اعلام حریق اتاق سرور و دیتاسنتر


 اعلام حریق و اطفاحریق یکی از عوامل مهم و کاربردی برای یک سازمان و یک شرکت محسوب می‌شود. امروزه از سیستم‌های اعلام حریق  به طور گسترده دراتاق سرورها دیتاسنتر و مراکزداده , ساختمان‌ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می‌شود تا خسارت‌های ناشی از حریق را به حداقل برسانند و همچنین برای اطلاع دادن به ساکنین ساختمان در مواقع بروز حریق از این سیستم‌ها استفاده کنند و از تلفات جانی جلوگیری شود.

به‌طور کلی سیستم های اعلام حریق در دو نوع آنالوگ و آدرس پذیر ساخته شده‌اند. شرکت تک دیتا با توجه به اهمیت بالای این سیستم و خسارات ناشی از آن طراحی خود را بر اساس استانداردهای روز دنیا مانند استانداردهای NFPA , EN54,LPCB , UL, DIN انجام می‌دهد و خدمات فروش و پشتیبانی تجهیزات اعلام حریق را به مشتریان ارائه می‌دهد . 

انواع سیستم های اعلام حریق اتوماتیک

یک سیستم اعلام حریق دارای چند دستگاه است که با یکدیگر کار می‌کنند و در صورت وجود دود، آتش، منو اکسید کربن و سایر شرایط اضطراری، آن‌ها را تشخیص داده و از طریق تجهیزات صوتی و بصری به مردم هشدار می‌دهند.

این هشدار ها می توانند به صورت اتوماتیک توسط دتکتورهای دودی و دتکتورهای حرارتی فعال شوند و یا با کمک شستی اعلام حریق، در نقاط مخصوص فعال سازی اعلام حریق، به صورت دستی فعال شوند. هشدار ها می توانند زنگ های موتوردار و یا بوق های قابل نصب بر روی دیوار باشند. این سیستم های اعلام همچنین می توانند بلندگوهایی باشند که از طریق آن ها، هشدار و در ادامه پیام صوتی به منظور تخلیه محل و هشدار دادن به افراد داخل ساختمان به منظور عدم استفاده از آسانسورها پخش شود.

طراحی سیستم اعلام حریق


پس از این که اهداف محافظت در برابر آتش مشخص شد- این کار با در نظر گرفتن کمترین حد لازم از محافظت در برابر آتش که توسط ضوابط ساخت وساز ساختمان ها، شرکت های بیمه و سایر سازمان های مسئول دیکته می شود انجام می گیرد- طراح سیستم اعلام حریق، متعهد می شود تا اجزای لازم، آرایش آن ها و رابط های لازم را به منظور دست یابی به اهداف پیش بینی شده مشخص کند.

تجهیزاتی برای کار انتخاب می شوند که به طور مشخص برای دست یابی به اهداف پروژه تولید شده باشند و همچنین انتظار می رود تا روش های نصب به صورت استاندارد در مرحله طراحی مشخص شوند. در ایالات متحده، ضوابط ملی اعلام حریق که توسط انجمن ملی حفاظت در برابر آتش(NFPA) ارائه شده دستورالعملی جامع برای نصب سیستم های اعلام حریق به شمار می رود و به طور گسترده مقبول است و مورد استفاده قرار می گیرد. در کانادا، استاندارد سیستم های اعلام حریق ULC می باشد. استاندارد معادل در بریتانیا BS 5839 Part 1 است.

EN 54 استانداردی اجباری برای تشخیص آتش و سیستم‌های اعلام حریق در اتحادیه اروپا به شمار میرود که هدفش ایجاد استانداردهای فنی هماهنگ می‌باشد به طوری که با کمک این استانداردها بتوان محصولات مرتبط با این زمینه را سنجید و گواهی کرد. این کار از طریق مرجعی دارای صلاحیت به نام Notified Body یا NB انجام می گیرد. هر محصول مرتبط با حفاظت در برابر آتش باید استاندارد هایی را که در EN 54 ذکر شده رعایت کند تا بتواند علامت گواهی نامه CE را بر روی خود داشته باشد. به همین ترتیب تنها دستگاه هایی که دارای این گواهی نامه باشند می توانند درکشور های مختلف اتحادیه اروپا تحویل داده شده و در آن جا نصب شوند. از این استاندارد به طور گسترده در سرتاسر جهان استفاده می شود.

