10.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۵
مجله تک دیتا
علمی و آموزشی

آیا امواج الکترومغناطیسی لوازم خانگی خطرناک هستند؟

این اسرار به شما در حفظ سلامتی‌تان کمک می‌کند.

شما احتمالاً درباره برخی خبرها و مطالعات درباره تأثیرات امواج موبایل بر ایجاد تومورها و سرطان مغز شنیده‌اید. سازمان بهداشت جهانی تلفن‌های همراه را  به‌عنوان یکی از عواملی که ممکن است سرطان‌زا باشند طبقه‌بندی کرده است. موضوعی که عمدتاً نادیده گرفته می‌شود این است که: تابش الکترومغناطیسی – از وسایل الکتریکی مانند خشک‌کن مو یا سشوار، انواع ماکروویو و ماشین‌های شستشو و لباسشویی و … و همچنین از امواج وسایل بی‌سیم برای رایانه‌ها – ممکن است به خطر سرطان و تومور در کناراستفاده از تلفن همراه کمک کند.
چه چیزی می‌خواهید بدانید…

آلودگی مخفی


هر وسیله الکتریکی در خانه شما انرژی الکتریکی و مغناطیسی (EMF) تولید می‌کند . این دستگاه‌ها وقتی‌که به برق متصل هستند حتی اگر خاموش هم باشند امواج الکترومغناطیس از خود ساطع می‌کنند. هنگامی‌که این دستگاه‌ها را روشن می‌کنید جریان الکتریکی جریان می‌یابد و باعث تولید و ایجاد یک میدان مغناطیسی می‌گردد. بااین‌حال، میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی تولیدشده از لوازم‌خانگی فرکانس بسیار پایین (ELF) نیز در نظر گرفته می‌شوند، به این معنی که تابش در سطوح بسیار پایین هم وجود دارد.

بااین‌حال، برخی مطالعات نشان می‌دهند که قرار گرفتن دائمی در برابر سطوح پایین تابش الکترومغناطیسی حتی در مقدار 3 میلی‌گرم نیز، ممکن است ریسک ابتلا به سرطان خون در کودکان را افزایش دهد – و البته این احتمال در بزرگ‌سالان کمتر است. تحقیقات مقدماتی نیز صورت پذیرفته که وجود این شکل از انرژی را در ابتلا به بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون را مرتبط دانسته‌اند، اما این ارتباط هنوز مورد بحث است و کاملاً تائید نشده است.

انرژی ساطع شده از دستگاه‌های الکتریکی، تابشی غیر یونیزه می‌باشد. غیر یونیزه بودن به این معناست که این تابش‌ها قادر به شکستن پیوند‌های شیمیایی نیستند و در نتیجه نمی‌توانند به دی‌ان‌ای آسیب رسانده و موجب سرطان شوند. گرچه امواج الکترومغناطیسی قادر به آسیب فوری نیستند اما به دلیل تعامل با بدن می‌تواند منجر به آسیب‌های غیر مستقیم شود؛ مخصوصا اگر قرارگرفتن در معرض این امواج، طولانی مدت باشد.
بعضی از کارشناسان معتقدند که تابش الکترومغناطیسی از تلفن‌های همراه و لوازم الکتریکی بسیار ضعیف‌تر از آن است که بتواند انواع صدمه سلولی را که موجب سرطان می‌شود را ایجاد کند. اما شواهد نشان می‌دهد که حتی فرم‌های ضعیف انرژی ممکن است در عملکرد طبیعی سلول اختلال ایجاد کرده و شاید در توسعه سرطان و سایر بیماری‌ها دخالت داشته باشد.

قدرت امن‌تر


لوازم‌خانگی که از جریان الکتریکی بیشتر استفاده می‌کنند، مانند خشک‌کن مو یا سشوار، بالاترین سطوح تابش ELF را دارند. اما حتی لوازم کوچک، مانند قهوه ساز و برخی از محصولات دیگر نیز می‌توانند کمترین مقدار میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی را نیز تولید کنند.

شما هم می‌توانید با ابزار gauss meter یا سنجشگر مقدار اشعه الکترومغناطیس وسایل مختلف را بسنجید.

یکی از محققان این مبحث طی یک آزمون از اتاق‌خواب فرزندش به نتایجی رسید که به شرح زیر است. وی اظهار داشت بیشتر سیم‌هایی که برق را عبور می‌دهند در یکی از دیوارها قرار دارد. هنگامی‌که ما با سنجشگر میدان مغناطیسی آزمایش کردیم، EMF ها در نزدیکی تخت بالاتر بود. بنابراین تصمیم گرفتیم تخت فرزندم را به طرف دیگر اتاق منتقل کنیم.
البته در حالت کلی سیم‌های برق داخل دیوار زمانی جریان الکترومغناطیس بالاتری ایجاد می‌کنند که جریان زیادی برقرار است و یا سیستم اتصال به زمین یا Earth  وجود ندارد و یا معیوب است. به هر حال این مقدار هم به کل منابع الکترومغناطیس موجود در خانه اضافه می‌کند.

اما برای کاهش قرارگرفتن در معرض این امواج باید چه مواردی را رعایت کرد


در هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی از نزدیک شدن به آن‌ها بپرهیزید.اگر چه سطوح امواج در پشت دستگاه  به علت تجمع کابل‌های برق بیشتر است، اما به طور مثال در جلوی ماشین لباسشویی مقدار امواج تا 20 میلی‌گرم نیز می‌رسد. شما با حرکت کردن از جلو آن می‌توانید به مقدار نرمال برسید.
حتی در بهترین ماکروویوهای تولیدشده نیز مقداری از امواج نشت پیدا می‌کند . پس در هنگام گرم کردن یا کار کردن آن، فاصله ایمنی را رعایت کنید و حدود 2  متر از آن فاصله بگیرید. اجاق مایکروفر همچنین سطح بالایی از تابش الکترومغناطیسی ELF را از الکتریسیته به کار رفته در فر ایجاد می‌کند، بنابراین یک ریسک مضاعف وجود دارد.

