کف-کاذب

انواع خدمات اتاق سرور و نصب کف کاذب


کف کاذب


 کف کاذب موارد استفاده بسیاری دارد و برای به کارگیری در فضاهای متنوع دیگری مانند فضاهای اداری و یا محیط های آزمایشگاهی و موارد دیگر قابل استفاده است. یکی از کاربردهای آن استفاده از کف کاذب در اتاق سرور و مراکز مخابراتی و دیتاسنتر ها می‌باشد.
اگر شما به جزئیات زیرساخت‌های فیزیکی دیتاسنتر-مراکز داده توجه کنید، متوجه می‌شوید که تمام زیرساخت‌ها دارای کف کاذب هستند،چیزی که باعث بالاتر قرار گرفتن کف از حد معمول می‌گردد. به‌طورکلی به علت ایجاد فضای بین سطحی ایجاد شده ، می‌توان یک فضای کافی برای قرارگیری و کارگذاری کابل‌های ارتباطی برای دیتاسنتر و اتاق سرور ایجاد کند. کف کاذب می‌تواند فضای لازم برای انتقال هوای سرد به تمام رک‌ها را به‌آسانی فراهم کند.  طبق استانداردهای ابلاغی معمولاً کف باید چندین اینچ فاصله داشته باشد، بنابراین در طراحی دیتاسنتر مبنا طراحی، قرار گرفتن یک‌فاصله چند اینچی در زیر دیتاسنتر هست.

انواع کف کاذب عبارتند از:
1- کف مخصوص پوشاندن تأسیسات

• قابلیت تحمل یک ساعت در شرایط آتش سوزی بدون ریزش و ایجاد دود و گازهای سمی و خفه کننده.
• قابلیت مقاومت به بارهای دینامیک متمرکز و غلطش در حدود یک تن بر هر تایل.
• قابلیت مقاومت بارهای استاتیک حداقل با ضریب طراحی2
• ضد الکتریسیته ساکن مناسب مراکز کامپیوتری

کف-کاذب
کف-کاذب

2- کف مخصوص انتقال آب‌های سطحی، خاک و ماسه

• مقاوم در برابر شرایط فضای آزاد و قابلیت نصب در سطوح سیمانی
• مقاوم در برابر اشعه UV
• مقاوم در برابر پیری (خستگی)
• مقاوم در برابر مواد اسیدی و قلیایی
• مقاومت عالی در برابر رطوبت

3- کف مخصوص جهت نصب گرمایش کف و کاهش رطوبت

• عایق صوتی
• مقاومت در برابر رطوبت و مواد شوینده خانگی
• مقاومت در برابر حشرات موذی

4- کف‌های مخصوص سبک سازی ساختمان

• مقاومت در برابر بارهای جانی
• مقاومت سایشی عالی و مناسب به کارگیری در اماکن پر تردد
• عایق صوتی مناسب
• ضد الکتریسیته ساکن
• قابل شستشو

کف-کاذب

کف کاذب اتاق سرور در حال حاضر مزایایی مثل مدیریت ایمن تجهیزات کامپیوتری و کابل ها، توانایی در توزیع بار سنگین و البته انعطاف پذیری را ارائه می دهند. از ابتدا کف های کاذب به طور خاص برای اتاق های سرور طراحی شده بودند و هنوز متد جایگزینی برای آن نیامده است. اتاق های کامپیوتر و سرور باید به طور موثر برق را به رک ها، کابل های داده و سیستم‌های خنک کننده مثل هوا و آب توزیع کنند.
از دیگر مزایای استفاده از کف کاذب می‌توان به امکان ترکیب طراحی جهت صرفه‌جویی در انرژی و سازگاری با محیط اشاره کرد. همچنین این سیستم امکان ایجاد تغییرات فنّاورانه در آینده را نیز به آسانی فراهم می‌سازد. وجود کف کاذب می‌تواند توانایی ساخت انواع روش‌های خنک‌سازی را در اختیار تکنسین‌ها قرار دهد . خنک‌سازی بر پایه آب یکی از این راه حل هاست. توانایی در جداسازی آسان کابل‌ها و آزادی عمل برای قطع و وصل کابل‌ها در هر زمان نیز جزوی از مزیت‌های وجود کف کاذب در دیتاسنتر یا اتاق سرور است.


