17.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۰
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

کلیپس هوشمند اوتانا به کمک افراد ناشنوا میرود

سال گذشته طراح رابط کاربری فوجیتسو، تاتویا هوندا (Tatuya Honda) پروژه دانشگاهی بنام اونتنا (Ontenna) را استارت زد که با الهام گرفتن از موی سبیل گربه‌ها برای حرکت کردن در ارتفاع، به افراد ناشنوا کمک می‌کند تا اصوات را از طریق موی سرشان دریافت کنند. این گجت پوشیدنی به شکل سنجاق سر به موهای سر چسبیده و برای دریافت اصوات از یک میکروفون و فیدبک نوری و لامسه‌ای استفاده می‌کند.

نکته مهم درباره دیوایس مورد بحث این است که برخلاف سمعک عمل کرده و صرفاً با استفاده از ریتم و بلندی یک صدا، واکنش نشان می‌دهد. برای مثال اگر فردی در حال فریاد زدن باشد، این کلیپس هوشمند لرزش شدیدتری خواهد داشت.

ظاهراً اونتنا ۲۵۶ سطح فیدبک مختلف را ارائه داده و به همان روش هدفون‌های القای استخوانی کار می‌کند. تفاوت مهم و عمده این گجت هوشمند در این است که به جای پوست، به موی سر فرد متصل می‌شود. چند سالی بود که متخصصان و محققان این حوزه به دنبال یافتن مکان مناسب اتصال چنین محصولات پوشیدنی بودند. این دیوایس­ها سابقاً به لباس فرد متصل می‌شدند، اما سرانجام طراح اونتنا به این نتیجه رسیده که موی سر بهترین مکان برای دریافت اصوات است.

تاتویا هوندا سال گذشته طرح پرتوتایپ را به نمایش گذاشت و امسال قرار است ۱۰۰۰ واحد کلیپس هوشمند اونتانا تولید و تا انتهای سال روانه بازار شود. ظاهراً این گجت پوشیدنی در دو نسخه عرضه خواهد شد. مدل بزرگتر که از طریق بلوتوث به یک اپلیکیشن اختصاصی متصل می‌شود؛ و نمونه کوچکتر که فاقد قابلیت اتصال بلوتوث است. این کلیپس هوشمند با قیمت زیر ۱۰۰ دلار، قابل دسترس هر کسی است.

Rate this post

نظر شما چیه؟

سه × 3 =