درب ضد حریق اتاق سرور

درب ضد حریق


درب ضد حریق اتاق سرور با ویژگی ضد حریق بودن یا به اصطلاح درب ضد حریق اتاق سرور را یکی از حیاتی ترین و مهم ترین بخش های راه اندازی یک اتاق سرور استاندارد یا دیتاسنتر استاندارد نامید. درب اتاق سرور دارای ویژگی های خاصی می باشد و به دلیل اهمیت بالای آن باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد و بتواند تجهیزات اتاق سرور را در برابر حریق و یا هرگونه سرقتی مصون بدارد. درب اتاق سرور باید استانداردهای جهانی را پاس کرده باشد. مجموعه تک دیتا با تکیه بر تجربیات درب استاندارد مورد نیاز دیتاسنتر و اتاق سرور ها را تامین می کند.

درب ضد حریق اتاق سرور | تک دیتا

ویژگی های درب اتاق سرور


ضد حریق بودن

درب ضد حریق یا درب ضد حریق اتاق سرور همان طور که از نامش پیداست برای مقابله با آتش و ضربه طراحی شده است گاهی به این درب ها درب ضد سرقت نیز گفته می‌شود. فشردگی تجهیزات الکتریکی به کار رفته در مراکز دیتاسنتر و تعداد بالای منابع گرمایی در دیتاسنتر از جمله سیم‌ها و کابل‌ها و همچنین گرمای حاصل از فن سیستم‌ها این مراکز همواره در معرض تهدید آتش سوزی قرار دارند.
این امر بسیار مهم است که بدانیم آسیب مراکز دیتاسنتر می تواند تاثیر بسیار مخربی برای شرکت و مشتریان داشته باشد. دیتا سنتر به دلیل نقش مهمی که در تکنولوژی مدرن ایفا می کند، باید به دقت تحت نظارت و کنترل باشد و شرکت ها منابعی را به منظور بالا بردن امنیت این واحدها تخصیص دهند.

استفاده صحیح و اصولی از درب ضدحریق اتاق سرور، بهترین راه جهت حفاظت و پیشگیری از آتش احتمالی ایجاد شده در اتاق سرورمی‌باشد. این درب‌ها علاوه بر ایجاد امنیت کامل برای تجهیزات اتاق سرور می‌تواند در صورت وقوع آتش سوزی این اطمینان را حاصل نماید که دود و شعله آتش درون یک محیط کوچک باقی می ماند و بدین ترتیب از وارد شدن خسارت به سایر اموال و افراد جلوگیری کند.
میتوان گفت درب‌های ضد حریق از مقاومت بیشتری نسبت به درب های معمولی برخوردار هستند. درب ضد حریق صورت بروز حریق در ساختمان می بایست تا 2 ساعت از نفوذ حریق به داخل اتاق جلوگیری نماید و تا 850 درجه سانتی گراد تحمل حرارت را داشته باشد. به همین منظور درب با ورق فلزی ساخته‌شده و داخل آن با پانل  پشم سنگ با تراکم بالا برای دفع حرارت پر می‌گردد.
این درب‌ها با روکش فولادی، استیل، کربن و یا MDF متناسب با محیط‌های صنعتی ساخته می‌شوند که هم دارای استحکام بوده و هم تأخیر در اشتعال ایجاد می‌کنند. پروفیل چارچوب نیز از نوع ورق کربن استیل به ضخامت 2 میلی‌متر یا پروفیل فلزی است. درب ضد حریق باید دارای دودبند و عایق‌کاری شده و از ورود رطوبت و دود به داخل اتاق نیز جلوگیری کند.

انواع درب ضد حریق اتاق سرور

درب های مقاوم در برابر حریق به طور کل دارای سه نوع هستند که البته باید بدانید که هرکدام از این درب ها برای مکان های خاص  خود مورد استفاده قرار میگیرند که این سه مدل  شامل :

درب ضد حریق چوبی: همان طور که از نام  این مدل مشخص است این درب ضد حریق از چوب ساخته شده است  قیمت این نوع از درب ها از مدلی شیشه ای پایین تر می باشد در ساخت این درب از چوب های مخصوص با لایه های فولادی و پشم شیشه استفاده  می شود زیبایی و تنوع رنگی در این محصول زیاد می باشد .

درب ضد حریق شیشه ای: استفاده از شیشه میتواند به زیبایی و همچنین مقاومت درب اضافه کند. این نوع درب ها در ساختمان های مسکونی و اداری مورد استفاده قرار میگیرند نقطه اشتراک این نوع درب  با نوع چوبی استفاده هردو از پشم شیشه  و لایه های فولادی است .

درب ضد حریق فلزی: این نوع درب ها از مقامت بالا برخوردار است که میتوان گفت نسبت به دیگر مدل ها از وزن بیشتری برخور دار است .