کف کاذب اتاق سرور برای اهداف زیر توسعه یافته است:
سیستم موثر توزیع جریان هوا
توزیع وزن سنگین به طور مساوی
بررسی و پشتیبانی از خطوط داده
بررسی و مدیریت راحت کابل های برق
ایجاد یک محیط ایمن برای پرسنل این بخش
انعطاف پذیری

ارزیابی و انتخاب کف کاذب اتاق سرور مستلزم بررسی چندین متغیر است. برای دسترسی راحت، کف به پنل‌هایی نیاز دارد که می توان برای دسترسی به کابل ها، سیستم خنک کننده و برق زیر آن به راحتی آن را جابجا کرد. چون رک ها در اتاق های سرور هر ساله سنگین‌تر می‌شوند، طراحی‌های کف کاذب اتاق سرور به قدرت و استحکام زیرساخت استرینگر نسبت به پانل هایی که فقط به پایه‌های ستون در گوشه‌ها قفل می شود، نیاز دارند.

انواع کف کاذب

کف کاذب آلومینیومی

کف های کاذب آلومینیومی یکی از پر کاربردترین انواع کف کاذب در کشور هستند.به علت نوع خاص تولید این نوع از کف کاذب، این محصول دارای مقاومت بالایی می‌باشد و تحمل فشار بالایی را داراست. کف کاذب آلومینیومی با وزنی سبک‌تر از انواع دیگر کف کاذب‌ها راحتی کار بیشتری دارد. این نوع از کف کاذب به علت وجود آلومینیوم در تولیدشان نسبت به رطوبت مقاومت بیشتری دارند. ظرافت و زیبایی، وزن کم، تنوع در طراحی و قابل بازیافت از ویژگی های اصلی کف کاذب آلومینیومی است. 
کف کاذب آلومینیومی به علت استفاده از فلز در برابر حریق مقاوم است و احتمال زنگ زدگی یا اکسیده شدن آن در برابر رطوبت بسیار پایین است. به علت روش سرهم بندی این نوع از کف کاذب و عدم استفاده از پیچ و مهره یکپارچگی بیشتری دارد و پایدارتر و محکم‌تر است.

کف کاذب فولادی

نوع دیگر کف کاذب مصرفی در اتاق سرور و دیتاسنترها کف کاذب فولادی می باشد. از این نوع معمولا باید بر اساس ویژگی کلی ساختمان و متناسب با نیازهایمان استفاده کنیم. از ویژگی‌های این نوع از کف کاذب اتاق سرور می‌توان به قیمت پایین‌تر نسبت به انواع مشابه آن اشاره کرد. قدرت تحمل بار بالای این کف کاذب هم از مزایای آن می‌باشد.
به علت تحمل بار بالا فولاد از این نوع کف بیشتر در مناطقی که تردد زیادی صورت می‌پذیرد و مکان هایی که فضای کف اتاق نیازمند تحمل بار بالاتری ست، مثل ادارات، مراکز داده پر تردد و اتاق های سوییچینگ مخابراتی استفاده شود.
روکش آنتی استاتیک این نوع از کف‌پوش باعث می‌شود تا الکتریسیته ساکن سطح به حداقل رسیده و ایمنی دستگاه‌های الکترونیکی بالاتر برود.
نگهداری از این نوع کف کاذب به سهولت انجام می‌شود و به خاطر جنس فولادی آن طول عمر بالاتری دارد.

روکش کف کاذب

نوع روکش کف کاذب بستگی به سفارش مشتری و همچنین محیطی دارد که کف کاذب در آن استفاده می شود.بطور مثال در محیط هایی مانند اتاق سرور و اتاق کنترل باید حتما از کفپوشهای با خاصیت آنتی استاتیک استفاده کرد.دو نوع از متداولترین انواع کف‌پوش مورد استفاده می‌توان به کفپوش با روکش HPL و کفپوش با روکش PVC اشاره کرد.

