12.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۱۰
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

این ربات به زودی جایگزین گوشی های هوشمند میشود !

پیش بینی می‌شود که در آینده ربات‌ها به عنوان جایگزین گوشی‌های هوشمند وارد زندگی روزمره ما می‌شوند. این آدم آهنی‌های هوشمند به دستیار و مشاور ما در بسیاری از امور روتین تبدیل خواهند شد و حتی می‌توانند برای‌مان چای و قهوه آماده کنند!

چند هفته پیش بزرگ‌ترین کارشناسان دنیای رباتیک و هوش مصنوعی در Pebble Beach کالیفرنیا گرد هم آمدند تا در کنفرانسی با نام G-Summit پیرامون آینده این صنعت به بحث بپردازند. باوجود محدودیت‌هایی که در نمونه‌های امروزی ربات‌ها شاهد بوده‌ایم، دانشمندان و محققان حاضر در این همایش آخرین دستاوردهای خود در حوزه رباتیک را در کنار هم جشن گرفتند.

بسیاری از کاربران علاقه دارند رباتی مانند C- 3PO (آدم آهنی باهوش و مهربان مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان) را داشته باشند. اگر شما هم چنین رویایی دارید،  باید بدانید که طبق اعلام استیو کارلین، مدیر ارشد استراتژی سافت بنک رباتیکس در آمریکا، هنوز با تحقق این امر فاصله زیادی داریم. سافت بنک رباتیکس مدتی قبل یک ربات انسان نما به ارتفاع ۴ فوت تولید کرده بود که آن را Pepper نامید.

Pepper توانایی‌هایی جالبی دارد، مانند تشخیص چهره افراد مختلف و یا خوشامد گویی به مشتریان یک فست فود. ولی هنوز قادر نیست به طور مستقل و به تنهایی در خیابان به گشت و گذار بپردازد. علاوه بر سافت بنک رباتیکس، بوستون داینامیکس هم مخلوقات مکانیکی باهوش‌تری را ساخته است که می‌توانند از پله بالا و حتی در برف راه بروند، اما نباید انتظار داشته باشید که این ربات‌ها هم صحبت مناسبی برای اوقات بی‌کاری یا گوش دادن به درد و دل‌های شما باشند. از دیگر ربات‌های جالب توجه عصر حاضر، ربات‌ ساخت آمازون رباتیکس است که می‌تواند از طبقات انبارهای آمازون به سمت پایین بیایند و کالاها را با خود حمل کنند، اما این تنها وظیفه تعریف شده برای ربات‌های مذکور است و نباید انتظار انجام کاری فراتر از آن را داشته باشید.

فرگشت ربات‌ها

با وجود تمام محدودیت‌های ذکر شده برای برترین ربات‌های حال حاضر، چه چیز باعث شده تا این آدم آهنی‌ها بتوانند محققین دنیای فناوری و رهبران هوش مصنوعی را متقاعد کنند که روزی می‌توانیم به رباتی مانند C-3PO دست بیابیم؟ اگر به دستان یا به جیب خود نگاهی بیاندازید، پاسخ این سوال را می‌یابید!

گوشی هوشمند! در واقع اسمارت فون‌ها مجموعه‌ای فناوری‌های مختلف‌اند که مطابق با علم زمان خود، در کنار هم و در قالب یک گجت اما به طور جداگانه توسعه یافته‌اند. در نهایت، هر یک از این فناوری‌ها به سطح کافی از مهارت رسیدند و همین امر امکان جمع آوری آن‌ها در قالب یک محصول کوچک را فراهم کرد و سرانجام گوشی هوشمند متولد شد.

ربات‌ها نیز چرخه مشابهی را طی می‌کنند. دیمیتری گریشین، از موسسان کمپانی اینترنتی روسی Mail.Ru و مدیر عامل فعلی Grishin Robotics، ربات‌ها را این‌گونه توصیف می‌کند: ربات مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف و بسیار پیچیده است، مانند تشخیص صدا، پردازش تصویری، مهندسی مکانیک و … . هنگامی که هر یک از این فناوری‌ها به سطح مناسبی از تکامل برسند، می‌توان آن‌ها را یک مجموعه واحد کنار هم قرار داد تا در نهایت یک «ربات جهانی» مشابه با C-3PO خلق نمود.

گریشین اشاره‌ای به این موضوع نکرد که با توجه به شباهت تکامل گوشی‌های هوشمند و ربات‌ها، در حال حاضر ما در ارتباط با تکامل یک «ربات جهانی» در چه جایگاهی قرار داریم.اما اگر به پیشرفت اجزا مختلفی که در یک گوشی هوشمند قرار دارد نگاهی بیاندازیم، می‌توان حدس زد که چقدر زمان لازم است تا به تعریف «ربات جهانی» مد نظر آقای گریشین برسیم:

  • اولین فرستنده رادیویی در سال ۱۸۸۷ میلادی ساخته شد.
  • اولین دوربین عکاسی تجاری در سال ۱۸۳۹ تولید شد.
  • اولین لوله پرتو کاتدی (CRT) که پیش زمینه تولید نمایش‌گرهای دیجیتال امروزی است، در سال ۱۸۹۷ ساخته شد.
  • اولین مدار پیشرفته به سال ۱۹۴۹ باز می‌گردد.

البته مسلم است که اجزا بیشتری در تولید یک گوشی هوشمند به کار گرفته می‌شوند. اما همان‌طور که مشاهده می‌کنید، بیش از صد سال به طول انجامید تا فناوری‌های کلیدی موجود در گوشی‌های هوشمند از مرحله ظهور به مرحله تکامل برسند و در سال ۲۰۰۷ در قالب اولین آیفون در کنار یکدیگر قرار بگیرند. با این اوصاف، آیا باید انتظار داشته باشیم که ربات‌های جایگزین گوشی‌های هوشمند نیز در قرن آینده به دست بشر برسند؟ لزوما این‌طور نیست. خوشبختانه در عصر حاضر فناوری با سرعت بسیار بسیار بالایی در حال پیشرفت است و هر روز ارمغان جدیدی برای‌مان دارد. بنابراین می‌توان امید داشت که نسل ما فرصت دیدن ربات هوشمندی مانند C-3PO و دست‌یابی به مفهوم ربات جهانی را داشته باشد، ولی تا آن زمان باید به گوشی‌های هوشمند خود اکتفا کنیم.

Rate this post

نظر شما چیه؟

پنج + 19 =