی کاناورو، ارائه نشده است اما او گفته است که جزئیات این عمل را به‌زودی منتشر خواهد کرد.

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

ایا متصل بودن دائم لپ تاپ به برق از سلامتی ان می کاهد؟

زاهد

با یونیکو اشنا شوید; دستگاهی که دندان های شما راکمتر در 3 ثانیه مسواک میزند!

زاهد

چگونه شماره خود را در تلگرام مخفی کنیم؟

زاهد

نظر شما چیه؟

دوازده + یازده =