مشاوره، طراحی و پیاده سازی دیتا سنتر data center

دیتاسنتر
TEK DATA

ارائه راهکارهای جامع دیتاسنتر

دیتاسنتر | DATA CENTER

دیتاسنتر یا مرکز داده یکی از اصلی‌ترین بخش‌های مربوط به تکنولوژی و استراتژیک هر کشوری به شمار می‌رود. در واقع یک دیتاسنتر مجموعه‌ای است از سرورها که با یک زیرساخت ارتباطی امن در کنار تجهیزات الکترونیکی دیگر جهت هدفی مشترک کنار هم کار می‌کنند. از اهداف مهم ساخت و طراحی دیتاسنتر می‌توان به نگهداری و پشتیبانی از سرویس‌های شبکه از قبیل سرویس اینترنت و اینترانت اشاره کرد.

Data Center می‌تواند توسط سرورهای قدرتمند و متعدد خود در کنار اتصالات پر سرعت اینترنت، امکان راه اندازی وب سرورها را نیز فراهم سازد. برخی از خدمات دهندگان وب با در اختیار گرفتن هر یک از سرورهای قرار گرفته در دیتاسنتر خدمات دهی متنوعی را به مشتریان خود ارائه می کنند.
دیتا سنتر با برخورداری از اتصال های مختلف اینترنت می‌تواند در صورت بروز هر مشکلی اتصال دیگری را جایگزین کرده و از به وجود آمدن هر گونه وقفه در سرویس دهی جلوگیری کند.

برق دیتاسنتر

البته یکی از مهم ترین و حیاتی ترین بخش‌ها در هنگام طراحی دیتاسنتر بخش تامین برق است؛ جریان برقی که باید بی‌وقفه و دائم برقرار باشد تا مشکل ایجاد نگردد. برای تامین برق مورد نیاز سرورها و جلوگیری از خاموش ناگهانی مرکز داده باید از سیستم‌های پشتیبان برق و یا برق اضطراری از جمله UPS استفاده کرد تا در مواقع ضروری قطع برق، جریان جایگزین گردد و مشکلی ایجاد نشود.

رک در دیتاسنتر

داخل هر دیتاسنتر شامل تعداد زیادی رک می باشد که وظیفه آن‌ها این است که سرورهای قرار گرفته در آن به صورت ثابت جایگذاری شوند. رک ها معمولا در اندازه‌های متفاوتی ساخته می‌شوند که هر کدام با توجه به سایز و میزان فضا خود، تعدادی سرور و ملحقات مربوطه را در خود جای داده اند.

PDU در دیتاسنتر

از جمله تجهیزاتی که در داخل رک قرار گرفته می‌شود تجهیزات مربوط به ساماندهی جریان برق سرورها می‌باشد که از آن با نام PDU یا Power Distribution Unit پاورماژول یاد می‌شود. پی دی یو دستگاهی است که جهت مدیریت توزیع برق از آن استفاده می شود.این دستگاه دارای یک ورودی برق می‌باشد که هر ورودی قابلیت اتصال برق ۲۲۰ واتی ۵۰Hz را دارا می باشد. 

امنیت دیتاسنتر

بخش امنیت در دیتاسنتر و پایداری آن جزو جدایی ناپذیر طراحی یک مرکز داده ایمن می باشد. این امنیت زیر سایه وجود تجهیزاتی است که شامل قرار گیری سیستم اعلام و اطفاء حریق و استفاده از سیستم های نظارت تصویر در سایت می باشد. طراحی یک دیتاسنتر با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی و رعایت موارد مختلف طراحی، یکی از سابقه دارترین بخش‌های شرکت TEKDATA می باشد.

از عوامل مهم در دیتاسنترها بخش تهویه و کولینگ است که باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که از داغ شدن سرورها جلوگیری کند و باعث شود هوای خنک در کل سایت چرخش داشته باشد.در بخش کولینگ دیتاسنتر سیستم inrow اینرو نوعی از سیستم‌های خنک‌کننده هستند که در کنار رک‌های تجهیزات قرار می‌گیرند.

کولینگ دیتاسنتر

متخصصین شرکت تک دیتا با در نظر گرفتن امکانات شما و تطبیق آن با نیازهای شما می‌توانند یک طراحی دقیق از نحوه قرارگیری تجهیزات و راه‌اندازی سیستم‌های شبکه‌ای و نرم‌افزاری و همچنین ساخت و ایجاد سیستم‌های توزیع قدرت سیستم‌های ذخیره‌سازی داده‌ها و پشتیبان گیری، سیستم‌های تأسیسات و لوله‌کشی‌های کنترل دسترسی فیزیکی و همه موارد دیگر موردنیاز را در بالاترین سطح کیفی به انجام برسانند.

تک دیتا جهت پیاده‌سازی مراکز داده اقداماتی را صورت می‌دهد که همگی با بالاترین کیفیت انجام می‌شود. از جمله این اقدامات می‌توان به طراحی اولیه پلتفرم و تهیه نقشه‌های فنی، همچنین طراحی نقشه قرارگیری بخش‌های سخت‌افزاری ازجمله کامپیوترها، سرورها، استوریج ها، تجهیزات برقی و UPS و ژنراتور اشاره کرد. همچنین با آماده‌سازی مستندات و برآورد هزینه‌های دقیق نسبت به سفارش و خرید و حمل آن‌ها اقدام و سپس از مدیریت نیروها و تجهیزات و نحوه انجام کارها نسبت به راه‌اندازی و شروع کار اقدام می‌کنند.

