19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

برای اولین بار در جهان دانشمندان مغز انسان را به اینترنت متصل کردند!

تیمی از پژوهشگران مهندسی پزشکی دانشگاه «Wits» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برای نخستین بار در دنیا روشی را توسعه داده اند که می تواند مغز انسان را به شبکه جهانی اینترنت متصل کند.

فناوری جدید که «Brainternet» -ترکیبی از کلمه Brain به معنی مغز و واژه اینترنت- نام گرفته، در واقع مغز انسان را به یکی از نقاط اتصال در تکنولوژی اینترنت اشیا تبدیل می کند.

پیوستن مغز به IoT


تیمی از محققان دانشگاه Wits در ژوهانسبورگ آفریقای‌جنوبی، در حوزۀ مهندسی پزشکی به دستاورد عظیمی رسیده‌اند؛ طبق مقاله‌ای که در وب‌سایت Medical Express منتشر شده است، محققان برای اولین بار توانستند روشی اختراع کنند که مغز انسان را به صورت اصطلاحاً Real-time (در لحظه) به اینترنت کانکت کنند!

این اختراع که پروژۀ Brainternet نام گرفته است، اساساً مغز را به یک Node (گره) اینترنت اشیاء در فضای World Wide Web تبدیل می‌کند. روش کار به این‌ گونه است که سیگنال‌های EEG از امواج مغز توسط یک دیوایس Emotiv EEGG که به سر فرد متصل است گرفته می‌شود. سپس سیگنال‌ها به یک Raspberry Pi ارسال می‌شوند که این کامپیوتر کوچک هم دیتا را به صورت زنده به یک API استریم می‌کند که در نهایت در یک وب‌سایت در معرض دید همگان قرار می‌گیرد.

 

آقای «آدام پانتانوویتز» استاد دانشکده برق و مهندسی اطلاعات دانشگاه Wits می گوید فناوری مورد بحث افق های جدیدی در زمینه رابط کاربری مغز-کامپیوتر گشوده و به انسان ها اجازه می دهد درک بهتری از فعالیت های مغزی خود و دیگران داشته باشند.

Brainternet می‌تونه بعداً بهبود یابه و از طریق یک اپ گوشی هوشمند که دیتا رو برای الگوریتم یادگیری ماشینی فراهم می‌کنه، اطلاعات ضبط‌ شده رو طبقه‌بندی کنه و در آینده هم احتمالاً انتقال اطلاعات در هر دو مسیر ورودی و خروجی مغز ممکن می‌شه.

البته پروژه Brainternet فعلاً در مراحل اولیه توسعه قرار داشته و تیم مربوطه قصد دارد در آینده، ارتباطات تعاملی بیشتری میان افراد و مغزشان برقرار کند. جالب است بدانید که برخی از قابلیت ها همین حالا به صورت محدود در حال آزمایش بوده و به عنوان مثال افراد می توانند با استفاده از اینترنت، عضلات دست خود را تحریک کرده و آن را تکان دهند.

به طور کلی، اگر علم برنامه‌نویسی بتواند به اندازه کافی پیشرفت کرده و به بلوغ برسد، امکان ارسال سیگنال‌های الکتریکی در قالب داده به مغز افراد فراهم خواهد شد. گرچه هنوز راهی طولانی برای محقق‌ساختن این کار در پیش داریم، زیرا مغز انسان به هنگام مقایسه با رایانه‌های امروزی، تفاوت‌های بسیار زیادی در زمینه پردازش داده دارد.

لازم به ذکر است که به گفته پانتانوویتز، فناوری مورد بحث برای توسعه سیستم های یادگیری ماشینی به کار گرفته می شود و ممکن است در آینده به مرحله ارسال و دریافت دو طرفه اطلاعات به مغز نیز بیانجامد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

۶ روش تعجب اور برای تولید برق| از اشک چشم تا اتوبان‌های آلمانی!

زاهد

هشدار! کاربران ایرانی هدف باج افزار فارسی تایرنت

زاهد

کاهش چشم گیر کاربران ویندوز در سال 2017 از زبان مایکروسافت

زاهد

نظر شما چیه؟

چهار + دو =