درب ضد سرقت

درب ضد سرقت باید چند ویژگی داشته باشد. استقامت درب از نکات مهم است. یک درب ضد سرقت باید در برابرضربه مقاومت کند و با تجهیز قفل و یراق‌آلات مناسب از این امر جلوگیری کند. این نوع از درب‌ها دارای پین‌های پشت درب می‌باشند که در صورت تخریب لولا، درب از جای خود خارج نگردد.

بیرون بازشو

درب اتاق سرور باید به سمت خارج باز شود. به دلیل اینکه در صورت باز شدن درب به داخل، در هنگام بروز حریق و عملکرد سیستم اطفا حریق و تخلیه گاز، فشار گاز مانع کشیده شدن درب به داخل گردیده و فرد حاضر در اتاق محبوس می‌گردد. درب اتاق سرور باید از داخل امکان باز شدن به‌صورت مکانیکی را داشته باشد تا در صورت بروز حادثه و قطع برق و یا عدم عملکرد سیستم برقی قفل درب بتوان از اتاق خارج شد.

یراق‌آلات درب اتاق سرور

براق آلات درب نیز از مهم‌ترین بخش‌هایی است که موردنیاز این نوع خاص از درب است. درب اتاق سرور باید دارای قفل الکتریکی باشد که می‌توان از برندهای مختلفی همچون مارک Abloy فنلاند و یا هر برند مطرح دیگری استفاده کرد. بهتر است درب اتاق سرور از داخل اتاق به دستگیره آنتی پنیک نیز مجهز گردد.

همچنین درب اتاق سرور باید دارای لیدکاور یا  نگهدارنده كابل كه مانع قطع كابل در بين درب می‌شود، نیز باشد.

این درب‌ها همچنین باید امكان نصب آرام‌بند روی درب  را نیز دارا باشند. آرام‌بند نیز باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد.

همچنین قفل الكتریكی Drop bolt داخل چارچوب قابل اتصال به انواع Access Control نیز نیاز است.

همچنین سه نوع قفل‌ها با قابلیت اتصال سیستم کنترل تردد بر روی درب قابل نصب است که شامل قفل‌برقی مخصوص اتاق سرور، قفل مقابل برقی و قفل‌برقی به همراه یراق‌آلات یکپارچه است.

روکش درها نیز باید از نوع  ام- دی- اف  با روکش PVC ضد خش در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف باشد.

سیستم کنترل تردد درب

دستگاه‌های کنترل تردد، می‌توانند تردد افراد، خودروها و عملکرد دستگاه‌های صنعتی و موارد مرتبط را کنترل و مدیریت نمایند . سیستم کنترل تردد یا اکسس کنترل Access کنترل درب اتاق سرور با انواع روش‌های احراز هویت به درب متصل گردیده تا از ورود افراد غیر به داخل اتاق جلوگیری شده و همچنین تردد افراد مختلف ثبت گردد.
بهترین مدل این سیستم کنترل تردد بیومتریک است. نرم‌افزار مدیریتی کنترلی این سیستم‌ها، تمامی تنظیمات تردد افراد را انجام داده و تردد آن‌ها را به صورت هم‌زمان گزارش می‌دهد و در بانک اطلاعاتی خود ذخیره می‌کند تا در صورت لزوم بتوان گزارش‌های مورد نیاز را استخراج نمود. سیستم کنترل تردد مجموعه‌ای از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که به ‌منظور حصول اهداف مختلف در یک مجموعه نصب می‌شود.

مقالات دیتاسنترو اتاق سرور


اتاق سرور استاندراد

اتاق سرور استاندارد


راه اندازی اتاق سرور استاندراد یکی از خدمات تک دیتا به مشتریان می باشد طراحی اتاق سرور استاندارد نیازمند دانش تخصصی و همچنین رعایت چندین نکته است که در این مطلب به آن ها اشاره کرده ایم.

کولینگ و تهیه اتاق سرور

کولینگ اتاق سرور ودیتاسنتر


گرما همیشه دشمن تجهیزات شبکه و تمامی قطعات الکترونیک می باشد شما میتوانید با راهکار های نوین تک دیتا  و همچنین خنک کننده های دیتاسنتر دیتاکول به راحتی گرما را در محیط مدیریت کنید .

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام و اطفاحریق


یکی از عوامل مهم و کاربردی برای یک سازمان ها محسوب میشود . امروزه از سیستم ها ی اعلام حریق به طور گسترده دراتاق سرور ها دیتاسنتر و مراکز داده , و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود

تک دیتا پس از سال‌ها تجربه در زمینه نصب و راه اندازی دیتاسنترها و اتاق سرور های برای انجام پروژه‌های شبکه در زمینه کوچک و گسترده آماده ارائه خدمات می‌باشد جهت انجام پروژه‌های شبکه خود با ما تماس حاصل کنید و یا در سایت با ما گفتگوی آنلاین داشته باشید. میزبان صدای گرم شما هستیم .