19.9 C
تهران
۱۴۰۳-۰۱-۲۹
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

رمز ارز ، کریپتوکارنسی و پول دیجیتال | هر آنچه باید بدانید را در این مقاله بخوانید

رمز ارز

رمز ارز

پیشرفت های فناوری در سال های اخیر به قدری سریع و چشمگیر بوده که تصور آن برای انسانهای 50 سال پیش چیزی فراتر از واقعیتی دست یافتنی بوده . تکنولوژی هایی مانند هوش مصنوعی، رباتیک ، فناوری های ذخیر سازهای ابری و… در سالهای اخیر با سرعتی فراتر از انتظار جامعه جهانی را فراگرفته است و تبدیل به یک بخش اساسی در قسمت های مختلفی از ساختار کشورها شده است. یکی از فناوری های نوینی که تاثیر به سزایی در بخش اقتصاد کشورها گذاسته است بخش مربوط به ارزهای دیجیتال و پیدایش رمز ارزها بوده است. رمز ارز یا crypto currency در بستر بلاکچین یا ترجمه شده ی آن زنجیره بلوکی توانسته نوآوری در اقتصاد جهان داشته باشد و خود را به عنوان یکی از واحدهای پولی مجزا به عرصه ی حضور در میان واحدهای پولی جهانی جهت مبادله برساند.

پول دیجیتال، رمز ارز یا کریپتوکارنسی

شاید بارها این واژگان به گوشه ما خورده باشد اما هنوز اطلاعات دقیقی از آن نداشته باشیم. در این مقاله سعی می کنیم یک کلیت از موضوع رمز ارز ها را ارائه دهیم تا بعدها به صورت تخصصی تر درباره بخش های مختلف آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

پول مجازی

در تعریف کلی میتوان کفت که پول مجازی یک واحد مالی جهت تبادل و پرداخت اعتبار در دنیای دیجیتال است. به نوعی میتوان گفت که این پول اعتبار و دارایی هست که در دنیای مجازی و دیجیتال جهانی و جود دارد . این پول در واقع ارزی است که می توان آن را در بستر فضای مجازی جا به جا کرد.
پول‌های مجازی متمرکز زیر نظر یک شرکت یا موسسه خاص فعالیت دارند و آن شرکت در واقع تهیه کننده و ارائه دهنده این پول هاست. پول‌های دیجیتالی مثل پی پال عضو این دسته هستند. اما پول‌های مجازی غیر متمرکز که بازار آن‌ها در این چند سال بسیار داغ بوده است، ارزهای رمزپایه یا ارزهای دیجیتالی هستند که تحت مالکیت سازمان یا فرد خاصی نبوده و تمام افراد صاحبان آن را تشکیل می‌دهند.

اما تفاوتی بین ارز دیجیتال یا پول دیجیتال و رمز ارز می باشد که از آن جمله می توان گفت که ارزهای دیجیتال واحدهای پولی هستند که ماهیت فیزیکی ندارند.رمز ارزها هم مانند ارز و پول دیجیتال ماهیت فیزیکی ای ندارند و یک نوع ارز دیجیتال هستند و جهت امنیت بالا در تبادلات، از الگوریتم‌های رمزنگاری پیچیده‌ای استفاده می‌کنند.

رمز ارز یکی از انواع ارز مجازی است که از فناوری رمزنگاری در طراحی آن استفاده شده و معمولاً به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود.  Crypto currency از دو واژه کریپتو به معنی رمزنگاری و کارنسی به معنی ارز تشکیل شده است. رمزارزها دارای امنیت بسیار بالایی هستند و به دلیل ویژگی امنیتی و  پیچیده رمز نگاری، جعل این نوع ارزها تقریباً غیرممکن است.توسعه‌دهندگان رمز‌ ارزها این رمزنگاری ها را بر پایه اصول پیچیده الگوریتم های ریاضی و مهندسی کامپیوتر بنا کرده‌اند که آن‌ها را غیرقابل نفوذ می‌کند.

