23.7 C
تهران
۱۴۰۳-۰۲-۰۷
مجله تک دیتا
فناوری اطلاعات

قرص های الکترونیکی برای اولین بار اختراع و روی انسان آزمایش شد

قرص الکترونیکی | تک دیتا

یک گروه استرالیایی به سرپرستی کوروش کلانترزاده مهندس الکترونیک دانشگاه RMIT ملبورن استرالیا، برای نخستین بار قرصی الکترونیک را روی انسان آزموده‌اند که قادر است حین عبور از سامانه‌ گوارشی، میزان اکسیژن، هیدروژن و دی‌اکسید‌کربن را با دقت خوبی اندازه‌گیری کند.

چنین قرص الکترونیکی علاوه بر اینکه در آینده امکان سفارشی‌سازی رژیم غذایی برای هر فرد و دستیابی به بهترین وضعیت سلامتی گوارشی را فراهم خواهد کرد، به پزشکان نیز این اجازه را می دهد که بتوانند بین نشانه‌های اولیه انواع بیماری‌های گوارشی و به‌خصوص سرطان کولون تمایز قائل شوند در آزمایش‌های تشخیصی (نظیر کولونوسکوپی) از فواید این قرص می توان به این نکته اشاره کرد ; حتما شما هم دیده اید که بیماری هایی مانند سرطان زمانی تشخیص داده می شوند که زمان درمان آن ها دیر شده است و مردم هم به دلایلی سلانه اقدام به چکاپ نمی کنند از این رو شما میتوانید با خوردن دوبار از این قرص در سال بیماری های خود را تشخیص دهید .

زیر پوسته پلی‌اتیلنی این قرص دو حسگر گاز ، یک حسگر دما ، یک ریزکنترلگر، فرستنده رادیویی و باتری‌های اکسید نقره قرار داده شده‌اند. حسگرهای به کار رفته، در پوشش محافظ ویژه‌ای قرار دارند که گاز را از خود عبور داده اما اجازه ورود اسید و آنزیم‌های گوارشی به محدوده حسگر را نمی‌دهند. نمونه‌ فعلی نسخه‌ به ‌روز شده‌ای از نمونه‌ای است که این محققان پیش از این روی خوک‌ها آزمایش کرده بودند. الگوریتمی داده‌های به دست‌ آمده از حسگرها را می‌خواند و آن‌ها را در لحظه برای گیرنده‌ای کوچک ارسال می‌کند که می‌توان آن را در جیب یا در کنار تختخواب قرار داد. این گیرنده به نوبه خود داده‌ها را از طریق بلوتوث برای تلفن‌ همراه ارسال می‌کند و می‌توان اطلاعات به دست آمده از کپسول الکترونیکی را به طور آنلاین در اختیار پزشک قرار داد. تاکنون، کپسول‌های الکترونیکی متنوعی توسعه داده شده‌اند که حتی توانایی ارسال عکس از درون بدن را نیز داشته‌اند، اما اگر کپسول توسعه داده شده توسط گروه کلانترزاده مورد تأیید نهایی قرار گیرد، نخستین کپسول الکترونیکی خواهد بود که موفق به جمع‌آوری اطلاعاتی درباره ترکیبات شیمیایی موجود در روده شده است. 

 
Rate this post

این مطالب را هم مطالعه کنید

شارژر های خود را فراموش کنید ! شارژ تلفن همراه و اینترنت رایگان با نخل‌ هوشمند در دبی

زاهد

تماشا کنید:در نهایت ماشین پرنده اختراع شد !

زاهد

نظر شما چیه؟

ده + بیست =