13.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

VXLAN در دیتاسنتر چیست؟

VXLAN

LAN  پایه ترین واحد معماری شبکه ای است که دو یا چند ماشین محلی را به یک شبکه متصل می کند. در دنیای مدرن رایانش ابری، تعریف محلی در حال تغییر است و بنابراین نیاز به گسترش LAN نیز هست.

VLAN چیست ؟
(Virtual Local Area Networks)  VLAN) در شبکه های بزرگ VLAN این امکان را فراهم میکند تا این شبکه ها به سگمنت ها و بخش های کوچکتری تبدیل شوند تا مدیریت انها راحت تر شود مدیران شبکه با استفاده از ویژگی های VLAN قادر خواهند بود تا شبکه های بزرگ را بر اساس فاکتورهایی از قبیل عملکرد یا پروژه اجرای و یا کاربرد آن به شبکه های کوچکتر تقسیم بندی نمایند.رشد بدون وقفه شبکه های LAN و ضرورت کاهش هزینه ها برای تجهیزات گرانقیمت بدون از دست دادن کارآئی و امنیت ، اهمیت و ضرورت توجه بیشتر به VLAN را مضاعف نموده است .

در شبکه های قدیمی بر پایه VLAN محدودیت ۴۰۰۰ تا segment شبکه را خواهید داشت که البته برای بیشتر سازمان ها در دنیا خیلی عدد کمی نخواهد بود و به این تعداد segment نیاز نخواهند داشت، اما در بعضی از سازمان ها مانند service provider های بزرگ این عدد محدودیت است، در تکنولوژی VXLAN شما میتوانید ۱۶ میلیون segment شبکه را ایجاد کنید.

در دیتاسنتر هایی که از شبکه های قدیمی استفاده میکنند یکی از سناریوهای پر درد سر و پر هزینه  Disaster recovery و Disaster avoidance است.

VXLAN را بیشتر بشناسید

در اینجاست که (VXLAN) به بازی می‌آید. Vxlan یا virtual extensive local area network استاندارد یا پروتکلی است که در سال 2011 معرفی گردید.

برای بسیاری از  شرکت‌ها و محیط‌های کاری استفاده از LAN  ها برای سرورها و ماشین‌های محاسباتی که در مجاورت هم قرار دارند و ترافیک‌هایی در حد متوسط پردازش می‌کنند ، کافی است . اما از زمانی که محاسبات  ابری و شبکه‌های  مجازی رایج‌تر  شده‌اند، حجم کاری شبکه‌ها افزایش‌یافته و چالش‌های زیادی در مورد مقیاس‌پذیری شبکه‌ها ظهور کرده‌اند. VLAN بسته‌ها را ایزوله و encapsulate کنند و همچنین tenants بتوانند دامنه‌های همه پخشی چندگانه ایجاد کنند. این مکانیزم لایه 2 برای اشتراک‌گذاری اطلاعات مجزا بین کاربرانی است که نیازهای آن‌ها در تمام سیستم از یکدیگر متفاوت است.

VXLAN درواقع یک نوع Encapsulation ترافیک لایه 2 در لایه 3 و بر روی بستر IP بوده و اساس کار آن ارسال مالتی کست است. همان‌طور که از نام آن پیداست قرار است که همان کارایی VLAN را داشته باشد اما باقدرت انعطاف بیشتر و محدودیت‌های کمتر.

مشکلات به وجود آمده ناشی از مقیاس‌پذیری VLAN ها 12 بیتی و فراهم کردن فقط 4094 شناسه شبکه ، مسئله‌ی رشد شرکت‌ها و همچنین فضای ابری همیشه در حال گسترش از چالش‌هایی است که باوجود شبکه‌های VLanقابل‌حل نیست. بنابراین پروتکلVXLAN   توسط دو غول بزرگ شبکه یعنی Cisco و VMware معرفی و منتشر شد و توانست پشتیبانی طیف وسیعی از شرکت‌های مهمی همچون Arista ، Broadcom ، Brocade ، Cumulus Networks ، Emulex ، Intel و Red Hat را برای توسعه این پروتکل به دست آورد.

در شبکه‌های امروزی بر پایه VXLAN شما می‌توانید Segmentation شبکه را بدون اینکه نیاز به تغییری بر روی شبکه فیزیکی خودتان داشته باشید را انجام بدهید.

مزیت‌های پروتکل VXLAN:

  • -عدم نیاز به STP برای جلوگیری از LOOP
  • -بهره بردن از مسیریابی‌هایی که در  لایه 3 به کمک OSPF-IS-IS-EIGRP انجام می‌شود به‌منظور استفاده بهینه از مسیرهای موجود (ECMP)
  • -تنها لازم است سوییچ‌هایی که نیاز به عمل Encapsulation و DE capsulation  پکت VXLAN دارند از این قابلیت پشتیبانی کنند.
  • -فراهم‌سازی دسترسی لایه 2 بین مبدأ و مقصد
  • -فراهم کردن شرایطی برای ایزوله کردن ترافیک مشتریان با استفاده از یک زیرساخت مشترک
Rate this post

نظر شما چیه؟

بیست − ده =