تجهیزات اعلام حریق اتاق سرور و دیتاسنتر

کنترل پنل مرکزی اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

دستگاه مرکزی وظیفه کنترل اجزای یک مجموعه کامل اعلام حریق را بر عهده دارد. کنترل پنل مرکزی اطلاعات را از سنسورهای محیطی طراحی شده برای شناسایی تغییرات مرتبط با حریق دریافت می‌کند، و عملکرد سایر اجزاء را به نوعی هماهنگ می‌کند و کنترل اتوماتیک تجهیزات سیستم را بر عهده دارد و اطلاعات لازم برای آماده سازی تاسیسات حریق بر اساس یک برنامه از پیش تعیین شده انتقال می‌دهد.

تجهیزات آغازکننده سیستم اعلام حریق، دتکتورها یا آشکارسازها

دتکتورها وسایلی هستند که حریق را تشخیص می‌دهند. در سیستم‌های اعلام حریق و اطفا حریق به طور کلی سه نوع دتکتور یا آشکارساز دودی،حرارتی،و دتکتور ترکیبی وجود دارد. شامل : دتکتور دود – دتکتور حرارت – دتکتورهای دودی،حرارتی (مولتی سنسور)

 دتکتورهای دودی:  این دتکتورها در مقابل دود و گردهای غلیظ حساس می باشند.این دتکتور طوری طراحی شده که می‌تواند حضور ذرات یک صدم تا یک میکرون را به راحتی تشخیص دهد. این نوع برای تشخیص انواع ذرات حاصل از آتش‌سوزی مناسب و بر دو نوع می باشند.

  • دتکتور یونیزه (Ionizing Detector)
  • دتکتور فوتو الکترونیک یا دتکتور دودی اپتیکال(Photoelectric Detector)

دتکتور حرارتی: دتکتور حرارتی در یک سیستم کشف و اعلام حریق جایگاه ویژه ای دارد. این دتکتور نسبت به افزایش درجه حرارت حساس است. هنگامی که بر اثر آتش‌سوزی ، درجه حرارت محیط تغییرات غیرعادی داشته باشد، این دتکتور فعال می‌شود. این نوع دتکتور های آتش با توجه به مکانیسم و ساختمان خود بر اساس وجود شاخصه فیزیکی حرارت، حریق را شناسایی می کنند .این دستگاه ها وقتی به کار می افتند که حرارت معینی برای تحریک گیرنده در موقعیت دتکتور ایجاد شده باشد.

دتکتور مولتی سنسور: که شامل یک سنسنور تشخیص دود بعلاوه سنسور حرارتی می‌باشد و در واقع دو نوع دتکتور دودی و حرارتی دما ثابت را با هم به همراه دارد. این دتکتور میتواند در بازه وسیعی از محل های کاربرد داشته باشد چرا که به طور همزمان دو فاکتور ناشی از آتش سوزی را بررسی می نماید .شایان ذکر است سنسور دودی به کار گرفته شده در مولتی دتکتور سنس از نوع فتوالکتریک و سنسور حرارتی آن از نوع حرارتی ثابت می باشد.

سیستم نمونه گیرهوا: در محیط هایی که تشخیص دود از اهمیت بالایی برخوردار است، سیستم نمونه‌گیر هوا امکان سریع تشخیص دود را فراهم می‌کند. این وسیله نمونه برداری ذرات بسیار ریز دود اندازه ای در حدود 0.005 Obs/m را در هر نقطه‌ای كه درحال تولید باشد به واسطه محفظه لیزر تشخیص داده و آژیر یا فلاشر متصل به آن اعلان خطر می نماید. این سیستم از شبکه ای از لوله ها برای مکش پیوسته نمونه های هوا و هدایت آن ها به دتکتور دود مرکزی استفاده می کند.