با حوله موهای تان را خشک‌کنید


خشک‌کن مو یا سشوار از خطرناک‌ترین منابع میدان مغناطیسی است، زیرا این وسایل از قدرت زیادی  برای محیا شدن جهت کار کردن، استفاده می‌کنند .همچنین به علت اینکه موتور / گرم‌کن نزدیک به سر نگه‌داشته می‌شود، خطر استفاده از آن بالاتر می‌رود.  سشوار هم برای مو ضرر دارد هم برای مغز.امواج الکترومغناطیسی از ضعیف‌ترین سشوارها هم ساطع می‌شود. سشوار باید حرارت مناسب داشته باشد و بهترین زاویه 90 درجه با فاصله چندین سانتی‌متر است.

یک ساعت جدید کنار رختخوابتان داشته باشید


ساعت‌ دیواری‌های زنگ‌دار قدیمی روشن به طور شگفت‌انگیزی دارای سطح بالای تابش الکترومغناطیسی هستند. توصیه می‌کنیم یک ساعت دیجیتال داشته باشید، که تقریباً هیچ ELF یا تشعشع خطرناکی را منتشر نمی‌کند.

گوشی‌های بی‌سیم خود را بیرون بی اندازید.


تلفن‌های بی‌سیم موجب انتشار امواج  الکتریکی و مغناطیسی می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم تلفن‌های بی‌سیم را با گوشی‌های سیم‌دار جایگزین کنید. قابل ذکر است *گروهی شامل 31 دانشمند از 14 کشور تحقیقاتی را بر روی احتمال خطر سرطان‌زایی تلفن‌های بی‌سیم انجام داده و طی آن درباره احتمال افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و نوعی سرطان مغز مطالعات و بررسی‌هایی صورت پذیرفته است.

تلفن همراه

تا حد امکان برای تماس از موبایل استفاده نکنید. تماس‌های تلفنی از طریق تلفن همراه را کوتاه کنید و از هدست استفاده کنید. گوشی تلفن همراه خود را با فاصله از خود حمل کنید و یا جای آن را پس از بازه‌های کوتاهی عوض کنید. تلفن همراهتان را زمانی که در حالت غیرفعال هستید و حتی زمانی که تلفن همراهتان در حالت پرواز است، نزدیک خود نگه ندارید. این کار نه تنها باعث کم شدن امواج ساطع شده از تلفن همراهتان می‌شود بلکه باعث بهبود خوابتان می‌شود و همچنین باتری آن بیشترعمر می‌کند.
در نهایت هنگام خرید تلفن همراه بعدی به کم بودن “نرخ ثابت جذب” آن توجه داشته باشید.نرخ ثابت جذب(SAR) تلفن‌های همراه و تاثیرات آن بر روی سلامتی توجه زیادی را در سال‌های اخیر به خود جلب کرده است. SAR بیانگر میزان انرژی حاصل از تابش است که توسط بدن در باز‌ه‌ی زمانی خاصی جذب شده است. 

استفاده از رایانه ایمن‌تر


بسیاری از رایانه‌ها سعی در خاموش کردن امواج الکترومغناطیسی می‌کنند. اگر از کامپیوترهای رومیزی استفاده می‌کنید، آن را پشت میز خود قرار دهید. بیشتر مانیتورها، که سطوح پایین‌تری از تابش الکترومغناطیسی را نسبت به کامپیوتر تولید می‌کنند، صفحات رسانایی را برای مسدود کردن ELF دارند. اما عاقلانه‌ترین کار این است که مانیتور را تا جایی که ممکن است از خود دور کنیم.

همچنین، تقریباً همه کامپیوترهای جدید (از جمله لپ‌تاپ‌ها) دارای دریافت‌کننده سیگنال‌های بی‌سیم هستند. توصیه می‌شود از کابل برای اتصال کامپیوترها به مودم به جای استفاده از وایفای استفاده کنید. تا حد امکان از وایفای لپ‌تاپ برای برقراری ارتباط استفاده نکنید. البته اگر بیش از یک نفر از کامپیوتر در خانه استفاده کند، این روش ممکن است عملی نباشد.

درضمن توصیه می‌شود اگر از روتر یا مودم استفاده نمی‌کنید، تنظیمات Wi-Fi را روی رایانه خود را غیرفعال کنید. در غیر این صورت، رایانه یا هر وسیله‌ای که به‌صورت بی‌سیم کارمی کند، به‌طور دائم این تابش الکترومغناطیسی صورت می‌پذیرد تا به نزدیک‌ترین منبع بی‌سیم دسترسی پیدا کند.  برای کاهش تابش امواج ELF در خانه  از امواج وایفای کمتر استفاده کنید.

بهتر است با احتیاط باشیم تا بعدا پشیمان نشویم. تکنولوژی را بپذیرید ولی در حدی معقول و محتاطانه از آن استفاده کنید. تلفن همراه و وسایل الکترونیکی دیگر فقط زمانی سلامتی را به خطر می‌اندازند که از آنها بیش از حد استفاده شود. پس نگران نباشید فقط معقول و بهینه استفاده کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

نظر شما چیه؟

20 + سیزده =