20.4 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۳۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

مزایای SD-WAN به عنوان راهکاری برای شبکه‌های چند کلاودی

مزایای SD-WAN به عنوان راهکاری برای شبکه‌های چند کلاودی

اگر قبلا متوجه آن نشده‎اید، فضای کاری امروز بسیار متفاوت‎تر از 20 سال گذشته شده است. کامپیوترهای دسکتاپ به لپ‎تاپ‎ها تبدیل شدند و بعد از آن گرایشات به سمت تلفن‎های هوشمند و تبلت تغییر مسیر داد. ذخیره داده‎ها به طور فزاینده‎ای در مکان‎های راه دور و کلاود انجام می‌شود و حالا مردم می‌توانند کارهای خود را در هر مکان و زمانی که راحت‎تر هستند انجام دهند. سازمان‎ها و شبکه‎های بزرگ نیز از این تحولات بی‎بهره نبوده‎اند.

هر روز سازمان‎های بیشتری برای ارائه برنامه‎های خود به یک مدل از SaaS تغییر وضعیت می‎دهند و این به معنای آن است که محیط‎های ای‎تی آنها به طور گسترده‎ای در حال دوگانه شدن و چند کلاودی شدن است. اکنون 81 درصد سازمان‎ها از استراتژی چند کلاودی تبعیت می‌کنند. این تغییرات چالش‎ها و فرصتهای جدیدی را به همراه آورده است. شرکت‎ها باید بتوانند با موفقیت داده‎ها و اپلیکیشن‎های خود را به این محیط‎های چند کلاودی جابجا کرده و از آنها با پهنای باند کافی پشتیبانی کنند. همزمان آنها باید بتوانند به منظور جلوگیری از افزایش هزینه و درهم گسیخته‎گی و خرابی استراتژی‎های جدیدی وضع کنند.

با توجه به این چالش‎ها، بسیاری از کسب و کارها در حال رفتن به سمت راهکار SD-WAN (شبکه گسترده نرم افزار محور) برای رفع نیازهای دنیای چند کلاودی خود هستند.

مزایای SD-WAN به عنوان راهکاری برای شبکه‎های چند کلاودی

قابلیت اطمینان


قطع برق به راحتی می‌تواند باعث قطع ارتباط شبکه‎های منفرد و در نتیجه باعث ایجاد اختلال در اتصالات در لحظات حیاتی شود. این وضعیت غیر قابل پیشبینی برای شرکت‎هایی که می‌خواهند عملیات خود را به کلاود منتقل کنند بسیار نامطلوب است.

بر اساس یک بررسی انجام شده IDC مشخص شد که 58 درصد سازمان‎ها بر این باور هستند که برای ارائه اپلیکیشن‎ها در محیط‎های دوگانه و چند کلاودی قابلیت اطمینان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. فناوری SD-WAN می‌تواند برای فراهم کنندگان کلاود از قبیل AWS و Azure Cloud یک اتصال قابل اطمینان را مستقیما از شعب دفاتر یا مرکز داده فراهم کند.

کیفیت تجربه


متاسفانه بسیاری از شبکه‎های سنتی به گونه‎ای طراحی نشده‎اند تا بتوانند از عهده تنوع تنظیمات شبکه‎ای که کسب و کارهای امروزی استفاده می‌کنند برآیند. در نتیجه پکت‎ها گم می‌شوند و زمان تاخیر افزایش پیدا می‌کند و این باعث کسب تجربه‎ای می‌شود که از نظر بسیاری از کاربران غیرقابل قبول است.

SD-WAN تصمیمات هوشمندانه‎تری در مورد چگونگی ارسال ترافیک در این شبکه اتخاذ می‌کند. از طریق تحلیل دقیق SD-WAN می‌تواند بهترین مسیر برای هر نوع کاربرد و جریان ترافیک به گیت وی درست را انتخاب کند که به ارائه یک تجربه کاربری با کیفیت بالا کمک می‌کند.

کارایی و امنیت


SD-WAN از ابتدا به شکلی طراحی شده است تا بهره وری شبکه را در اولویت قرار دهد. با ساده سازی شبکه، SD-WAN به شدت هزینه ارتباطات را کاهش می‌دهد. فرقی نمی‌کند که شما شعب دفاتر، تامین کنندگان کلاود یا مراکز داده موجود در محل را به یک دیگر متصل می‌کنید، مطمئن باشید که SD-WAN در پشت صحنه می‌تواند تمام آنها را اداره کند.

امنیت نیز برای سازمان‎هایی که داده‎ها و اپلیکیشن‎های خود را به کلاود منتقل می‌کنند همچنان یک نگرانی مهم خواهد بود و SD-WAN می‌تواند این نگرانی‎ها را برطرف کند. استراتژی‎های مبتنی بر داده در اپلیکیشن یا منابع توسط SD-WAN می‌تواند دسترسی به اپلیکیشن‎های SaaS را به گروه مشخصی از کاربران محدود کند.

مزایای SD-WAN به عنوان راهکاری برای شبکه‌های چند کلاودی

انتقال به شبکه چند کلاودی برای رسیدن به موفقیت


با انواع مختلف SaaS و IaaS موجود در بازار، خیلی از شرکت‎ها از قبل با ارائه کنندگان خدمات چند کلاودی (CSP) در ارتباط بوده‎اند. طبق تحقیقات IHS Markit در سال 2016 شرکت‎ها به طور میانگین از شش ارائه کننده خدمات چند کلاودی استفاده کرده‎اند که انتظار می‌رود این رقم تا اوایل سال آینده به 11 افزایش پیدا کند.

متاسفانه WANهای سنتی همیشه قادر به اداره پیچیدگی‎های اتصالات در شعب دفاتر و مراکز داده موجود در محل برای هر CSP جداگانه نیستند. SD-WAN برای اداره معماری‎های چند کلاودی خیلی مناسب‎تر است. ترافیک در طول مسیر به بهترین شکل هدایت می‌شود و کاربران می‌توانند در زمان مواجه شدن با حجم عظیمی‌ از تقاضا سرعت اتصال را افزایش دهند.

SD-WAN همچنین قابلیت امنیتی چند لایه و کدگذاری انتها به انتها را فراهم می‌کند. داده‎ها توسط یک فایروال یکپارچه در هر دو سمت منبع و مقصد محافظت می‌شوند. این عوامل SD-WAN را به یک عنصر حیاتی در استراتژی چند کلاودی سازمان شما تبدیل می‌کند.

 

منبع : مجله شبکه

Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

پروتکل OSPF چیست و چگونه کار می کند

زاهد

تفاوت San switch و Lan switch چیست؟

زاهد

کابل کشی ساخت یافته چیست؟ | کابل کشی شبکه

زاهد

نظر شما چیه؟

چهار + 10 =