19.8 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۱
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

زیر زمین های اینترنتی ; همه چیز درباره دارک وب و دیپ وب

در دنیای امروزی استفاده از اینترنت یک عمر بسیار معمول به حساب میاد ولی تمام اینترنت این چیزی نیست که شما میبینید .

در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم که دارک وب و یا وب عمیق چیست ؟ واین دو چه فرقی با یک دیگر دارند با تک دیتا همراه باشید .

به طور کلی در این حوضه باید دو مطلب مورد بحث قرار بگیرد  یکی Dark webویا وب سیاه و دوم Deep web بعضی ها این دو را  مثل هم میدانند در صورتی که این دو کاملا از هم جدا هستند .

دیپ وب (Deep web) ویا وب عمیق :

شما برای سرچ کردن و جستجو در اینترنت به یک مرور گر و اینترنت احتیاج دارید ولی چیز هایی که شما در اینترنت مشاهده میکنید فقط 5 درصد اطلاعاتی هستند که در اینترنت وجود داردند بعضی ها به دیپ وب وب نامرعی میگن ولی اصطلاح درستی نیست چون ممکنه با دارک وب اشتباه گرفته بشه .در صورتی که عمیقه دیده نمیشه ! با یک توضیح و یک مثال ساده شروع میکنیم اگر تمام اینترنت را یک کوه یخ در نظر بگیریم قسمتی از ان که سر از اب بیرون زده است و قابل مشاهده است  قسمت مجاز ویا safe Web اینترنت محصوب میشود و برای عموم مردم قابل دسترسی است .و اون قسمت عظیمی که در زیر اب قرار دارد جزع دیپ وب محسوب میشود . در واقع قسمتی از وی هستش ولی ایندکس نشده و بدون این  که ندونید کجا میخواید برید نمیتونید به مقصد برسید دقیقا مثل بخشی از سرزمینی که نقشه برداری نشده وتو نقشه ها نیست این طور نیست که کسی اون رو مخفی کرده باشه در صورتی که شما نمیدونید چه جوری باید بهش برسید . یا مثل این که  نقشه های ایران در گوگل وجود داره و دیدنش هم برای همه ازاده ولی هرکس که از جلو خونه ما رد شد نمیتونه وادر خونه بشه . کسی تو اون خونه مخفی نشده بلکه حریم خصوصی اون شخص به حساب میاد  و برای ورود نیاز به احازه یا کلید  داره به این میگن Deep web(دیپ وب)

فرض کنید شما یه وب سایت دارید به اسم wnnh25pgkfoo.ir در اینتر نت دارید  و با برو تکل های خاص به گوگل گفتید که سایت منو ایندکس نکن  و یا این که الان من یه پست تو تک دیتا میذارم ولی هرکسی نمیتونه اونو بخونه و برای خوندنش نیاز به یوزر و پسورد دارید ویا این که شما وارد پنل حساب بانکیتون میشید اونجا اطلاعات زیادی هستش  مثل موجودیتون تعداد تراکنشاتون وخیلی چیز های دی گه این ها هموشون روی وب هستند ولی ایندکس نشدند افراد دیگه نمیتونن این هارو ببینن یا سایت هایی که شما بهشون پول میدی که یه ویدیو بهتون نشون بدن  وی ا تماممی دیتا بیس ها گوگل تمامی جزیات دیتا بیس شما رو مرور نمیکنه که ببینه شما چی دارید و چی ندارید امثال این جور چیز ها به این میگن وب عمیق یا Deep Web این ها در وب هستند مخفی هم نشدند در صورتی که ایندکس نشدند و کسی بدون مجوز های خاص بهشون دسترسی نداره .

این اصطلاح یعنی  دیپ وب در سال 2001 توسط مایکل برگ من شکل گرفت مثال او برای دیپ وب این طور بود که فکر کنید که تور ماهی گیری داخل دریای پر از ماهی میندازید و بعد از این که تور ماهی و میبینید توش پر از ماهی هستش . کلی خوشحال میشوید  ولی اتفاقاتی که توی این اقیانوس  میفته خیلی بزرگتر وعمیق تر از چیزیه که داخل یه تور ماهی  گیری ما میفته .

میشه تخمین زد که دیپ وب چیزی حدود 500 برابر وب سطحی و تشکیل میده یعنی هر چیزی رو که شما میتونید تو وب سطحی پیدا کنید 500 برابرش رو میتونید تو DeepWeb به دست بیارید .یکی از مثال های ساده دیگه ای که میتونم بگم همین ایمیل شما هستش من میتونم بفهمم ایمیل شما جیه ولی نمیتونم وارد اون بشم انگار داخل قسمت قسمت دیگه ای از وب هستش .