نکاتی در انتخاب کیفیت کف کاذب :

– کف کاذب خوب کف کاذبی است که انتظارات مصرف کننده خود را برآورده کرده و حداقل استاندارد مربوطه را ارائه نماید. ( از این استانداردها می توان به 7 و UNI- 10466 و NASA- 10275 اشاره نمود . )

– در کف‌های کاذبی که برای اتاق‌ها به‌کار می روند بهتر است دقت شود که حتماً خواص لازم جهت شرایط آتش‌سوزی به درستی در آن رعایت شده باشند و هر یک از اجزایی که در زیر تایل قرار دارند در صورت بروز آتش سوزی به مدت حداقل یک ساعت خواص مکانیکی خود را حفظ نمایند . همچنین کفپوش، چسب و زه‌های پلاستیکی بکار رفته باعث ایجاد گازهای سمی و دود غلیظ نگردند.

اصولاً در سالن هایی که دارای یک درب ورود و خروج می باشند این امر حساسیت ویژه ای دارد زیرا پایه های کف کاذبی که در زیر آن کابل‌های برق نصب شده است نمی بایست هنگام حریق ذوب شده و یا ریزش نماید .

عدم رعایت این مهم باعث مسدود شدن مسیر تخلیه سالن و بروز تلفات انسانی ناشی از اشتباه مهندسی ساختمان خواهد بود . البته این مسئله در کف هائی که برای انتقال  آبهای سطحی بکار می روند و یا در فضای آزاد نصب می باشند صدق نمی کند ولی در این موارد برای مقاومت در مقابل رطوبت و مواد شیمیایی بالعکس فضای بسته بهتر است از پایه‌های پلاستیکی و در درجه دوم از پایه های آلومینیومی با پوشش آنادایز و رنگ الکترواستاتیک و یا از فولاد ضد زنگ استفاده گردد .

– هنگام بکارگیری کف‌های کاذب در اماکنی که دائماً نیاز به جابجایی تایل‌های کف کاذب می باشد بهتر است دقت شود از انواعی استفاده شود که دارای ابعاد کالیبره ( ماشین کاری شده در کلیه جهات ) و مجهز به زه پلاستیکی شیبدار باشند تا کلیه تایل ها به راحتی قابل جابجایی و جایگزینی باشد .

– در سالن‌هایی که تجهیزات سرور  نصب می‌شود و روش تهویه آن از زیر کف کاذب است. بهتر است دقت شود از انواعی استفاده گردد که به خوبی هوابند و آب بند باشند تا از خروج باد سرد از درزها و آزار پرسنل سایت جلوگیری گردد و همچنین تأسیسات زیرین از پاشش مایعات شوینده در امان بمانند.

– در صورتی که محیط نصب کف کاذب از شهرهای جنوبی یا شمالی کشور است که در آنها رطوبت بسیار زیاد می باشد لازم است دقت شود که پایه ها در حد امکان از جنس آلومینیوم و یا فولاد گالوانیزه باشند به طوری که عمل گالوانیزه بعد از ماشینکاری پایه ها انجام گرفته باشد و استفاده  از مهره های فولادی در این موارد باعث قفل شدن آنها روی محور پایه می گردد که برای جلوگیری از آن بکارگیری روشهای حفاظت کاتدی مناسب توصیه می گردد.

ولی در هر صورت احتیاط نمایید برای بکارگیری فضای زیر کف کاذب جهت تهویه تجهیزات کامپیوتری یا الکترونیکی حساس از پایه های آلومینیومی ، فولاد ضد زنگ و یا پایه های گالوانیزه با پوشش رنگ اپوکسی استفاده نمائید زیرا به  علت جدا شدن فلز روی از سطح فولادی پایه ها ورود این ذرات رسانا به داخل مدارهای الکترونیکی در بلند مدت برای کاربر مشکل عدیده بوجود می آورد .

از انواع کف کاذب می توان به کف کاذب استیل,کف کاذب آلومینیومی,کف کاذب سنگی,کف کاذب شیشه ای و کف کاذب چوبی اشاره کرد.

برخی از خدمات تک دیتا به مشتریان :