رمز ارزها بر اساس تکنولوژی بلاکچین یا زنجیره بلوکی کار می کنند. بلاک چین (Block chain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌هاست. در هر بلاک، هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ اطلاعاتی مثل جزئیات تراکنش‌های یک شبکه پولی . در این زنجیره اطلاعات در بلاک‌ها ثبت می‌شوند و بلاک‌ها با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند.

تاریخ رمز ارزها

پدید آمدن رمز ارزها به حدود یک دهه‌ی پیش حدود سال ۲۰۰۸-۲۰۰۷ میلادی برمی‌گردد . در اوایل سال ۲۰۰۹ Nakamoto بیت کوین را وارد بازار کرد .این رمزارز از الگوریتم اس‌اچ‌ای-۲ برای اثبات کار خود استفاده می‌کند. بیت کوین مشهورترین و با ارزش‌ترین رمز ارز است و پس از ساخت آن گروهی از افراد مشتاق و توسعه‌دهندگان شروع به تبادل و استخراج بیت‌ کوین کردند . در ادامه رمز ارزهای دیگر نیز پدید آمدند که هریک ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشتند. در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی تعداد دیگری از رمز‌ ارزها مانند Litecoin نیز وارد کار شده بودند. به عنوان مثال، رمز ارز اتریوم که از لحاظ فناوری نسبت به بیتکوین پیشرفته‌تر است، در سال ۲۰۱۳ توسط ویتالیک بوترین عرضه شد.  رمز ارزهای دیگری همچون بیتکوین کش،کاردانو، لایت کوین، ریپل، لومن، مونرو، زی کش، بایننس کوین و صدها رمزارز دیگر به وجود آمد. در اواخر سال ۲۰۱۲ وردپرس اولین کمپانی بزرگی بود که پرداخت هزینه‌ها با بیتکوین را به رسمیت شناخت و از آن بهره برد.

ویژگی های مهم رمز ارز چیست؟

-یکی از مهم ترین ویژگی های رمز ارزها قابلیت مخفی بودن اطلاعات است. در پروتکل های تعریفی برای رمز ارزها هویت افراد استفاده کننده از رمز‌ ارز‌ها مخفی می ماند  و ردیابی و پیدا کردن آن‌ها را برای هر کسی و هر دولتی به سادگی امکان پذیر نیست. البته این دلیل بر این نیست که نتوان منشا اصلی را پیدا کرد.

-نکته دیگر اینکه ارزهای دیجیتال امکان معامله شدن توسط ارزهای واقعی را نیز دارا می‌باشند و می‌توان در بعضی از و صرافی های شناخته شده، مانند بایننس، ارز‌های دیجیتال خود را با دلار، پوند، یورو غیره جایگزین کنید.

-تمامی تراکنش های داخل شبکه در مبادلات ارزهای دیجیتال بسیار شفاف است و تمام تراکنش ها در شبکه نمایش داده می شود و این اطلاعات تراکنش‌ها در عین شفافیت محفوظ می‌باشد و این یعنی کسی نمی‌تواند با مشاهده تراکنشی که شما انجام داده‌اید به اطلاعات‌ ارسال کننده یا دریافت کنند پی ببرد.

-از دیگر مزایای رمز ارزها میتوان به کاهش هزینه و افزایش سرعت تراکنش های مالی به علت پرداخت های مستقیم بین کاربران و حذف واسطه ها اشاره کرد.

-رمز ارزها یک واحد پول جهانی است و هیچ کس قادر به کنترل آن نیست و دولتی هم قادر به تحریم آن نمی باشد از این رو می توان به راحتی هرچه تمام‌تر این نوع ارزها را به هر کسی در هر کجای دنیا انتقال دهید.

رمز ارزها چگونه تولید می‌شود

یکی از سؤال‌های همیشگی کسانی که با این مقوله سروکار پیدا می‌کنند این است که این کریپتوکارنسی ها چگونه تولید می‌شود. جواب این سؤال برمی‌گردد به دانشی که باید از بحث‌های ریاضیات و کامپیوتر داشته باشید.درواقع می‌توان گفت که معادلات ریاضی و الگوریتم‌های ساخته‌شده درواقع زمینه اصلی برای بالا بردن امنیت اطلاعات و انتقال پول‌های دیجیتال هست.