4chan جزع یکی از بزرگترین سایت های وب عمیق بود این سایت دسترسی خاصی نمیخواست فقط باید در یک زمان خاص جزع یک انجمن میبودید تا به شما میگفتن که یک سایتی به اسم 4chan هستش . در واقع اینجور سایت ها اجازه ایندکس شدن به موتور های جستجو را نمیدادن  . حتی اگر لینکی هم از میخواستن بدن مثلا به تک دیتا نمینوشتن http://tekdataco.com بلکه دمین رو خراب و دستکاری میکردن بین کلمات space مینداختن بعضی کلمات رو جا مینداختن که شما مجبور بشید موقعی که میخواید برید تو اون سایت ادرس رو کپی کنید و Url رو اصلاح کنید ودر نهایت به وب سایت برسید .

با تخمینی که زده شد در سال 2004 به بعد حدود 300000 وب سایت وجود داشت که به گوگل گفته اند سایت انهارا ایندکس نکنند .

در این میان یک اصطلاح داشتیم به اسم UnGoogleable به معنی غیر قابل گوگل شدن مثلا کلمه و اصطلاح man eating chiken غیر قابل گوکل شدنه اگر بین man و eating خط فاصله بزاریم معنیش میشه جوجه ادم خوار و اگه خط فاصله رو ورداریم معنیش میشه مردی که مرغ میخورد و گوگل این خط فاصله رو از سزچ حذف میکرد و کاربران نمیتوانستند به نتیجه خاصی برسند اگر چه اگر الان با سرچ های زیادی که روی این اصطلاح انجام شده گوگل متوجه داستان شده و میفهمه که شما ددنبال همون اصطلاح جوجه انسان خوار هستید . به هر حال این میشه کل بحث دیپ وب پس دیپ وب قسمت از وبه که وجود داره ولی در حالت عادی دیده نمیشه  و سایت هایی که ایندکس نشدند و دیتا بیس ها و سایت های سازمانی که مجبوری داخل انها لاگین کنید .

دارک وب یا وب سیاه چیست ؟(هیجان همیشه خوب نیست)

دارک وب قسمتی هستش که بیشتر کاربران رو هیجان زده میکنه و بیش تر روش بحث میشه دیپ وب که یه اصطلاح فنی هستش که 96 ٪ وبسایت ها جزو دیپ وب هستند اما دیپ وب قسمتی از وب بود که به هر دلایلی بهش نمیرسیدیم . ولی دارک وب چیه ؟

اگر بخوایم فنی بحث کنیم دارک وب یه شبکه روی شبکه اینترنته  که نیاز به ابزار ها تنظیمات دسترسی پروتکل ها و پورت های غیر مرسوم هستش .

برای مثال شما یک نامه پستی رو در نظر بگیرید  که دروین یک نامه پستی دیگه قرار داده شده  به عنوان مثال شبکه های Peer to Peerیا (نظیر به نظیر مکتن به مکان) که در اینترنت مرسوم هست .طرز کار ای شبکه به این صورت هستش که شما به یک سرور متصل میشید و اطلاعات خودتون رو تبادل میکنید حالا فرض کنید یک شخص به طور مستقیم به سیستم شما با یک سری پل های ارتباطی متصل بشه و فایل رو از سیستم شما دانلود کنه .

اوایلسال 2004اولین سایت های دارک وب اشکار شدند همانطور که گفتیم این شبکه یک شبکه جداگانس که روی شبکه اینترنت سوار شده  و به این راحتی ها قابل دسترسی نیست .و برای استفاده نیازمند یک دانش خاص  ودسترسی و ابزار مناسب داریم .

در دارک وب شبکه هامعمولا غیر قابل شناسایی و انسان ها ناشناس هستند 

یعنی به طور کلی کسانی که اجازه فعالیت در زمینه هایی که جرم حساب میشه رو ندارند در دارک وب شروع به فعالیت میکنند .تخمین زده میشه که حدود 400000 سایت در دارک وب وجود داره و مقدار خیلی از سایت ها یک صفحه خالی هستند و یا لینک هایی های Broken هستند که دیگه کار نمیکنند .