تک دیتا ارائه دهنده راهکارهای دیتاسنتر | مشاوره,طراحی و اجرای 0 تا 100 دیتاسنتر


مشاوره، طراحی و اجرای دیتاسنتر، مرکز داده و اتاق سرور

شرکت تک‌دیتا با ارائه راه حل‌های مبتنی بر محصولات نوين مطمئن و موفق جهاني توانسته با توجه به نياز مشتريان نسبت به طراحی انواع مراکز داده اقدام نماید. واحد زیرساخت این شرکت با بهره‌­گیری از پرسنل متخصص و مجرب در هر یک از حوزه­‌های تخصصی و با استفاده از تجهیزات و فناوری‌­های روز دنیا و تولیدات معتبرترین برندهای جهانی به عنوان مراجع طراحی و پیاده سازی زیرساخت فیزیکی مراکز داده (دیتا سنتر)، کلیه طرح‌های زير ساختی را به صورت یکپارچه طراحی، اجرا، نظارت و پشتیبانی می­‌نماید.

اين خدمات شامل كليه نيازمندی‌های زير ساخت مراكز داده اعم از زیر ساخت فیزیکی (معماری فضاهای مختلف، سيستم تأمین و توزيع برق، سيستم‌­های خنک‌كننده پرتوان، سيستم­‌های مديريت، سيستم­‌های امنيت فيزيكی، رک، كف كاذب، کابل کشی ساخت یافته و همچنين سيستم­‌های اعلام و اطفاء حريق) تا زیرساخت‌های سرویس (مجازی سازی، ذخیره‌سازی، شبکه و امنیت) می­‌باشد.

مشاوره، طراحی و اجرای دیتاسنتر، مرکز داده و اتاق سرور

معماری‌های راه‌اندازی دیتاسنتر


برای ساخت مرکزداده تقریبا استفاده هر فضای مناسبی امکان پذیر است، اما طراحی و پیاده سازی مرکز داده نیاز به بررسی دقیق تری دارد. فراتر از مسائل اساسی هزینه و مالیات، محل موردنظر برای دیتاسنتر براساس بسیاری از معیارها از جمله موقعیت جغرافیایی، ثبات در آب و هوا و لرزه‌خیز بودن محل، دسترسی به جاده‌ها و فرودگاه‌ها، دسترسی به انرژی و ارتباطات از راه دور و حتی محیط سیاسی حاکم ؛ انتخاب می شود.

بعد از ایمن‌سازی مکان، معماری دیتاسنتر را می‌توان با توجه به زیرساخت های مکانیکی و الکتریکی، همچنین ترکیب تجهیزات IT طراحی کرد.

نظارت بر دیتاسنتر ها و زیرساخت آن

  • اجازه دسترسی از راه دور جهت نظارت بر تاسیسات و تجهیزات دیتا سنتر
  • اندازه گیری عملکرد دیتا سنتر
  • تشخیص به موقع خرابی دیتا سنتر و پیاده سازی یک آرایه وسیع از اقدامات اصلاحی

خدمات قابل ارائه در این حوزه و در بخش‌های مختلف تشکیل دهنده زیرساخت فیزیکی، به شرح زیر می باشند:

  • تهیه لیست اقلام مورد نیاز اتاق سرور و دیتاسنتر
  • طراحی تفصیلی شبکه برق دیتاسنتر
  • مشاوره در زمینه انتخاب تجهیزات مورد نیاز
  • طراحی مفهومی و برآورد قیمت اولیه
  • تهیه مستندات و نقشه‌های مورد نیاز
  • مشاوره در زمینه بررسی وضعیت موجود شبکه با هدف افزایش سطح استاندارد
  • اصلاح معماری قدیمی‌ مراکز داده و دیتاسنتر به معماری نوینر
  • مشاوره جهت بهینه‌سازی دیتاسنتر و اتاق‌ سرور جهت افزایش بهره‌وری انرژی
  • شبیه‌سازی بخش‌های مختلف (از جمله سیستم سرمایش و سیستم برق)

  • ارائه نقشه‌های اجرایی مورد نیاز
  • طراحی و اجرای شبکه مانیتورینگ، کنترل و فرمان مراکز داده و دیتاسنتر
  • اجرای کامل زیرساخت دیتاسنتر و اتاق سرور
  • طراحی ، اجرا و نظارت بر عملیات زیرساخت
  • نظارت بر تست و تحویل سیستم های زیرساختی
  • پشتیبانی از سیستم‌های زیرساختی دیتاسنتر
  • مدیریت مرکز عملیات شبکه NOC و دیتاسنتر
  • ایمن سازی مراکز داده و دیتاسنتر در تمامی‌لایه‌ها
  • برآورد قیمت تجهیزات و بودجه مورد نیاز پروژه

جهت مشاوره طراحی دیتاسنتر و مرکز داده می توانید با کارشناسان تک دیتا تماس حاصل فرمایید.