12.8 C
تهران
۱۴۰۲-۱۲-۲۹
مجله تک دیتا
مقالات تخصصی

تهویه،کولینگ و خنک سازی اتاق سرور ، راهکارها و اقدامات

تهویه اتاق سرور

سیستم تهویه و خنک کننده اتاق سرور بهترین اقدامات


امروزه داده ها جزو شریان های اصلی شرکت ها  محسوب شده و اتاق سرور به عنوان قلب آن ها را به جریان می اندازند. یک اتاق سرور دارای حداقل ها و الزاماتی در زمینه خنک سازی هستند. سیستم خنک کننده جزو آن دسته از الزامات است که اگر مورد توجه واقع نشود به سرعت باعث اختلال در اتاق سرور و ایجاد گرمای بیش از حد می شود.
این مسئله باعث می شود تا به میزان چشمگیری بهره وری کسب و کار شما پایین بیاید. همانطور که می دانید گرما می تواند به تجهیزات و داده ها صدمه زده و آن ها را نابود سازد اما می توان با اعمال روش هایی، با اجرای سیستمی قوی جهت سردسازی اتاق سرور، از این دست اتفاقات دوری کنید.

Data-Center-Cooling

نیازمندی های خنک کننده اتاق سرور :

تجهیزات حساس اتاق سرور در صورت قرار گرفتن در معرض دمای شدید می توانند به شدت دچار آسیب دیدگی شوند. در یک اتاق سرور استاندارد سرورها باید به طور مداوم در معرض هوای سرد قرار گیرند ، زیرا به علت تولید مقدار قابل توجهی گرما ممکن است اجزای داخلی آن ها دچار خسارات جبران ناپذیری گردد.
طراحی اتاق سرور باید به گونه ای باشد که قابلیت خروج گرما در نظر گرفته شده باشد تا در شرایط خاص به زیرساخت ها آسیب جدی وارد نشود. اگر شما اقدامات مناسب را جهت تهویه و سردسازی اتاق سرور انجام نداده باشید ، ممکن است آینده شرکت خود را با ریسک های زیادی مواجه کنید. از کار افتادن تجهیزات و حتی آتش سوزی ناشی از گرمای زیاد می تواند دو مورد از اتفاقاتی باشد که ممکن است بیفتد.
اما در این زمینه شرکت اینتل چندین معیار را برای کاهش ریسک افزایش دمای بیش از حد اتاق سرور ارائه داده است.

شرکت اینتل یکی از بزرگترین سازندگان تجهیزات کامپیوتری و CPU توصیه می کند که شما یک اتاق بدون پنجره با ارتفاع حداقل 3متر برای ایجاد یک فضای مناسب جهت اتاق سرور نیاز دارید، این اتاق باید طوری ساخته شده باشد که به اندازه کافی فضا برای هر سروری که در آینده ممکن است به آن اضافه شود را داشته باشد.
اینتل برای افزایش قابلیت سیستم خنک کننده، پیشنهاد می دهد سرورها در راهروهای سرد و گرم به گونه ای جای دهند که هر راهرو فضایی جهت گردش هوای سرد یا انتقال هوای گرم از طریق خروجی داشته باشد.
همچنین این شرکت توصیه می کند که سیستم خنک سازی شما باید قابلیت  ارتقا و اضافه کردن ملحقات دیگر را داشته باشند که در صورت اضافه شدن سرورها، بتوان بدون ایجاد تغییرات در ساختمان، خنک سازی سرورهای جدید را تامین کرد.

کولینگ اتاق سرور

شما باید تمهیدات زیر را در موقع راه اندازی اتاق سرور خود مدنظر داشته باشید.