همانطور که گفته شد برای استفاده از دارک وب نیازمند یک ابزار خاص هستیم که بتونیم با ان پروتکل ها وسایت ها ارتباط برقرار کنیم .یکی از مشهور ترین ابزار هایی برای استفاده از دارک وب مرسومه مرور گر Tor هستش که یک مرور گر رایگان هستش و میتونید استفاده کنید .

شرایط مرورکر TOR به این گونه هست که داده هارا رمز نگاری میکنه و یک جور شبکه لایه ای هستش (روتر پوست پیازی)تصور کنید من به فیس بوک میگم اطلاعات پروفایل من رو برای خودم بفرسته فیس بوک درخواست رو میفهمه و اطلاعات رو برامون میفرسته و سر راه هم هرکسی باشه میتونه شنود کنه وفیس بوک هم میدونه من کیم .!

ولی حالا فرض کنید من به جای فیس بوک (که یه نفره) بیام با سه نفر حرف بزنم و به این سه نفر بگم یه رمز بین خودمون قرار بدیم مثلا 258698رمز با نفر اول , رمز با نفر دوم , رمز با نفر سوم (رمز هر نفر با نفر دیگه فرق داره)و وقتی میخوام یه پیام بفرستم به همین ترتیب سه بار رمزش کن .پیام میرسه به اولی واون رمز خودشو امتحان میکنه و باز نمیشه بسترو میده به دومی ودومی رمز خودش رو امتحان میکنه ونمیتونه بازش کنه (ولی میدونه که بسترو از اولی گرفته) بعد میده به سومی واخری رمزش رو باز میکنه میبینه مال فیس بوکه و میرسونه به فیس بوک و فیس بوک هم میگه من اینو از یه جای ناشناس گرفتم و جوابش رو دوباره رمز میکنه و میفرسته به نفر به دوم و دومی نمیتونه بازش کنه   (دومی میدونست که بسترو  از اولی گرفته)

و میرسونه به اولی و نفر اول هم در نهایت میرسونه به من و من چون هر سه تا کلید رو دارم میتونم بازش کنمو میتونم ببینم که توی بسته چی هستش . به همین علته که Tor کنده. هیچ کس علاوه بر این که نمیدونه داخل بسته چی هستش بلکه اصلا نمیفهمه درخواست از کجا ارسال میشه . تمامی سایت ها درTorبا نام های  عجیب وغریب مثلا با نام  du938ygdjb854rr با پسوند .onion  نام گذاری میشوند .

برای اطلاعات بیشتر از hiddenwiki شروع میکنیم . این سایت یکی از بزرگترین سایت های جزع دارک وب به حساب میادکه به عنوان دفترجه راهنما به شما کمک میکنه در دارک وب اول به کدوم سایت ها برید اگر hiddenwiki رو سرچ کنید داخل همین وب سطحی  میتونید به اون دسترسی داشته باشید.

اصطلاح های زیادی تو دارک وب وجود داره  مثلا RedRoomکه به شما میگه ” ما امروز میخوایم یه بردرو بکشیم 2000 دلا ر بده تا بتونی بگی این بردرو چه جوری بکشیم ” و بعد از این که شما پول رو پرداخت کنین هیچ اتفاقی نمیفته توجه کنید شما در حایی هستید که هیچ کس از هیچ چیز خبری نداره و هیچ چیز قابل ردیابی نیست .!

چیزای زیادی تو دارک وب هست مثلا فروش اطلاعات ,فروش اسلحه,استخدام ادم کش,اجاره هکر, ولی هیچ کس به نتیجه خاصی در این زمینه نرسیده است و تنها چیزی که بیشتر دیده میشد فروش مواد مخدر و جعل اسناد هستش .

کلام اخر: DarkWeb همچنین جای عجیب و غریبی نیست درواقع شامل بخشی از وب محسوب میشه ولی تبلیغ وپیشنهاد هم هم نمیکنیم  که از ان استفاده کنید از زبان افرادی که  از دارک  وب استفاده میکردند شنیده شده  که کنترل رایانه خود را از دست داده بودند مثلا دوربین کامپیوترشان را در دسترس میگرفتند . 

ممکن است که هیجان زیادی داشته باشد ولی اگر نبینید هم چیز خاصی را از دست نداده اید .

به نقل از جادی

Rate this post

یک نظر

ناشناس ۱۳۹۷-۰۱-۳۱ در ۱۶:۰۲

سلام ممنونم مطلب عالی بود

پاسخ

نظر شما چیه؟

یک × یک =