شستی‌های سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

شستی اعلام (manual call point):

میتوان با فشاردادن دکمه شستی اعلام تمامی آلارم‌ها را به کار انداخت و از اتلاف زمان جلوگیری کرد. دستگاه های فعال سازی دستی اعلام حریق یا به عبارت دیگر شستی‌های اعلام حریق به گونه ای نصب می شوند که به سرعت بتوان آن ها را پیدا کرده (نزدیک خروجی ها) و آن ها را فعال نمود. این دستگاه‌ها اغلب با استفاده تعامل فیزیکی، مانند کشیدن یک اهرم یا شکستن شیشه فعال می‌شوند. این شستی در رنگ‌های مختلف و برای کاربردهای متفاوت در سیستم اطفا حریق نیز تولید می شود.

شستی اضطراری تخلیه ماده اطفا (manual release ): این شاسی در واقع برای موارد بسیار ضروری طراحی شده است. مواردی که هرگونه عکس العمل هشداری دیگر فایده ندارد و باید سریعتر نسبت به خاموش شدن آتش اقدام کرد. از طریق این شستی ماده اطفا سریعتر تخلیه شده و معمولا بر روی پنل مرکزی اعلام و اطفا قرار میگیرید. این شستی به علت حساسیت آن و خطراتی احتمالی به صورت مهر و موم شده قرار دارد.

شستی توقف دستی خروج ماده اطفا یا abort:

این شستی میتواند جلوی تخلیه بی مورد ماده اطفا را بگیرد. از سری شستی های پر استقامت و مستحکم تحمل ضربه و فشار که مسلما در شرایط خاص از آن استفاده می شود را دارا می باشد. abort تنها یک شستی قفل شو انصراف می‌باشد که پس از آن به ترمینال مربوطه بر روی پانل اطفا حریق در زمانی که نیاز به عدم تخلیه ماده اطفا کننده است ان را فشار داده و مانع از تخلیه خواهد شد.

دستگاه تلفن کننده مرکزی

این دستگاه که در دو نوع اتصال سیم تلفن و سیم کارتی می‌باشد میتواند با تماس اضطراری با مسولان مربوطه و حتی اداره آتش نشانی حتی اتصال آن در مدل‌های جدیدتر به گوشی‌های هوشمند تلفن همراه با نصب نرم افزار مربوطه می‌توانیم در هنگام بروز حادثه اطلاع دهی شود.

کابل خطی حرارتی linear heat detector cable

این کابل‌ها در دماهای متفاوت عمل کشف حریق را به صورت حرارتی انجام می‌دهد. این کابل خطی چنانچه دما در محیط به بالاتر از از دمای استاندارد برسد، این کابل زوج سیستم که از یک طرف به پنل مرکزی متصل شده با یک اتصال کوتاه سریع به کشف نقطه ای که حریق در حال شکل گرفتن است کمک می‌کند.

مجموعه تجهیزات هشدار دهنده با صدا

دستگاه های اطلاع رسانی از محرک‌های شنیداری، دیداری، لمسی، متنی استفاده می کنند.

آژیر اعلام حریق: در زمان بروز خطر آلارم اولیه ابتدا به صدا در آمده و تمامی افراد را در منطقه مورد نظر با خبر می‌کند. بلندگوهای مربوط به اعلام حریق می‌توانند بسته به کشور محل استفاده و همچنین تولید کننده آن‌ها، با فرکانس‌های خاص و درجات صدای متفاوت شامل کم، متوسط و زیاد تنظیم شوند. بیشتر سیستم‌های اعلام حریق در اروپا، صدایی شبیه صدای آژیر با فرکانس‌های متناوب دارند.این دستگاه‌ها در آمریکا و کانادا می‌توانند صدایی پیوسته داشته باشند و یا از کدهای مختلف مانند کد 3 استفاده کنند.

زنگ هشدار تخلیه ماده اطفا : آژیرها و زنگ ها از بخش‌های مهم سیستم اطفا حریق اتاق سرور می‌باشد و به عنوان تجهیزات هشدار دهنده صوتی و شنیداری هستند.این سیستم در هنگام تخلیه ماده اطفاء به صدا درآمده و هشدار وجود تخلیه ماده اطفا در سرور را می دهد. زنگ هشدار جزء تجهیزات حیاتی اعلام و اطفا حریق در دیتاسنترها می‌باشد. آژیر یا زنگ هشدار بایستی در راه پله‌ها، انباری‌ها و تمام محل‌های تحت حفاظت شنیده شود.