  • تعداد سرورها و رک هایی که می خواهید نصب کنید.
  • چگونگی ساخت سیستم خنک کننده و سیستم کنترل و مانیتورینگ
  • چگونگی عایق بندی اتاق سرور و آیا نزدیک به منبع گرما است؟
  • تعداد افرادی که در اتاق سرور مشغول به کار هستند چند نفر است؟
  • چه نوع سیستم کنترل اعلام و اطفاء حریق برای سرور در نظر گرفته شده است؟
  • مقدار نورپردازی برای استفاده چقدر است و چه مقدار گرما را تولید خواهد کرد؟

بهترین راهکارهای سیستم خنک کننده  اتاق سرور چیست؟


در زیر سؤال هایی که ممکن است جهت ایجاد راهکارهای خنک سازی برای اتاق سرور انجام شود را برمی شماریم:

  • آیا امکان دارد اتاق سرور را بدون استفاده از هیچ سیستم تهویه ای خنک کرد ؟
    بعضی از مالکان شرکت ها برای اتاق سرور خود سیستم تهویه قرار نمی دهند؛ یا به علت برخی محدودیت های ساختمانی و یا صرفا بودجه ای برای انجام این کار را ندارند.
    البته این امکان وجود دارد که اتاق سرور را بدون استفاده از سیستم های تهویه، خنک کرد . این امر هم در شرایطی است که با استفاده از فن های مخصوص بتوان به درستی تهویه را انجام داد و البته سرورهای زیادی در اتاق سرور وجود نداشته باشد. اما به هر حال شما باید دست کم یک ترموستات برای اتاق سرور در نظر بگیرید تا در مواقعی که دمای اتاق خیلی بالا رفت به شما اطلاع رسانی کند.

چه نوع از سیستم تهویه اتاق سرور را نیاز دارید و آیا باید از این موضوع آگاهی داشته باشیم؟
شما به محاسبه BTU (واحد سنتی انرژی است که برابر ۱۰۵۵ ژول انرژی می‌باشد ) تولید شده اتاق سرور خود در زمان طراحی سیستم خنک کننده نیاز خواهید داشت و این برای اطمینان از حداقل های موررد نیاز شما می باشد.
چندین منبع بالقوه گرما برای اتاق سرور وجود دارد، منابعی که شامل تجهیزات ، منابع نوری، پنجره ها و حتی کارمندان شاغل در اتاق سرور که خدمات نگهداری و عملیاتی را انجام می دهند. شما می توانید به صورت دستی این مقدار را حساب کنید یا از طریق روش های دیگر این کار را انجام دهید.
هنگامی که محاسبات هر یک از مؤلفه های گرمایی را انجام دادید شما به یک دید کلی می رسید و می توانید تشخیص دهید که کدام نوع سیستم خنک کننده مناسب کار شماست.
به منظور محاسبه BTU هایی که اتاق سرور شما ایجاد می کند اول باید مساحت اتاق سرور را حساب نموده و در عدد 337 ضرب کنید و به ازای هر کارمند شاغل در اتاق سرور مقدار 400 BTU را به آن اضافه می کنیم. عدد 4.25 را نیز در مقدار وات مصرفی سیستم روشنایی ضرب کرده و عدد 3.5 را در مقدار وات مصرفی تجهیزات ضرب می کنیم. این محاسبه برای مشخص نمودن BTU هایی که گرما منتشر خواهند کرد انجام می شود.
اگر شما در نیمکره شمالی هستید شما می توانید همچنین مساحت پنجره های جنوبی را 870 و پنجره های شمالی را با 165 و سایر جاها را در 1.5 ضرب کنید.

بهترین دما برای اتاق سرور چقدر است؟
شاید به این سادگی امکان تعیین مقدار بهینه ی حرارت برای اتاق سرور وجود نداشته باشد اما انجمن مهندسین گرمایش و خنک کننده تهویه مطبوع امریکا پیشنهاد می دهد که این حرارت را بین  تا  فارنهایت یا معادل 25 تا 27 درجه سانیگراد نگه دارید.
البته در اتاق سرور میزان رطوبت نیز مهم است، رطوبت نسبی باید بین 40 یا 50 در صد باشد.
البته قابل ذکر است بر اساس تجربیات به دست آمده ، اتاق سرور می تواند در درجه حرارتی بین  تا  فارنهایت یا 18 تا 30 درجه سانتیگراد، نیز بسته به نیاز شما به کار خود ادامه دهد.
البته محققان شرکت گوگل می گویند که دمای اتاق سرور رار در  فارنهایت یا 32 درجه سانتیگراد نگه دارید اما این دما می تواند برای کارمندان خدمات تجهیزات بسیار بالا باشد و هنگامیکه که نیاز به سرویس تجهیزات وجود داشته باشد توان انجام کاری نداشته باشند.