همان‌طور که قبل‌تر نیز اشاره شد مبنای کار رمز ارزها بر اساس بلاک چین است . این بلاک چین‌ها در یک مرکز عمومی مشترک ثبت می‌شوند و به‌صورت مداوم به‌روزرسانی می‌گردند و کسانی که می‌توانند رمز ارز را تولید کنند ماینر و به این فرآیند ماینینگ یا استخراج گفته می‌شود. استخراج رمز ارز که در اصطلاح به آن ماینینگ نیز می‌گویند به فرایندی گفته می‌شود که به تولید و تائید تراکنش ارز رمز موردنظر از طریق فرایندهای کامپیوتری و سیستمی ختم می‌گردد. استخراج یا ماینینگ ارز دیجیتال فرایند تولید کوین جدید است، در آن تمامی تراکنش‌های رمز ارز تائید می‌شود، در دفتر کل ثبت می‌شود و جوایزی به‌صورت کوین اهدا می‌شود.

به‌طورکلی می‌توان گفت ماینینگ فرآیند تأیید تراکنش‌های رمز ارزها و ثبت آن‌ها در دفتر کل توزیع استخراج است. تراکنش‌های تأییدشده در بلوک‌ها جمع می‌شوند . درواقع هنگامی‌که فردی در یک شبکه بلاک چین تراکنشی انجام می‌دهد، آن تراکنش وارد شبکه می‌شود و برای آنکه تراکنش تائید شود و در بلاک شبکه بلاک چین جای گیرد مراحل زیادی باید طی شود. ماینر درواقع مسئول آن است که تراکنش‌ها را دریافت و تائید کند و پس از تائید، آن‌ها را به بلاک چین اضافه .ماینر تا پر شدن ظرفیت بلاک تراکنش‌ها را اضافه و یک بلاک به زنجیره بلاک‌ها اضافه می‌شود و این روند تا پر شدن بلاک‌های بعدی به همین روش ادامه دارد.

در روش استخراج رمز ارز به روش سخت‌افزاری استخراج با استفاده از یکسری الگوریتم‌های خاص صورت می‌پذیرد به‌عنوان‌مثال الگوریتم گواه اثبات کار یا PoW  برای استخراج ارز رمزهای مانند اتریوم و بیت کوین و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرایند استخراج رمز از با استفاده از روش سخت‌افزار به این صورت است که دستگاه‌های استخراج رمز از یا همان مای نرها با استفاده از الگوریتم‌هایی که بر روی آن‌ها جهت رمزگشایی کردن تراکنش‌های ارسال رمز ارز پیاده‌سازی می‌شود، این توانایی را پیدا می‌کنند که تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه را تائید کرده و مبلغی از این تراکنش را به‌عنوان پاداش دریافت نمایند.

به دلیل وجود الگوریتم PoW در بلاک چین، ماینرها با یکدیگر رقابت دارند تا تراکنش‌ها را حل کنند و به بلاک بیافزایند. برای تائید تراکنش در ماینینگ به سخت‌افزارهای قدرتمند مانند کارت‌های گرافیک و CPUها با توان پردازشی بالا و دستگاه‌های ASIC نیاز است. استخراج رمز ارز از روش‌ها و شیوه‌های مختلف امکان‌پذیر است، که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استخراج رمز ارز نرم‌افزاری و استخراج رمز ارز سخت‌افزاری اشاره نمود .امروزه در خصوص بیت کوین و البته بسیاری دیگر از ارزهای دیجیتال، استخراج با استفاده از کامپیوتر یا لپ‌تاپ، موبایل و یا استفاده از سایت استخراج ارز دیجیتال، امری بیهوده است و هیچ سودآوری به همراه نخواهد داشت.