سیستم برق اضطراری کنترل پنل: برخی از سیستم‌های حساس و مهم در منازل و اماکن عمومی یا در ادارات و کارخانه‌ها باید هنگام قطع برق شهر به طریقی از یک منبع تغذیه دیگر استفاده کنند و به کار خود ادامه دهند. در سیستم‌های ایمنی و حفاظتی نظیر سیستم اعلام حریق جزو ضروریات سیستم بوده و بسیار مهم می باشد. معمولا چون ولتاژ تغذیه این سیستم ها ولتاژ پایین می باشد لذا در خود تابلوی اصلی سیستم محلی برای باتری‌های اضطراری در نظر می‌گیرند.

مجموعه تابلوها و علایم اضطراری: مجموعه تابلوها و علائم اضطراری باید در محل و روی تجهیزات حساس مانند کنترل پنل شستی ها و سیلندر حاوی ماده اطفا حریق نصب تا اپراتور یا شخصی که حتی آموزش استفاده از سیستم را ندیده بتواند در مواقع اضطراری  بتواند با تجهیزات کار کند.

دستگاه تلفن کننده مرکزی: این دستگاه که در دو نوع اتصال سیم تلفن و سیم کارتی می‌باشد میتواند با تماس اضطراری با مسولان مربوطه و حتی اداره آتش نشانی حتی اتصال آن در مدل‌های جدیدتر به گوشی‌های هوشمند تلفن همراه با نصب نرم افزار مربوطه می‌توانیم در هنگام بروز حادثه اطلاع دهی شود.

دستگاه‌های اطلاع‌رسانی اعلام حریق 


دستگاه‌های اطلاع رسانی از محرک های شنیداری، دیداری، لمسی، متنی و حتی بویایی (رایحه بخش ها) استفاده می کنند تا در صورت وقوع آتش سوزی یا هر حادثه اضطراری دیگر، به ساکنین ساختمان نیاز به تخلیه یا انجام هر کار دیگری را اعلام کنند. هشدار های تخلیه می تواند شامل دستگاه های ساده باشد که اطلاعات کدگذاری نشده را منتقل می کنند. همچنین این هشدارها می تواند شامل دستگاه های کدگذاری شده باشد که یک الگوی از پیش تعیین شده را منتقل می کنند و یا دستگاه هایی که اطلاعات شنیداری و متنی قابل مشاهده، مانند راهنمایی های از قبل ضبط شده یا به صورت زنده و نمایش پیام های متنی با کمک نور را منتقل می کنند باشد.

اهمیت منطقه‌بندی در طراحی اعلام حریق 


یک منطقه نباید بیشتر از 2000 متر مربع از فضای محیط را اشغال کند.

در محلی که از سیستم‌های آدرس‌پذیر استفاده می‌شود دو خطا نباید باعث حذف حفاظت منطقه ای با مساحت بیشتر از 10000 متر مربع شوند.

یک ساختمان را در صورتی که مساحت طبقه آن کمتر از 300 متر مربع باشد می توان به عنوان یک منطقه در نظر گرفت

در محلی که مساحت طبقه بیشتر از 300 متر مربع است همه مناطق باید به یک طبقه محدود باشند.

راه پله ها، شفت اسانسور ها و سایر شفت های قائم در درون یک ناحیه حفاظت در برابر آتش باید به عنوان یک یا چند منطقه جدا از هم در نظر گرفته شوند.

بیشترین مسافتی که باید در داخل یک منطقه طی شود تا بتوان محل آتش سوزی را پیدا کرد نباید بیشتر از 60 متر باشد.

تک دیتا آماده اجرای انواع سیستم‌های اعلام حریق و سیستم های اطفا حریق، همچنین اعلام حریق اتاق سرور و دیتاسنتر با بالاترین کیفیت می‌باشد. ما مفتخریم که قادر به تامین و تجهیز، نصب و ساماندهی تجهیزات اعلام و اطفا حریق بنا به نیاز و درخواست مشتریان هستیم. 

فقط کافیست با مشاوران تک دیتا تماس حاصل فرمایید