چرا شما به دریچه تخلیه هوای سرور نیاز دارید؟
دریچه های خروجی می تواند با استفاده از خصوصیات فیزیکی جریان هوای گرم را به صورت مؤثری به بیرون منتقل کنند.
این دریچه ها هنگامی که هوای اتاق سرور گرم شد کارایی دارند و باعث می شود هوای گرم به بیرون منتقل شود. البته هزینه این دریچه ها نسبت به سیستم های دیگر کمتر است و می توان گفت ابزاری کم هزینه هستند.
این دریچه ها همچنین در حفظ هوای سرد نیز کارایی دارد، زیرا می توانید در حین بسته نگه داشتن برخی دریچه ها و حفظ هوای سرد در داخل اتاق سرور ، برخی دیگر را باز بگذارید تا امکان انتقال هوای گرم را از طریق دریچه هوا فراهم نمایید.

چگونه اتاق سرور با گرمای بیش از حد را خنک کنیم
اگر اتاق سروری به صورت ثابت گرمای بالایی دارد، ممکن است یکی از عوامل زیر علت به وجود آمدن آن باشد :
ممکن است ردیف های سرور شما زیاد باشد و یا رک ها به هم نزدیک بوده و سیستم راهرو هوای سرد و گرم برای آن وجود ندارد.
فضای بین رک های سرور در دام هوای گرم قرار دارند. برای جلوگیری از این اتفاق نصب پنل های خالی توصیه می شود.
رطوبت محیطی بیش از حد زیاد یا کم است.
در صورتی که کابل های شما بیش از اندازه در هم و بی نظم چیده شده باشد آن ها را سازماندهی کنید تا گرما کمتر شود.
برای حذف مقدار گرما ، هر شیء غیر ضروری که در اتاق سرور خود انبار کرده اید را حذف کنید.
اگر بعد از سازماندهی ، اتاق سرور شما هنوز هم خیلی گرم باشد ممکن است نیازمند یک خنک کننده قابل حمل باشید.

کولینگ

در نهایت باید این موضوع را بیان کرد که بسیاری از تجهیزات شاید در دماهای بالاتر هم مقاومت کنند اما اگر این گرما ادامه دار باشد شاید استهلاک به وجود آمده، مقاومت تجهیزات را از بین ببرد و باعث اتفاقی فاجعه بار برای اتاق سرور یا دیتاسنتر شود.
هزینه ای که برای ساخت مجدد یا تعمیر این تجهیزات نیاز است مطمئنا بسیار بیشتر از هزینه نصب یک سیستم خنک کننده استاندارد است.
این درک زمانی به وجود می آید که یک تیم از متخصصان کاربلد و با تجربه درباره نحوه ساخت اتاق سرور، مشاوره ای دقیق و بی نقص ارائه کنند.
شرکت تک دیتا با متخصصین خود در زمینه طراحی اتاق سرور و تامین و تجهیز اتاق های سرور و همچنین ساخت و ایجاد سیستم های کولینگ و خنک سازی اتاق سرور، می تواند به شما در این زمینه خدمات رسانی کند.

4.7/5 - (4 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

سیستم فیلتراسیون اتاق سرور و دیتاسنتر چیست ؟

زاهد

انواع سیستم سرمایشی دیتاسنتر و مراکز داده

vahid fatehi

خنک سازی سرور با قرارگیری مستقیم در مایع

vahid fatehi

یک نظر

روزبهانی ۱۳۹۸-۰۳-۰۶ در ۲۲:۵۳

کاربردی بود از این دست مقالات بازم بذارید

پاسخ

نظر شما چیه؟

سه × سه =