کریپتوکارنسی هم مانند تمام فناوری‌های جدیدی که در دنیا به راه افتاده است دارای مزایا و معایب مختلفی هستند . می‌تواند انتقال وجه بین دو طرف معامله را بدون نیاز به شخص سوم انجام داده و عملاً هیچ واسطه‌ای در میان نخواهد بود بنابراین ماهیت تمام دارندگان رمز ارزها ناشناس است و افراد مختلفی که برای انجام برخی از کارهای غیرقانونی مانند پول‌شویی و همچنین فرار مالیاتی نمی‌توانند از سیستم بانکی استفاده کنند، بازار ارزهای دیجیتال را انتخاب کنند. البته همان‌طور که اشاره شد می‌توان با تحلیل بلاک چین‌های بیت کوین با برخی الگوریتم‌ها به اطلاعات معامله گران دسترسی پیدا کرد و همین امر بسیاری از مجرمانی که اقدام به معامله با بیت کوین کرده‌اند را لو داده است.

معامله ارز دیجیتال

ترید (Trade) ارز دیجیتال به معامله یا خریدوفروش بیت کوین و ارزهای دیجیتال گفته می‌شود. ترید یا معامله در بازارهای مالی به معنای خرید دارایی در قیمت پایین و فروش آن در قیمت بالاتر است.ترید یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌توان آن‌ را با سرمایه بسیار پایین نیز شروع کرد و به‌عنوان یک منبع درآمد جانبی در نظر گرفت.  ترید ارز دیجیتال در مقایسه با معاملات در بازارهای سنتی‌تری مانند فارکس تفاوت اساسی  دارد و به علت‌های مختلفی کمترین تأثیرپذیری را از محرک‌های اثرگذار بر بازارها می‌گیرند.

برای شروع ترید در بازار ارزهای دیجیتال، ابتدا شخص باید ریال خود را به بیت‌کوین (یا هر ارز دیجیتال پرطرفدار دیگری که با ریال قابل خرید است) تبدیل کند، سپس بیت‌کوین را در یک پلتفرم معاملاتی مناسب وارد نماید. آنگاه می‌تواند در آن پلتفرم دست به خریدوفروش بزند.

ترید یا مبادله ارزهای دیجیتال معمولاً در صرافی‌های آنلاین یا همان اکسچنج‌ها انجام می‌شود. از آن جمله می‌توان به صرافی بایننس اشاره کرد که یک صرافی جهانی است.صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ میلادی افتتاح شد، و با بالا رفتن حجم معاملات روزانه به‌طور میانگین به بیش از ۱.۲ میلیارد دلار رسید که این یعنی نقد شوندگی و تعداد خریداران و فروشندگان در این صرافی به‌شدت بالاست.

صرافی بایننس یک صرافی ارز دیجیتال آنلاین واقع در چین است که کاربران بسیار زیادی در سطح بین‌المللی داشته و با کاربران ایرانی نیز تعامل بالایی دارد. Binance هم‌اکنون بزرگ‌ترین صرافی ارز دیجیتال دنیاست که کاربران از سراسر جهان می‌توانند در آن به معامله ارزهای دیجیتال بپردازند. در حال حاضر بیشتر معاملات ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز مانند بایننس، کوین‌بیس و کراکن انجام می‌شود.

وقتی صحبت از ارزهای رمزنگاری‌شده می‌شود شک و تردید زیادی وجود دارد که بازدهی آن فقط برای یک سال است و چشم‌اندازی از آینده آن وجود ندارد. بازده ماهانه سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین، نخستین ارز رمزنگاری‌شده جهان، با عبور قیمت آن از مرز ۲۸ هزار دلار، طی ماه جاری میلادی(دسامبر) به ۵۱ درصد رسید که بالاترین حد از ماه مه سال ۲۰۱۹ تاکنون به شمار می‌رود. تحلیلگران بازارهای مالی نگرانی از ادامه روند نزولی نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده جهان را یکی از دلایل صعود اخیر ارزش بیت‌کوین عنوان می‌کنند.

4.9/5 - (24 امتیاز)

این مطالب را هم مطالعه کنید

تین کلاینت (thin client)چیست ؟ و چه ویژگی و کاربردی دارد؟

زاهد

اینترنت اشیا چگونه به ما کمک می‌کند؟!

زاهد

تست فلوک کابل شبکه

vahid fatehi

نظر شما چیه؟

2 + 1 =